Chystá MŠMT revizi RVP jako delší klacek?
Novým principem bude, že RVP bude definovat „jádro“ výsledků učení (i když zatím nevíme jak a co). Pozitivní zprávou je, že kurikulární dokumenty stále „budou formulovat základní požadavky v podobě očekávaných výsledků učení žáka namísto obsahu jednotlivých předmětů“, tedy že snad nevzniknout bývalé osnovy s výčtem učiva. Stále bude platit, že „očekávané výsledky učení vyjadřují, co se od žáků očekává, že budou znát a budou schopni dělat. Mají zpravidla podobu vědomostí, dovedností a kompetencí, které se demonstrují v činnosti a jednání žáků (tzn. něco dělat, nikoliv jen vědět o…).“ To je v pořádku, to vše je v duchu reformy, to dává smysl. Nebezpečná rizika však vystrkují růžky jinde.
Vedle očekávaných výsledků má revidovaný RVP obsahovat řadu dalších částí. Nový RVP přinese také „způsoby ověřování“ (učitelem, standardizovaným testování, portfoliem prací). To však může směřovat k tomu, že se učitel v každém kroku bude muset ohlížet právě na navržené způsoby ověřování, v nejhorším případě přejde na nácvik na standardizované testování. Taková rizika dokládají už současné iniciativy České školní inspekce, která vyrábí nové a nové testy, ve kterých bohužel dominuje právě znalostní složka. Rozpor takových testů s duchem RVP je evidentní. Revize RVP také navíc přidává nový „kontrolní“ bod, vedle 3., 5. a 9. ročníku přibude také 7. ročník. Důraz revize na ověřování je nebezpečný.
Daleko závažnějším návrhem mohou být „doporučené učební činnosti“. „Aby mohla být požadovaná úroveň výkonu žáka přesněji vyjádřena, je vhodné ilustrovat formulace očekávaných výsledků učení příklady učebních činností a ukázkami prací žáků s komentáři k těmto ukázkám, které vyjadřují míru dosažení požadovaného výkonu.“ Ale jak je od příkladů učebních činností daleko k jednotným učebním činnostem? Navíc neexistuje (a nebude existovat) žádná shoda v tom, které učební činnosti jsou právě ty žádoucí. Není smysluplné omezovat učitele v hledání cest, jak naplnit očekávané výstupy, není smysluplné omezovat pedagogickou autonomii škol, není smysluplné omezovat zodpovědnost učitele.
Revize RVP je zatím v prenatální fázi, ale MŠMT by mělo už teď zadat vypracování nějakého řízení rizik: pojmenovat rizika a hledat cesty, jak jim předcházet. Revize RVP se nesmí proměnit v delší klacek na učitele ani na žáky. Protože cesta do pekel bývá dlážděna dobrými úmysly.
P. S. Nevyužívám nabízenou adresu revizervp@nuv.cz, protože diskuse o revizi rámcových vzdělávacích programů musí být široká a otevřená. Bez svěrací kazajky daného termínu. Ne jako v případě inkluze a kariérního řádu.
Zdeněk Sotolář
Objektivní není totéž co stejný
Tak prý najednou hrozí jakési snížení kvality přijímaček a maturit. A přijímačkový pohovor prý by nebyl objektivní.
Zdeněk Sotolář
Novináři nešíří informace, zato šíří zmatek
Především v informacích o školství. Dnes v Novinkách.cz jeden tvrdí, že ministerstvo školství o revizi rámcových vzdělávacích programů usiluje delší dobu. Usiluje? Jak? Nějaký příklad? Opak je pravdou, pane redaktore.
Zdeněk Sotolář
Co ve školách zůstane po současném chaosu?
„Školní vzdělávací programy a tématické plány jsou přesycené balastem,“ říká paní ředitelka Gottfriedová. Co vlastně říká? A co říká o sobě? A co neříká?
Zdeněk Sotolář
Budou školy příště ve svěrací kazajce paragrafů?
Úvodem je potřeba jasně říci, že distanční výuka je nouzovým řešením nouzové situace. V mnohém jsme se poučili a zjistili, co jde, co nejde. Například jsme zjistili, že učitelé dovedou rychle improvizovat bez skutečné pomoci MŠMT.
Zdeněk Sotolář
Ministře Plago – odstupte!
Plaga zarputile prohlubuje chaos v českých školách a svými chaotickými a vnitřně rozpornými pokyny popírá zdravý rozum, mate veřejnost a ničí pohled na celé školství.
Další články autora |
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů
Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...
Naši dinosauři umí čůrat ve stoje, páření se ale vyhýbáme, říká zakladatel parku
V „dinosauřích“ zábavních parcích sítě DinoPark najdou návštěvníci věrně zachycená prehistorická...
Děti si hrály na střeše haly u Stuttgartu, čtyři se ze sedmi metrů zřítily
Čtyři děti se v sobotu večer v Remshaldenu nedaleko Stuttgartu na jihozápadě Německa propadly...
V noci na pondělí lze pozorovat meteorický roj eta Akvaridy. Budou ideální podmínky
Lidé budou moci na obloze pozorovat meteorický roj eta Akvaridy, který svého maxima dosáhne v noci...
Australská policie zastřelila mladíka, který pobodal muže. Zřejmě se radikalizoval
Australská policie v zastřelila 16letého chlapce, který pobodal muže v Perthu, hlavním městě...
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....
- Počet článků 289
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 888x