Kdy jde, pánové Duko a Halíku, o urážku a kdy o pranýř (1)
Černotou omalovanou narůžovo je každá totalita - musí být navenek růžová, protože jinak by se neudržela. Musí být, mezi krásnými řečmi, provázena polopravdami a nepravdami, aby "pastýři" udrželi ovce v klidu - musí ovce slušně řečeno ohlupovat.
Katolická církev již dlouhá staletí totalitou je, a je jí bohužel dodnes, pouze její um to zakrývat se stále zdokonaluje. Soudnému člověku připadá neuvěřitelné, kolika a jakým (vesměs oprávněným) útokům byla nejméně od renesance vystavena a jak dodnes téměž neuhla, a když, tak pouze pod zdrcujím tlakem naprosto nevyvratitelných faktů, například, že Země není rovná, ale kulatá "a přece se točí". Těm, kdo jsou jako já a pan Halík mimo jiné klinickými psychology, by to mělo být jasné, že kde normální člověk přestává rozumět, začíná psychopatologie. Mně je to jasné, panu Halíkovi zřejmě ne.
Je neuvěřitelné, že dodnes nepodařilo Hegelovo: "Vyrušovat co možná nejvíc z mravenčí píle teology, snášející kritické stavivo k upevnění svého gotického chrámu, ztěžovat jim vše a vybičovat je ze všech koutů vytáček, až již žádný nenajdou a budou muset ukázat svou nahotu v plném denním světle."
Dál nechávám mluvit Masaryka, výňatky z jeho Amerických přednášek:
"Ve vývoji lidstva byl prvotní výklad světa a života, prvotní názor na svět a na život mýtický, to je všechny ty divné fantastické povídačky o bozích a jejich poměru k lidem.
U Řeků byly mýty již propracovány, je tam již mytologická soustava, mytologie. Mytologický názor na svět je vždy a všude, pokud člověk bez dostatečných zkušeností, bez pozorování a myšlenkového propracování, si fantastickým způsobem vykládá svět a život. A vykládá si jej antropomorficky, nebo, jak se říká v novější době, sociomorficky, totiž, tvoří si bohy podle svého obrazu. To je mýtus – mytologický, prvotní výklad a nazírání na svět a život.
Z něho a zároveň s ním se vyvíjelo nazírání vědecké. Věda a vědecká filosofie se oproti mýtu zakládá na zkušenosti. Kdo dává pozor, má filosofický, vědecký základ. Věda je střízlivá, věcná a přesná.
Teologie je jen zdokonalená mytologie. Obzvlášť v katolické církvi se velmi brzy vyvinula vlivem řecké filosofie velmi systematicky zpracovaná teologie, tedy to, co se podává v úplnějších katechismech. Ale vedle toho se už ve středověku vyvinula scholastika, zvláštní filosofie, jež měla za úkol přirozenému rozumu dokazovat, že teologie je vyšší než filosofie, že podává absolutní zjevenou pravdu, kdežto filosofie podává jen nezjevené poznání.
Již ve 12. století myslící lidé začali vidět rozpor mezi rozumem a teologií, mezi scholastikou a teologií, a řekli, že pravda je dvojí, náboženská, teologická a scholastická, filosofická; tím si vypomáhali.
Časem se ze scholastiky vyvinula nová, vědecká filosofie, a ta se s teologií dostala do takového rozporu, že ho dnes již není možné odčinit a vyrovnat jakýmkoli kompromisem. Je to nemožné, pravda je jen jedna, pravdu má buď teologie, nebo filosofie. Tento spor trvá sta a sta let.
Teologové i mnozí filosofové často odkazují na zvláštní zdroj, na zvláštní metodu poznání, na mystiku. Všude v církvích se mystika slaví. Co to je mystika? Vcelku je to pokus - bez logické práce, bez zkušeností, najednou, rázem – domoci se všech pravd, zejména pravd náboženských.
Na obrazech španělských mistrů je vidě podle tváří, kdo a co je mystik. To není člověk pozorující, který věří, že pravdy se domůže logikou a zkušeností, je to člověk, který zří, zírá, domnívá se, že má vnitřní světlo a že je přímo spojen s bohem. Domnívá se, že zří svým vnitřním okem božství, že je s ním dokonce sloučen. Tomáš Štítný to správně nazval opíjením. Ano, takový mystik je opojen, prožívá opojení, prožívá mystickou opilost.
Mnozí teologové a také filosofové hlásají, že náboženská pravda se nemá poznávat rozumem a chladnou logikou, nýbrž mysticky. Žádají zanícení, entusiasmus, žádají mystické zření – to že je metoda náboženského poznání. Mysticismus, posuzován vědecky, však není stav docela normální: člověk, který nepracuje a nepozoruje logicky, není úplně normální – místo toho si sedne na břeh řeky nebo moře a snaží se svou myšlenku božství schvátit a s ním se slít vjedno.
Vedle toho máme učení vědy. Jedno i druhé podává své názory o jedné a téže věci. Teolog například vykládá historii světa, stvoření světa, historii starých národů, vznik a vývoj křesťanství – tedy dějiny, podává je ale teologicky. A jděte k vědeckému historikovi, jak ten bude vykládat dějiny – rozdíl bude ohromný.
