Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

O filmových adaptacích divadelních her

Tento víkend má premiéru filmová adaptace divadelní hry Zakázané uvolnění Jana Hřebejka a místo hodnocení se recenzenti a diskutéři na filmových webech pouštějí na hodně tenký led tvrzení, že divadlo nemá na plátně, co dělat.

Žijeme v éře velkého zjednodušování a často bez základních znalostí problematiky. Rád bych se vyjádřil k nesmyslným tvrzením, dokola opakujícím se mýtům a polopravdám, které řada lidí považuje za bernou minci a doplnil pár základních skutečností.

 

Foto: Zakazane uvolneni - Jana Strykova, Zuzana Stavna a Hana Vagnerova, foto Martin Straka

 

   Divadlo bylo samozřejmě před filmem. Historický fenomén přetrvávající po staletí měl mnoho podob. V Čechách je dlouhá a bohatá divadelní tradice. Udržuje se na úrovních od amatérských spolků až po prestižní soubory a tradici nalezneme téměř v každé obci. Pokud se ale řekne divadlo, automaticky se nemusí jednat o komorní záležitost konverzačního typu tří postav. Vzpomeňme spektakulární divadelní představení konané v areálu Pražského hradu při příležitosti svatořečení Jana Nepomuckého. Zásadní kulturní událost evropského významu tehdy přilákala ohromné množství návštěvníků a svým velkorysým pojetím zastíní i současné největší open air festivaly, které vedle této akce jsou jen komorními vesnickými dupárnami. Barokní divadlo znamená totiž také námořní bitvy, zavodnění hradních příkopů, velkolepé kulisy a desítky účinkujících. S tím souvisí také opulentní večírky, kdy se mezi hosty pouštěli opice, konzumovali se dorty ve tvaru architektur a na odiv se dávali všelijaké lidské bizarnosti – muž, který snědl dýku, trpaslíci atp.

 

 

   Film je tedy v časové nevýhodě. Vývojem se však ukázalo, že pokud bude film sloužit také jako médium pro vyprávění fiktivních příběhů, bez literatury a divadla se neobejde. Když se koncem dvacátých let minulého století v Československu profesionalizovala filmová tvorba postavením několika moderních filmových ateliérů, bylo potřeba také zásobovat publikum příběhy, které budou komerčně úspěšné – tedy takové, které divák už zná a zaplatí za ně znovu. A kam jinam sáhnout než po adaptacích literární klasiky nebo po divadle. Diváci tak ve filmové tvorbě první republiky hojně navštěvovali kina třeba kvůli adaptacím divadelních her Emila Artura LongenaC a K. polní maršálek, Pobočník jeho výsosti, Nezlobte dědečka atd., ale pochopitelně chodili i na filmové adaptace opory Divadla na Vinohradech Karla Čapka. Takové filmy se natočily obvykle do čtrnácti dnů a v kinech měly díky nízkým nákladům uspokojivý zisk a pokud to byl průšvih, tak tolik nebolel.   S nástupem televizního vysílání se adaptace divadelních her přemístily také na televizní obrazovku. Televize nabídla zbrusu nový formát televizní inscenace. Pozor, není to jen specifikum České televize. Televizní inscenace jsou světovým fenoménem. Společným znakem je pak hektičnost a svižnost realizace, drobné úpravy v textu a typická papundeklová výpravnost. Na druhou stranu, nebuďme k tomuto žánru až tak přísní. Jistě nalezneme řadu kvalitních zpracování divadelních her pro televizi. Vzpomeňme třeba na americkou inscenaci Smrt obchodního cestujícíhoDustinem Hoffmanem, který natočil německý internacionál Volker Schlöndorff (Plechový bubínek) během několika nocí v televizním ateliéru!

