Tvrdit, že jsem projel na kole Ukrajinu je nebetyčné velikášství,
Pobývat na přeplněných plážích, večeřet v kýčovitých restauracích, plápolat pod padákem a sjíždět celý den tobogany všemi směry mě ničím neláká, a tak jsem partě cyklistů s úspěchem navrhl pionýrský výlet do málo prozkoumané oblasti. Už na hranicích nám bylo úředně a tedy názorně předvedeno, že jedeme trošku jinam, nicméně kalašnikovem na nás nikdo nemířil a celníci na obou stranách jen slušně plnili to, co jim vyšší nařídili. Časová ztráta byla minimální, ale možná i proto, že jsme překročili hranice na přechodu Velké-Malé Slemence, který je určen jen pro pěší a cyklisty. Této spojené vesnici se říkalo malý Berlín, protože byla zrovna tak po válce násilně přerušena.
Jako stěžejní úkol jsme si dali prozkoumat Užhorod a Mukačevo, ale především jeho okolí mezi „Hradcem Králové a Pardubicemi." Ubytovali jsme se romanticky ve srubech s dokonalým servisem nedaleké restaurace. Pro mnohý náš obsluhující personál by areál mohl sloužit jako školící středisko, a to jsme zase nebyli natolik exotičtí turisté, abychom je uhranuli nadýchanými peněženkami. Ostatně dalo se tam platit i kartou.
Pak už jsme se mohli rozjet... no rozjet. Ne všechny na mapě zakreslené silnice existují a ty ostatní ne všechny jsou v takovém stavu, abychom mohli plně vnímat okolí bez pohledu před sebe. Na druhou stranu silniční magistrálu Užhorod-Mukačevo a pravděpodobně až do Kijeva mohou naši řidiči ukrajinským jen závidět. Dokonalý a místy čtyřproudový asfalt. Situace se změnila ve chvíli, kdy jsme sjeli na místní komunikace. Mapa nám nebyla výhodou, ale naopak matoucím přívažkem. Zakreslené silnice buď vůbec neexistovaly nebo se časem přetavily do libovolně zapuštěné změti kamenů. Kromě nás, koňských povozů, zásobování a osobních aut bylo dalším povoleným účastníkem silničního provozu stádo krav, které se v ouředně povolenou dobu přemísťovalo i po relativně dobrých silnicích ráno na pastvu nebo večer na ubikace. Poučné pro nás bylo chování místních řidičů, kteří v nehraném klidu bud tvořili závěr pelotonu nebo zastavili na pár slov a ještě více cigaret. Jediným nervózním volantem byl jistý neznámý a ochotný Saša, a to jen proto, že mě vezl za ztracenou peněženkou. Reakce našich řidičů jsme nechtěli ani domýšlet. Naše uspěchané umístění uprostřed stáda působilo pro změnu poněkud exoticky na všechny účastníky přesunu, ale možná jsme pro ně byli nosiči, tedy pokud se nám nepodívali na pneumatiky. Ale nejen to, protože hovězí dobytek nemá dobrý orientační smysl, před každým domem stála určená nebo vylosovaná členka domácnosti a s proutkem v ruce směrovala krávy, které chtěly sejít z dopravní značkou daného směru. Štáb přesunu pak zkušeně zakotvil na chvostu výpravy. Po takto vytýčené trase jsme se dále pohybovali sníženou rychlostí, protože podklouznout nebylo těžké, stejně jako žádoucí.