Stále se nám ještě podávají dvě pravdy, teologická a vědecká, člověk se musí rozhodnout.
Co s učením Ježíšovým? Nezaložil on církev? Ne. Založil ji Pavel, Ježíšovo učení bylo církvi jen neúplným podkladem. Jeho učení bylo formulováno v Písmu, ale církev se vyvíjela z daných pohanských prvků. Z dějin církve a teologie se každý poučí, jak učení Ježíšovo a jeho následovníků, učení Starého zákona, učení řecké a římsko filosofie a mnohá učení orientální byla svařena v jeden celek - a to je teologie katolická, která je pokračováním i řecko-římské a orientální mytologie. Katolická teologie je vyšší a poslední, nejpropracovanější stupeň mytologie.
Jak každý vidí, mluvím stále o teologii a jejím poměru k vědě a filosofii. Neříkám: náboženství a filosofie. Chci teď na to hodně a výslovně upozornit; kdo si to neujasní, nepochopí náboženský problém. Teologie je učením, ne náboženstvím, je jen částí náboženství.
Pramen náboženského poznání vidí církve ve zvláštním zjevení, náboženské pravdy jsou prý zjeveny bohem samým, jsou prý dány výjimečným jednotlivcům; jsou to prý pravdy boží, které se pouhým lidským rozumem nedají poznat, a proto jsou zjevené pravdy nad rozumem.
Zjevené pravdy byly dány jednotlivcům, a proto v církvích z těchto jednotlivců povstaly zvláštní náboženské autority. Takový Mojžíš, když domněle obdržel od boha Desatero, byl vůdcem těm, kteří mu /u/věřili.
Kde se podává zjevená pravda, která nemůže pokračovat, nemůže být zvětšena ani zmenšena, protože je pravdou boží, tam vzniká podání, tradice, zjevené učení se podává od generace ke generacím. Teologie proto zavrhuje evoluci, její pravda se prohlašuje za absolutní.
Zjevení je dvojí: předně se říká, že bůh se zjevuje lidem, aby je poučil, za druhé se zjevuje zázraky. Zázrak, jak každý ví z historie vzdělanosti, si člověka obzvlášť podmaňuje. Člověk zázrak udělat nemůže, a o zázrak každý člověk stojí, pokud nepochopil, že zázraků a přímého zjevení není.
Teologové říkají: Ty musíš věřit! Odlož ten hrdý rozum, donuť se k víře a zvykneš /a bude ti líp/. Mnohý člověk se takto o víru pokusí. Ale marně; kdo jednou víru ztratil, ten doopravdy již věřit nebude, nemůže. Věda, filosofie, /a svobodný, kritický rozum/ nemůže uznat zjevení, a proto nechceme žádnou víru, chceme přesvědčení, chceme být přesvědčeni - klademe proti věření zdůvodněné přesvědčení.
Věřím-li učiteli, důvěřuji jeho důvodům, jeho rozumu. My ve vědě kritizujeme, věda opravuje sama sebe, je jako oheň, který se pořád čistí. Kritizuje se a opravuje se stále. Jak komičtí jsou teologové, když místo toho, aby žádali kritizování pravdy, nutí věřit. Což bych já svým omezeným rozumem mohl škodit božské pravdě?[1]
Zjevené náboženství je pro nás nemožné. Přechod od zjeveného náboženství k nezjevenému, onen přelom v myslích lidí, je největší revolucí, která se kdy udála. Krok od polyteismu k monoteismu byl krok malý; redukoval se počet bohů, ale víra, mýtická věřivost, zůstala.
Opustit zjevené náboženství je krok velký. Kdo nevěří ve zjevení, postaví se na vlastní rozum, byť těch lidí, kteří by stáli na vlastním rozumu, je málo. Myslet, myslet opravdu a do všech důsledků bolí; je jen málo lidí, kteří to dovedou.
Člověk, který se vzdal víry ve zjevení a zázraky, který chápe nezměnitelný řád v přírodě a společnosti, si musí pomáhat sám: musí ten přírodní a společenský řád pozorovat a z tohoto pozorování si dělat pravidla pro své jednání. Myslící člověk oceňuje stálost práce, oceňuje rozumné předvídání a snaží podle svých sil zabraňovat tomu, čeho si nepřeje.
Vzdali jsme se teologie a vzdáváme se teologicky pojatého náboženství, nemůžeme již mít náboženství zjevené. Základní z toho vyplývající otázka zní: Je možné neteologické, nezjevené náboženství?
Má odpověď zní: je možné.
Je to náboženství opravdu duchovní, zajišťující vyšší mravnost.
Potřebujeme vyšší mravnost, než se dosud vyvinula, potřebujeme náboženství vyšší, teoreticky vyhovující vědě a prakticky vyššímu mravnímu úsilí naší doby, úsilí po sociálních a politických, opravdu demokratických reformách."
[1] Náboženství je podle Masaryka zcela niternou, intimní věcí, a proto nepotřebuje žádné směrnice ani organizaci; věřící lidé samovolně vytvářejí neviditelnou církev, tím, že je pojí společné či podobné ideje, konání a zejména morálka.
Bohumil Sláma
Co má hilsneriáda společné se sobotkiádou