 

 

   To ale neznamená, že by se adaptace divadelních her neobjevovaly nadále i na filmovém plátně. Adaptace Tenessee Williamse patří do zlatého fondu kinematografie, stejně jako třeba mistrovské filmy „Kdo se bojí Virginie Woolfové“ (film se odehrává prakticky celý v přízemí jednoho domu, tedy v cca 3 lokacích), Dvanáct rozhněvaných mužů (v podstatě 1 místnost) nebo „Na dotekMikea Nicholse.

  Hlavní výtka, která často padá z médií nebo dokonce samotné televize mi přijde pokrytecká a nemá reálný základ. U adaptací divadelních her se kritizuje tzv. „malá výpravnost“. Reálnost tohoto tvrzení, ať si každý vyloží po svém. Inscenace pro televize se přestaly točit koncem milénia. Od té doby se natáčí zvláštní hybridy, které se nazývají honosně televizní filmy. Je to kočkopes, který není ani film ani inscenace. Rozpočty těchto tzv. televizních filmů jsou v různých řádech a jejich hlavním měřícím kritériem je to, že musí obsahovat také záběry v exteriérech nebo exteriérů, aby vypadaly „filmově“. Je ale skutečnost, že se film natočí také v exteriéru zárukou toho, že to bude opravdu film? Vzpomínám na jednu celovečerní nedělní televizní komedii, která se odehrávala ve třech lokacích a byla doplněná naprosto nesmyslnými záběry z Letné. Vylepšilo to nějak výsledek? Samozřejmě, že je to celé postavené na hlavu. Vzpomeňme třeba na oskarové Chicago, podle těchto specificky českých kritérií by to vlastně nebyl film.  

 

Divák nezná produkční struktury a nezajímá ho princip financování audiovizuální tvorby. Chce dostat za své peníze zážitek, iluzi, prožít něco zajímavého, zkrátka něco vidět. A kromě toho, že to má dobře vypadat, chce u toho také něco prožít a pokud ho to zaujalo, tak se o své zážitky podělit. Proto je tak ohromně úspěšná databáze csfd.cz, a třeba i proto se lidé dívají na seriál Ulice, který sice kritici nenávidí, ale diváci si v něm nachází odrazy aktuálních témat. Vox populí, vox deí.   Prostředky na české filmy a televizní tvorbu jsou omezené a oproti třeba sousednímu Německu nebo Francii a hlavně absolutně nedosažitelnému Hollywoodu budou vypadat vždycky jako nezávislé filmy vzniklé z entuziazmu hlavních tvůrců. Dělat filmový byznys jen pro desetimilionový trh, notabene neuvěřitelně specifický, který za hranicemi jakéhokoli sousedního státu nikdo nepochopí, s vizí zbohatnutí, je naprosto mimo mísu a letošní rok dává jasně najevo, že sázky na opakování dvacet let starých titulů jsou prohrané. Dovedete si představit třeba reakce diváků v Mnichově, Miláně, Kodani či Barceloně na projekci dvojky Bony a klid?

 

V zahraničí uspějí pouze české filmy, které mají koprodukční účast nebo mezinárodně srozumitelné téma.   Omezené prostředky ale neznamenají, že filmy musí stát automaticky za starou bačkoru, ale naopak se musí využít ke kreativitě. Kuriózní je pak kauza dosud nedokončeného nejdražšího českého celovečerního filmu, za který daňoví poplatníci zaplatili desítky milionů ze svých daní a koncesionářských poplatků a který se svou realizací vykročil do druhé pětiletky a konec v nedohlednu.

 

 

Není možné omílat, že je na všechno málo peněz a lépe to natočit nešlo, shazovat práci kolegů v neuvážených rozhovorech s kamarády novináři u kávy a pak to poslat do všech multiplexů za plné vstupné, za které se promítá ve vedlejším sále trikově našlapaný Spider-Man, Hobit nebo výpravný evropský Ranhojič. To je do nebe volající drzost. Diváci dali letos jasně najevo, že je promítání většiny českých titulů v multikinech téměř nezajímá. Výsledek je, že se utratí nehorázné prostředky za celostátní distribuci, výrobu propagačních materiálů a grafiky a film je na programu třeba týden. Uvádění většiny českých filmů v šedesáti a více sálech najednou bez nápaditého marketingu je šílenství a ekonomická sebevražda. Výsledek je, že prodělají všichni a producent pak ze vstupného nedostane ani kačku. Navíc je dosti bláhové domnívat se, že všechny multiplexy praskají o víkendu ve švech. V lepším případě se to zalátuje grantem, v horším případě si to každý asi dovede představit.

