- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Mám bundu na zip. Na každé straně ( v každém pruhu) jsou zoubečky (auta) a když přes ně přejede jezdec (nastane okamžik, kdy se mají auta z jednoho pruhu zařadit do druhého), tak zoubečky pěkně zapadnou jeden za druhým do sebe (tak se průběžný pruh zadrhne, protože to někteří v tom pruhu, který se připojuje nechápou) a bunda je zapnutá (a silnice je ucpaná).
Co se tedy děje na té silnici špatně?
Mnohokrát jsem byla svědkem přejíždění nervozních řidičů z pruhu do pruhu podle toho, který jel zrovna rychleji. Tak tohle zoubečky v zipu nedělají. Ale dejme tomu, že zatím nikdo neví, který pruh je průběžný.
Nastává situace, kdy je již vidět značka, na které je jasně nakresleno, který pruh je průběžný a který připojovací. Jedu (snažím se jet) a pomalu si před sebou dělám místo, aby se tam mohlo zařadit to jedno auto, které mám pustit. Do vzniklé mezery mi cca 50 metrů před kritickým místem vjede z druhého pruhu auto, které ještě není na řadě. Dotyčný ovšem před sebe "správně!" pustí další auto. A za něj a tím pádem přede mě se nacpe ještě jedno. Takže místo jednoho auta jsem vlastně pustila tři. To samozřejmě průběžný pruh zpomalilo a urychlilo ten pruh, který se připojuje. Někdy toto dokonce průběžný pruh zcela zastaví. Většinou v něm jsou kamiony. Než se kamion rozjede, nacpe se před něj další jedno až dvě osobní auta z pruhu, který se připojuje. Průběžný pruh je ještě víc zpomalený nebo trvá déle, než se zase rozjede a ten připojovací je zase o něco rychlejší.
Jiná situace - dlouho trvající oprava úseku. Skoro všichni ví, že za půl kilometru se to spojuje. Provoz je celkem rozumný a průběžný pruh jede. Sice ne 80 (což je v tam nejvyšší povolená rychlost) ale jenom 70, ale jede. Většina řidičů jede v jednom pruhu a pěkně to odsýpá. Najednou se najde jeden pospíchálek, který využívá situace a i když dobře ví, že se to ze chvíli bude spojovat, šlápne na plyn a jede 90 v druhém, prázdném pruhu. Dojede na kritické místo o 15 vteřin dřív. Tam někdo zpomalí a pustí ho se zařadit. Tím zpomalí celý pruh. Po tomto pospíchálkovi se najde další a další...a další. Průběžný pruh už nejede 70, ale 50. ... 40...20...a už se ucpává i ten pruh, který byl ještě před chvílí prázdný.
Takže toto je zipování v praxi. Přiznám se, že už začínám být alergická na ty, kteří se přede mě zařazují mimo pořadí.
Takže znovu připomínám. Při zipování se pruhy spojují až u značky zařazení do jednoho pruhu. Ne dřív. A po jednom. Jedno auto zleva, jedno auto zprava. A kamion je taky jenom jedno auto. A nepustit na zipu kamion proto, že "se za ním nechci vléct" je opravdu hloupá výmluva, jak pro mateřskou školku.
Chováme se na silnicích sobecky, stejně jako na rautech, u švédských stolů, ve frontě na šatnu, ve frontách na úřadech, u pokladen v obchodech, při nastupování do prostředků hromadné dopravy...všude, kde by trocha všímavosti a ohleduplnosti usnadnila život všem, kde ale sobectví vyhrává a každý najednou hrozně pospíchá. Škoda, že se někdy neudělují "ceny" těm, kteří přijdou poslední....
Vlastně ano...v nějaké svaté knize se říká, že poslední budou prvními....ale nevím v které ani v jakém kontextu. A pak se také říká, "kdo se směje naposled, ten se směje nejlíp" (i když dnes se spíš říká, že kdo se směje naposled, ten má dlouhé vedení....)
Končím školení o zipování a budu doufat, že si to přečte alespoň jeden z těch, kteří dosud nepochopili, kdy se mají při zipování zařadit.
Další články autora |