Kariérní řád jako arogance moci
Jednou z největších slabin prvních podob kariérního řádu byl standard učitele, tedy snaha popsat kompetence jednotlivých kariérních stupňů. Návrh, který právě putuje do sněmovny, vyřešila ministryně Valachová geniálním způsobem. Problém prostě obešla a posílá pouze standard pro druhý kariérní stupeň. „Tisk 959 neobsahuje návrh vyhlášky indikátory (resp. deskriptory), jejichž pomocí byly profesní kompetence gradovány do kariérních stupňů,“ vzkazuje poslancům. Prostě polotovar, protože teprve kdesi v zářné (nejlépe povolební) budoucnosti „budou vyhlášku doplňovat v samostatném, nenormativním materiálu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.“ MŠMT poslední dva roky předělává podobu kariérního řádu, aby před finále v parlamentu vycouvalo z řešení.
Standard učitele obsahuje 11 jakýchsi kompetencí, které bude učitel postupující do druhého kariérního stupně dokladovat a obhajovat při atestaci. Kompetenci vždy doplňují indikátory pro atestaci, příklady výstupů pro dokladové portfolio a způsoby ověření. (Papír snese i tohle ptydepe valící se na hlavy učitelů.) Samotné kompetence jsou formulovány velice obecně. Např. „Své specifické znalosti běžně využívá ve své pedagogické činnosti.“ Co jsou ty specifické znalosti? Co je běžně? A vlastně proč? Bude-li učitel včelařit, promítne to jako specifickou znalost do běžné pedagogické činnosti? – Avšak ani indikátory nejsou formulovány přesněji. „Orientuje se v oblasti digitálních technologií a účelně je využívá.“ Co vlastně znamená, že se orientuje? A co je účelné využívání?
Popravdě bude nakonec o většině rozhodovat ředitel školy jako nejdůležitější osoba první atestace. Vždyť hodnocení ředitele je jeden z uvedených způsobů ověření kompetence při AŘ. A bude to také ředitel, kdo bude učitele uvolňovat pro účast na DVPP. Zatím je však možné, že tento čas učiteli odečte jako nesplnění týdenní přímé vyučovací povinnosti. Navíc je veřejným tajemstvím tristní stav DVPP, které se stalo kořistí vzdělávacího byznysu, vrhajícím se vždy tam, co právě frčí. Jednou na kritické myšlení, pak na osobnostní a sociální výchovu, dnes na inkluzi živenou šablonami. MŠMT jako obvykle začíná od konce. Nemělo nejdříve zajistit kvalitní systém dalšího vzdělávání? (Podobně jako se rozjela inkluze a teprve za pochodu se pracuje na zlepšování a sjednocování poradenských služeb.)
Nejméně pochopitelné na celém kariérním řádu je přesvědčení ministryně Valachové, že bude pro učitele motivující. Motivující je pouze příplatek navíc. Dají se očekávat dva scénáře. Scénář první: české švejkování. Scénář druhý: c. a k. byrokracie. Nejvíce bude opět záležet na řediteli školy, který z obou zvolí. Ředitel-švejk se spokojí s jedenácti okomentovanými dokumenty. Kolega například navrhl dokladovat indikátor „sleduje vývoj ve svém oboru“ tím, že vlepíme účtenky za odbornou literaturu. (Mimochodem právě takové sebevzdělávání kariérní řád nedoceňuje.) Ředitel-byrokrat bude trvat na 55 bůhvíjak okomentovaných dokumentech. Ani v jednom scénáři není nic motivujícího a především nic účelného, nic smysluplného, nic, co by podpořilo opravdový profesní rozvoj učitele.
Zůstává jen ta arogance moci, se kterou bude učitelům tzv. kariérní řád vnucen.
Zdeněk Sotolář
Ministr Plaga dál řádí jako génius chaosu
Prý navrhne vládě, aby se do školy vrátil celý druhý stupeň. Dobrovolně. Ve skupinách. Ne se učit, ale jen tak – pokecat si.
Zdeněk Sotolář
Jak potopit vzdělání aneb Zdaleka ne poslední expert v Čechách
Vzdělání je bezesporu věc veřejná, věc dotýkající se všech. Každý v této zemi je žák minulý, současný nebo budoucí. Stejně jako je každý v této zemi minulý, současný nebo budoucí pacient. Ale jen ve školství řádí tolik expertů.
Zdeněk Sotolář
Učitel je spotřebním materiálem systému
Slyšíme to vlastně pořád. Nedávno v rozhovoru s Janou Strakovou: „Naši učitelé naopak kladou důraz na výsledky“. Ale opravdu to jsou právě učitelé, kdo klade důraz na výsledky?
Zdeněk Sotolář
Smetana řekl, nebo Smetana řekla? Kam až povede prznění češtiny?
„Současný právní stav nutí ženy, které chtějí příjmení bez -ová, ke lži.“ Řekl Profant. Nebo řekla Profant? Řekla Válka? Nebo řekl Válka?
Zdeněk Sotolář
Trocha počtů aneb Kdo vlastně tahá spolu s MŠMT za nitky?
V článku Adély Skoupé padne řada jmen. Mazancová, Jirásko, Černý, Zajíček, Schejbalová... Autorka se asi opravdu snažila oslovovat, aby článek nabyl věrohodnosti.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP
V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...
Nová odhalení z fakulty: studenti viděli vraha dřív, policie byla v budově víckrát
Premium Masový vrah David K., který v prosinci při střelbě na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v...
Na důchodce zaklekli, chalífát neřeší. Němce děsí mdlé reakce jejich politiků
Premium Snímky stovek radikálních islamistů demonstrujících v ulicích severoněmeckého Hamburku, kteří...
Na jednání o míru nepřijdeme, vzkázali Rusové. Švýcaři je ani nezvali
Švýcarsko iniciuje vlastní mírovou konferenci o Ukrajině. S pozváním Ruska na setkání, které se má...
Pavel zkritizoval všechny. Nefér jsou Babišova slova i kampaň SPOLU, míní
Kampaň, která dělá z hnutí ANO zastánce ruských zájmů, je podle prezidenta Petra Pavla stejně nefér...
Pozemek k výstavbě RD 769m2, 30m x 25,5m
Ústrašice, okres Tábor
2 090 000 Kč
- Počet článků 289
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 888x