Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Slavnost a její význam v našem životě

Slavnost, při vyslovení tohoto slova mi hned naskočí představa čehosi, co se jaksi vymyká normálu, co je svým způsobem zvláštní. Tedy slavnost mi prvoplánově evokuje jakýsi opak každodennosti.Slavnost je tedy, alepoň pro mě, tím, čím není kažododennost. Kde končí všednost začíná slavnost (a jistě i naopak).

Rozhodně by však bylo mylné se domnívat, že slavnost a všednost v sobě nesou jakýsi rozpor. Na první pohled se to tak možná jeví, ale při bližším zkoumání je zcela evidentní, že propojení slavnosti se všedností je více než jen silné. V podstatě by se dalo říct, že každá slavnost je vyvrcholením, oslavou všednosti a naopak veškerá všednost je odrazem slavnosti. Jak slavnost, tak všednost spolu vzájemně konsolidují, neboli, jedna potřebuje druhou, teprve potom jsou sami v sobě úplné. (O tom však ještě později.)

Nyní bych se rád zaměřil, jaký má pro nás slavnost konkrétní význam. Především by nás měla odpoutávat od všednosti. Měla by sloužit jako jakýsi ventil, kdy vypustíme běžné starosti, jež jsme nuceni řešit. Měla by být pro nás místem, kde je možné realizovat to, co nám naše všednost neumožňuje. Jak by však měl tento „bájný“ svět vypadat? Malou ukázkou nám mohou být tradiční masopusty konané s větší či menší intenzitou již od středověku. Zde padaly veškeré společenské konvence, páni a ti druzí, to nebylo podstatné. Obdobná situace panovala i v průvodech konaných pod patronátem tak vysoce hierarchizované a byrokratické instituce jakou byla středověká církev. Jednalo se především o tzv. přímluvná procesí, kdy zástup doprovázeli i kajícníci nejrůznějšího postavení, zahaleni do hadrů bez ohledu na to jaké postavení v církevním či světském žebříčku zaujímali.[1]

Z uvedeného tedy vyplívá hlavní aspekt světských či církevních festivit, jako hlavního bořitele zaběhnutých konvencí, z nichž si společnost ve své každodennosti na sebe splétá bič. Možná bychom zde mohli vysledovat i náznaky rovnoprávnosti (avšak to bychom už tak trochu fušovali do řemesla velmi oblíbené fantasy literatuře.)

Je tu však ještě jedna důležitá věc, která stojí za zmínku. A sice jen těžko přehlédnutelnou bezčasovost, kterou se festivity prezentovaly. Samozřejmě, že se její účastníci nepohybovali v nějakém z éterických světů, kde jim bylo umožněno zastavit čas. Ne, nic takového. Touto bezčasovostí myslím vystoupení z klasického běhu každodennosti, kde se vše opakovalo s neuvěřitelnou (a mnohdy i deprimující) perioditou. Při slavnosti mohl člověk z tohoto kolotoče života na chvíli vyskočit a podívat se na něj trochu s odstupem. V neposlední řadě pak mohl spatřit sebe samého i jinde než jen jako součást všedního, dobře klapajícího stroje.

Vypadá to tedy, že slavnost jako taková má pro nás význam, který jen stěží můžeme opomenout. Co však dělá slavnost slavností? Jsou to bezesporu symboly a jejich významy. Každá slavnost má své konkrétní symboly, které tvoří její typický ritus. Právě tímto ritem se pak slavnost odlišuje od koloritu všednosti. Pokud tedy budeme chtít rozpoznat slavnost od všednosti, je třeba se zamyslit nad tím, jestli nacházíme specifický význam, který nelze dost dobře napasovat do našich běžných.

Ve zkratce je tedy slavnost bořitel konvencí, únikem z všedního koloběhu a jistou (ab)normálností, nositelem svébytného významu.