 

 

Buďme ale realisté. V nedávném průzkumu spousta lidí potvrdilo, že nad českým filmem nezlomilo hůl a chtějí se dívat na své domácí hvězdy a nové tituly je zajímají, ale chtějí přiměřené vstupné. Teď se samozřejmě nebavíme o vstupném třicet korun, ale o vstupném, které je přijatelné jak pro producenty, tak kinaře a hlavně diváky, bez kterých tato úvaha nemá smysl. V Americe už tato distribuce nastavená je. Snímek distributorské společnosti Lionsgate Lincoln Lawyer s Mathew McCounaghym šel do všech multikin za o pár dolarů snížené vstupné a všichni byli spokojení. Stejný problém řeší i spousta divadel, které často stojí nad propastí, protože vstupné přes 300 někdy dokonce 400 korun na neznámou činohru přijde řadě lidem neadekvátní.  Správné nacenění vstupného i služeb je klíčem k racionálnímu hospodářskému výsledku, odklonu od dotací, ale také mírnění důsledků blamáže ve veřejných sférách, která se roky dostává na přetřes v profesních sdruženích a končí siláckými argumenty a prokrastinací.   Není tedy argumentem, že divadelní adaptace se nemají promítat v kinech. Proč by třeba lidé chodili na přenosy ze světových divadel do kina? Kino je přeci úplně jiná forma sledování filmu, než televize! Proč bezprozpočtový film Záhada Blair Witch skvěle funguje v kině a v televizi je to nuda k uzívání?

 

Mimochodem ten film je natočený taky asi na pěti metrech čtverečních a vydělal čtvrt miliardy dolarů. Je skandální a závadné, aby stejný kritik napsal o americkém filmu, který je divadelní adaptací hry Blízko od sebe, že je film a pak o stejném případu českého snímku Zakázané uvolnění napsal, že to film není. To zavání negativní zaujatostí a neobjektivností.   Podle mě ale musí platit následující. Pokud někdo chce předstoupit před diváka s jakýmkoli titulem musí přesně vědět, proč tak učinil. 

 

  Jinak je to všechno jenom nesmyslná hra bez pravidel a následné uvádění do kin, ohlasy v médiích a příspěvky na csfd.cz bohužel často jen osobní vyřizování účtů a slovní onanie. Všichni bychom se měli shodnout na tom, že podceňování inteligence a vkusu diváka, zkrátka platícího zákazníka je cesta do pekla. Divák totiž moc dobře ví, že film není divadlo a existují filmové adaptace divadelních her.

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Ondřej Slanina | sobota 7.6.2014 12:52 | karma článku: 7,55 | přečteno: 541x
  • Další články autora

Ondřej Slanina

Kauza Obnova Mariánského sloupu v Praze

Minulý týden se na pražském Magistrátě projednávaly dvě petice vyjadřující stanovisko k obnovení raně barokního Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí v Praze.

20.9.2017 v 10:55 | Karma: 19,33 | Přečteno: 864x | Diskuse| Kultura

Ondřej Slanina

Ovlivňují recenze filmové tržby? Známe odpověď!

Je to věčné téma. Producenti mají pocit, že díky špatným recenzím trpí jejich hospodářské výsledky a recenzenti mají pocit, že pokud film uráží jejich umělecké cítění, bude urážet cítění všech. Tady jsou výsledky aktuální studie.

14.9.2017 v 14:56 | Karma: 11,02 | Přečteno: 647x | Diskuse| Kultura

Ondřej Slanina

Spadnou nám památky na hlavu?

