O kultuře politické

"V této chvíli ODS a její souputnící, lidovci a zelení, by měli konečně začít držet hubu, když ČSSD přichází skutečně s návrhy, které by měly posílit například jistoty, kdy ne vlastní vinou lidé ztratí zaměstnání, a kdy hovoří, že sociální demokracie něco rozhazuje,“ Zdeněk Škromach.

Paroubek a novinariNovinky.cz

Nemám nějaké přehnané očekávání o ideové náplni politiky, vždy jde o moc a o peníze až na prvním místě. V poslední době se však stále častěji objevují komentáře zmiňující prázdnost politiky. Proč je tomu tak?

Nedá se prohlásit, že by se ideová náplň zcela vytratila, samozřejmě zde stále je ale je přebita populistickou a emotivní stránkou kampaní. Nelze však svalovat vinu pouze na politiky samotné, ti jen jednají na základě poptávky – tedy voličů. Ti svým chováním dávají kampaním směr, tím, že v krajských volbách zvítězila ČSSD na plné čáře se ukázalo že nejde o program, že nejde o nějaké promyšlené plány, to co dnes vládne je politický marketing.

Této situaci nahrává obrovská polarizace politické scény – zjednodušeně, Jiřího Paroubka lidé buď zbožňují nebo naopak posílají do politických pekel. Tato osoba je pro demonstraci dnešní situace ideální, hlavně tím, že svou touhou po moci se staví nad stranu samotnou, ČSSD je v dnešních dnech Paroubek, program až na druhém místě.

ČSSD navíc nahrává to, že je v opozici. Opoziční strana je vždy ve výhodě oproti straně vládní, ta je totiž nucena dělat často nepopulární opatření, obzvlášť pokud o sobě vláda prohlašuje, že bude reformní a chce tento slib alespoň částečně splnit. V této chvíli je naprosto normální propad popularity, jelikož opozice prostě může slibovat, může negovat a nic jí to nestojí. Tento vývoj je přirozený, ač na to můžeme nadávat, stěžovat si ale je tomu prostě tak. Hezkým příkladem by mohlo být Slovensko, zavedené reformy byly daleko tvrdší, vzbudily obrovský ohlas, opozice zahájila kampaň za jejich zrušení. Došlo na volby, opozice vyhrála ale zároveň zjistila, že reformy fungují, že provedená opatření působí a tak provedla jen kosmetické změny.

V České republice se staly hitem poplatky ve zdravotnictví. Chybou vlády byla slabá argumentace, slabá podpora, pro socialisty tak nebylo problémem vystavět na tomto bodě celou kampaň do krajských voleb, bohužel to zafungovalo, což lze označit za dobře zvládnutý marketing a přizpůsobení se voličské poptávce – vždyť politika je přece o moci. Můžete mít sebelepší program, promyšlenou realizaci, výhody pro všechny, pokud to však nedokážete prodat, můžete si ho tak maximálně doma číst před spaním a spílat nespravedlivému světu.

Pokud se podíváme na nedávno zahájené kampaně do Evropského Parlamentu, nestačíme se divit. Zabraňme návratu ODS, Sociální jistoty a důchody, Stop placenému zdravotnictví... hezké, hezké zabrat to může, ale jakou souvislost to má s Evropským parlamentem jsem doposud nezjistil. Nesvalujme ale vinu na strany, jsou to voliči, jejich přístup k politice, jejich názory, jejich přání, kterým se snaží strany vyhovět.

Vezeme se tedy ve vleku loňských voleb, kdy celé politické spektrum zjistilo, že štvavá kampaň funguje. Nejde však pouze o Českou republiku, pokud se podíváme na praktiky používané při volbách amerických prezidentů jde o jinou ligu. Dočkáme se i my telefonických hovorů v nočních hodinách, ve kterých se zástupci jedné strany vydávají za stranu druhou a snaží se tak voliče poštvat proti opozičnímu kandidátovi?

  Marketing vládne světu, forma zvítězila nad obsahem


 

Autor: Lukáš SkalickyLukas | středa 6.5.2009 12:18 | karma článku: 22,25 | přečteno: 957x
  • Další články autora

Lukáš SkalickyLukas

Zrušená Petra

18.5.2010 v 14:31 | Karma: 36,74

Lukáš SkalickyLukas

Kalouskova složenka

14.5.2010 v 11:13 | Karma: 24,83