Věřím, že naprostá většina diváků, kteří sledovali první díl televizního filmu Zločin v Polné, ho pochopili správně: šlo o zápas zdravého rozumu s rozumem nezdravým, mýtickým, demagogickým a uchylujícím se ke lžím.
Bohumil Sláma
Antisemitismus a antisemitismus

V Hořejšových Toulkách českou minulostí jsem našel pouze dvě chyby: že Havlíček byl antisemita a že Smetana měl pravděpodobně lues.
Bohumil Sláma
V čem mají muslimové pravdu: Milan Lasica nám všem, zejména našim „elitám“

Islám sice navázal na judaismus a křesťanství, ale v mnohém je opravil, byl ve své době pokrokový, a proto se muslimové na judaismus i křesťanství od počátku dívali a dodnes dívají přezíravě, mnozí pohrdavě.
Bohumil Sláma
Je potřebná Ústava Země?

Rád přiznávám, že Návrh ústavy Země, vypracovaný profesorem Masarykovy univerzity Josefem Šmajsem, s jehož textem jsem se seznámil před nedávnem, na mne silně zapůsobil.
Bohumil Sláma
Jak se dá onálepkovat i slovo kavárna

Když jsem v článku pro Aktuálně.cz (Názory, http://blog.aktualne.cz/blogy/bohumil-slama.php?itemid=26497) přiřadil našeho nynějšího prezidenta spolu s Le Penovou k lůze,
Další články autora |
Turek jel rychlostí přes 200 km/h a fotil se u toho. Policie věc prošetřuje
Europoslanec Filip Turek (Motoristé sobě) se na svém účtu na Instagramu pochlubil fotkou, ze které...
Po rychlé jízdě zemřel řidič v hořícím autě. Turek spekuluje o krvi na rukou médií
Hasiči v Brně v pondělí našli v hořícím voze mrtvého muže. Podle prvotních informací jel vůz po...
Bílá rakev, věnec od Gottové. Na rozloučení se Slováčkovou dorazil i prezident
Rodina a přátelé se v kostele v centru Prahy rozloučili Annou Julií Slováčkovou. Zpěvačka a...
Trump si hraje s vojáčky. Stažení by Evropu bolelo, na výběr jsou jen špatné varianty
Premium Je to jen pár dní, co Donald Trump vyslal směrem k Evropě poněkud nepříjemnou zprávu. USA mohou ze...
Dan Bárta si traumaticky poškodil sluch, J.A.R. přesouvají vyprodané koncerty v Lucerně
Populární kapela J.A.R. musela přesunout na jiný termín dva vyprodané koncerty v Lucerna Music Baru...
Záchrana před ptačí chřipkou. V USA roste obliba veganských vajec
Výrobci rostlinných náhražek vajec v USA rozšiřují výrobu a doufají v prudký nárůst cen slepičích...
Celní válka se blíží konci. Trump věří, že se dohodne s Pekingem
Americký prezident Donald Trump předpokládá, že se dohodne s čínským protějškem Si Ťin-pchingem o...
Brutální šikana dívky v Hodoníně. Inspekce zveřejní výsledky kontroly na školách
Ministerstvo školství (MŠMT) svolalo na středu tiskový brífink, na kterém představí výsledky...
Trumpův mírový plán: Ukrajina má přijmout ruskou okupaci a vzdát se NATO
Spojené státy chtějí, aby Ukrajina přijala mírové plány prezidenta Donalda Trumpa a uznala ruskou...

Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
- Počet článků 512
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1073x