Již na začátku jsem poznamenal, jak spolu slavnost a všednost hezky konsolidují a nyní se do toho bodu znovu vracím s palčivou otázkou. Je možné, aby mohla slavnost degradovat na pouhopouhou všednost?[2]

Asi nikoho z vás nepřekvapí, když přisvědčím, že to možné je. Stává se to, když slavnost pozbyde aspekty, jež jí dělají slavnosti. Tedy když ztratí svoji drzost vůči konvencím všedního dne, připojí se k jeho koloběhu a pozbyde svojí symboliku. Spolu s Ernstem Hemingwayem bychom tak mohli říct, když se prosně zastaví.[3] Zůstane nečině stát v koloběhu, v pevné bariéře každodenních jistot bez možnosti tvořit něco specifického, něco odlišujícího se od beztvarosti toho monstra, jež se nazývá všedním dnem.

Takto pojatý všední den by byl pokoutnou existencí poflakující se jen tak do roboty z roboty, podivně vyhlížejícím démonem běsnícím na vysokorychlostních dálnicích, ve své podstatě však stojícím v neutuchajícím koloběhu. Bez možnosti naplnění ve slavnosti by byl zkrátka neúplný zmítající se mezi svým smyslem a právem na existenci. Chyběly by mu právě ty tři aspekty, které mu může přinést slavnost (odstup od konvencí, možnost úniku z koloběhu a vytvoření specifického významu, chcete-li kultury).

Na těchto místech mě možná osočíte, že zde pojednávám o slavnosti a všedním dnu, jakoby byly živými entitami, jakoby se mohli sami od sebe měnit. Samozřejmě pokud o nich takto mluvím, pak mám především na mysli ty, jež se jich účastní a tvoří je, tedy každého z nás. Opět zde platí pravidlo, že hranice mezi pořadatelem a účastníkem jsou velmi pohyblivé (pokud vůbec nějaké jsou).

Když tedy mluvím o slavnosti a každodennosti, jde mi především o postoje každého z nás. Nejde mi zde o to, že bychom měli houfně pořádat honosná procesí středověkého a barokního typu, či se opájet vínem při korunovačních hostinách. Slavnost, o kterou zde kráčí, může být uplatněna v libovolném všedním okamžiku. Jedná se právě o jakési povznesení tohoto okamžiku připojením již několikrát zmíněných aspektů.[4]

Ve svých všedních dnech se stále za něčím pachtíme, úporně někam směřujeme. Bez prožívání slavnosti by se nám pak mohlo lehko stát, že ve své všednosti strneme a degradujeme na pouhé požírače laskonek, výdobytků všednosti. Ovšem každý ukojený hlad se znovu dostaví a často s větší a větší intenzitou.

 

[1] BROWN, Andrew. Civic ceremony and religion in medieval Bruges c. 1300–1520. New York: Cambridge University Press, 2011. s. 84. ISBN 978-0-521-76445-2

[2] Jak je možné vyjít ze všednosti a ocitnout se v slavnosti jsem nastínil v odstavcích pojednávajících o typických aspektech festivity.

[3] PEŠEK, Jiří. Slavnost jako téma. In: Documenta pragensia XII. Praha: Archiv hlavního města Prahy, 1995. s. 11. ISBN: 0231-7443

[4] Samozřejmě, že toto „povznesení“ by nebylo možno bez všednosti, aneb opět nádherná ukázka provázanosti těch věčně hašteřivých sester slavnosti a všednosti.

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Honza Skopal | pondělí 30.3.2015 9:48 | karma článku: 4,10 | přečteno: 127x
  • Další články autora

Honza Skopal

Smrt člověka (Nietzscheho proměny smrti 3. část.)

Mnohdy vznášíme ortel smrti jen nad tím, co nám není tak úplně vlastní. Avšak pokud si chceme zachovat svoji čest, je třeba provést stejný soud i se sebou samými. Nietzsche tento čin rozhodně neudělal jako jeden z prvních, avšak opět i na tomto poli byl jeho hlas ze všech nejrazantnější.

17.4.2015 v 22:54 | Karma: 4,75 | Přečteno: 152x | Diskuse| Společnost

Honza Skopal

Smrt boha (Nietzscheho proměny smrti 2. část.)