Minulý týden neprošla Sněmovnou vládní novela o Památkové péči a jelikož se k tomu nikdo nevyjádřil, dovolte mi můj názor na tuto záležitost.

17.7.2017 v 12:03 | Karma: 14,46 | Přečteno: 658x | Diskuse| Kultura

Ondřej Slanina

Cesta do Benátek kolem roku 1600

Možná jste si také někdy položili otázku, jak se vlastně cestovalo v minulosti? Dnes sedneme do autobusu s cestovní kanceláří nebo do auta a jedeme, ale naši předci to měli samozřejmě složitější.

14.5.2017 v 9:52 | Karma: 12,27 | Přečteno: 288x | Diskuse| Kultura

Ondřej Slanina

Dejte mi týden a vyhraji Českého lva nebo Oskara

Aktuální kauza kolem Masaryka dokazuje, že novináři a někteří Akademici mají hodně krátkou paměť, takže osvětleme trochu legendární pravidlo o týdenním promítání.

8.3.2017 v 11:10 | Karma: 15,49 | Přečteno: 3111x | Diskuse| Kultura
  • Nejčtenější

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny

17. května 2024  14:16

Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...

Turisté si zajeli do Afghánistánu. Střelci část Evropanů povraždili i s průvodci

18. května 2024  17:57

Neznámí ozbrojenci v pátek večer v provincii Bámján v centrální části Afghánistánu zabili tři...

Královna fetiše rozdráždila Ameriku. Její fotografce se klaní i feministky

22. května 2024

Seriál „Nejkrásnější fotografka“ či „nejlepší pin-up fotografka na světě“. Taková čestná přízviska si...

ANALÝZA: Terorismus se vyplácí, vzkázali Palestincům. Gesto ve špatnou dobu

24. května 2024

Premium Od spolupracovnice MF DNES v Izraeli Je to vzácnost, když Izraelci od rána vědí, co je ten den čeká. Ve středu to tak bylo. Od rána byly...

Turek: Z Nerudové mi bývá špatně, o hlasy komoušů a progresivistů nestojím

24. května 2024

Bývalý automobilový závodník a lídr Přísahy s Motoristy Filip Turek patří mezi černé koně...

Rozhodněte o vítězi ankety Bloger roku 2023, hlasujte do konce května

24. května 2024

Anketa Bloger roku 2023 je ve finále a o vítězi se rozhodne do konce května. Právě do posledního...

Na Mallorce se zřítila restaurace. Nejméně čtyři lidé zemřeli, desítky zraněných

23. května 2024  22:48

Po pádu části budovy přímořské restaurace ve městě Palma na španělském ostrově Mallorca večer...

Vyhrajte rodinné vstupné do BRuNO family parku
Vyhrajte rodinné vstupné do BRuNO family parku

Jestliže vás trápí proměnlivé jarní počasí, máme pro vás tip, kam vyrazit, když počasí zrovna nepřeje. BRuNO Family Park v Brně se postará o zábavu...

  • Počet článků 148
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2231x
Historik umění, publicista, filmař, organizátor a spisovatel. Jsem autor knih Česká animovaná klasika (2016), Slavná česká filmová klasika (2013), Výkladový slovník exotických materiálů používaných v uměleckém řemesle (2012) a Slavná světová filmová klasika (2011). Filmové knihy si můžete objednat v distribuci Kosmasu. Na jaře 2018 vyšla má kniha Ota Hofman: Poutník světem fantazie o scenáristovi a spisovateli Otu Hofmanovi. Aktuálně je v prodeji má kniha Slavná románská filmová klasika. Provozuji Opravdový filmový prostor na webové adrese Realfilm.cz a Opravdu umělecký prostor na webu Realarts.cz. Dokončuji svou beletristickou prvotinu Pražský antikvář, jejíž první kapitolu si přečtěte na tomto odkazu - http://www.realarts.cz/?p=1729. Baví mě objevovat nové věci a podělit se o ně s ostatními.