„Ale když Zarathustra byl samoten, promluvil takto k srdci svému: „Což je to možné! Tento stařičký světec ještě ani nezaslechl v svém lese, že bůh je mrtev ...“[1]

16.4.2015 v 20:04 | Karma: 4,51 | Přečteno: 180x | Diskuse| Společnost

Honza Skopal

Smrt jako přítomnost (Nietzscheho proměny smrti - 1. část)

Smrt je nejčastěji chápaná jako vyústění života. Její umístění bychom pak tedy měli hledat na jeho konci. Takto pojímaná smrt by pak rozhodně platila za jakousi budoucnost, to co ještě nenastalo, ale teprve nastane. Tato pojetí nám určuje především lineární pojetí času. Ovšem ani cyklické uchopení časovosti na tom není lépe. Pořád je tu probíhající život, na jehož konci je smrt. Rozdíl je pouze v tom, že na rozdíl od předchozího pojetí se zde neustále opakuje. Pořád tu však bude probíhající život, který směřuje ke své smrti položené kdesi v budoucnosti.[1]

15.4.2015 v 11:41 | Karma: 5,21 | Přečteno: 230x | Diskuse| Společnost

Honza Skopal

Svíce (povídka)

Kráčeli rázným krokem po silnici. Kolem nich se proháněl vítr v divokých vírech, hladil jejich tváře svou ledovou dlaní a pak se jim neprosto nepředvídatelně opřel do zad, ženouce je zběsile dolů z příkrého kopce. Spěchali, téměř běželi, choulíce se pod kapuce, které si museli přidržovat, aby jim je vítr neodvál dozadu. Jejich ošlehané tváře zíraly před sebe, neotáčely se k sobě, zůstávaly v podivné tichosti.

8.4.2015 v 8:25 | Karma: 5,60 | Přečteno: 229x | Diskuse| Poezie a próza

Honza Skopal

Hleďte, hlásám vám nadčlověka

„Hleďte, hlásám vám nadčlověka, toť onen blesk, toť ono šílenství.“[1] Asi nejznámější citát od jednoho z největších provokatérů v dějinách filosofie, Fridricha Nietzscheho. Samotný F. Nietzsche, objevený Martinem Heideggerem, byl již snad nesčetněkrát zavrhován či oslavován. Pozdvižení, které tento Němec, trpící často podle jeho životopisců depresemi, roznítil na poli filosofie, se asi dá jen těžko přecenit. Každá podobná „rozbuška“ je pro filosofii (ale nejen pro ni) přímo zázračným hnacím motorem. Otázky, které vzbuzují Nietzscheho spisy, inspirovaly mnohé a jejich esence nevyprchala dodnes.

5.4.2015 v 17:40 | Karma: 7,12 | Přečteno: 512x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Wildersův kandidát na premiéra má problém. Dohnal ho lék proti rakovině

20. května 2024  13:20

Hlavní kandidát na budoucího nizozemského premiéra Ronald Plasterk čelí kritice kvůli patentu na...

Opilý cyklista po pádu usnul přímo na silnici. Naměřili mu přes čtyři promile

20. května 2024  13:05

Cyklista, který projížděl v pátek po 21. hodině úsekem mezi Švrčovem a Lazníky na Přerovsku, při...

Zápas Česka s Rakouskem byl na ČT zatím nejsledovanější, dívaly se až dva miliony lidí

20. května 2024  13:03

Páteční zápas Česka s Rakouskem na MS v ledním hokeji byl zatím na kanále ČT Sport s 1,88 milionu...

Maturanti se zlepšili v testech z češtiny a matematiky, hůře jim šla angličtina

20. května 2024  13:02

U státních maturitních zkoušek letos nezvládlo didaktické testy z českého jazyka méně studentů než...

Vyhrajte rodinné vstupné do BRuNO family parku
Vyhrajte rodinné vstupné do BRuNO family parku

Jestliže vás trápí proměnlivé jarní počasí, máme pro vás tip, kam vyrazit, když počasí zrovna nepřeje. BRuNO Family Park v Brně se postará o zábavu...

  • Počet článků 63
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 349x
Kdo jsem? To stoprocentně nevím, ale kdo nejsem to vím zcela určitě.