Působivější pro nás bylo ale setkání s místními skoro už horaly. Díky orientačnímu talentu a oproti očekávání jsme vždy zaparkovali u dopravní značky Černigovské nebo Lvovské pivo. Kdy se k nám někdo z místních přidá nebylo otázkou času, ale chvilky, až to na nás někdy působilo, že jsme nahlášeni. Jeli jsme sice pro mnohé pod neznámou vlajkou, ale hovořili vesele podobnou řečí a pak postupně jednou společnou, ještě veselejší... českoukrajinštinou. Rozhodně jim však nevelelo pokušení občerstvit se z našich griven, ale zvědavost kdože to jejich končiny navštívil a protože svět je malý i na Ukrajině, narazili jsme v zapadlé vesničce na domorodce pracujícího v Litomyšli, tedy jen 20 kilometrů od našich domovů. Tato setkání byla příjemná, upřímná bez teatrálních gest a někdy zkracovala uvažovanou trasu na dobu přesunu zpět.
Na své krátké pouti jsme se často přesvědčili, že žijeme v předsudcích. Díky své roztržitosti jsem na jednom sezení zapomněl peněženku s doklady i hotovostí, a když jsem se po 2 hodinách vrátil, spadl mi kámen ze srdce stejně tak jako hostinskému. Po zmíněný čas si lámal hlavu, kam mi peněženku doručit. V druhém případě jsem zanechal v obchodě pas a osvobozující úsměv prodavačky, která mě ještě zastihla před nasednutím, byl osvobozujícím i pro mě. Zkušenost praví, jestli se na Ukrajině krade, tak možná méně než u nás. Ve své bezprostřednosti udělali domovině skvělou reklamu, aniž to vůbec tušili.
Nedá se krátce popsat vše, co jsme zažili, ale napadá mě, než hodnotit cokoliv a kohokoliv od stolu nebo vyprávění druhých je lepší se přesvědčit sám. Raději jednou vidět než stokrát slyšet. A pánové, jedna pozvánka pro Vás, nejenom Brno je zlatá loď.
Jaromír Šiša
Z Opavy, kolem Slezské Harty, přes Karlovu Studánku až na Makču Pikču.
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/16/07/5869/w230/Bf220518.jpeg)
Ale že to je štreka o převýšení ani nemluvě, a ještě k tomu na kole. Občerstvení vycentrovaný, zadek usezený, nohy ušlapaný, deště a monzuny nad hlavou, ale i tak, výsledek báječný.
Jaromír Šiša
Makčus Pikčus, příběh neuvěřitelně neuvěřitelnýho kocoura.
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/16/07/5869/w230/Bf220518.jpeg)
Jako děcku mu auto přejelo obě zadní nohy. Přivlekl se domů přitahováním za přední drápy. Jedna se už zachránit nedala, visela jen na kůži, o druhou začal boj. Pani doktorka byla moc šikovná, ale i tak nebylo vůbec jisté,
Jaromír Šiša
Před 590 lety porazili u Lipan Češi Čechy.
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/24/06/5869/w230/Bf831474.jpeg)
Bojovala zde polní vojska radikálních husitů, vedeni Prokopem Holým, proti koalici umírněným, pod velením Diviše Bořka z Miletínka. Zvítězit a prohrát tedy mohli zase jenom husité. Proti sobě stáli ještě
Jaromír Šiša
Tak kde jsem letos už všude coural a zastavil.
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/24/06/5869/w230/Bf831475.jpeg)
Nedočkavý cyklo, případně mototurista, se dočkal brzo a nebyl problém vyrazit do hor, kdy jim v letech předešlých ještě vládla bílá zima, tak jupí nasedat a valíme náhodně cik cak. Není podmínkou, aby při startu byl cíl nutně znám
Jaromír Šiša
Litomyšl, famózní Lázně ducha a vyhlášené lavičky k tomu.
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/24/06/5869/w230/Bf831477.jpeg)
Každé lázně mají aspoň jeden pramen. Návštěvník, případně pacient popije a vrací se domů zdravej. V Litomyšli žádný pramen netryská, ale ducha umí zláznit báječně. Stačí den a člověk se uzdraví ještě víc, protože
Další články autora |
Silné bouřky zasáhly Česko, v Praze průtrž zatopila ulice a omezila dopravu
Přímý přenos Na Česko během odpoledne udeřily silné bouřky. Postupovaly od jihozápadu ke středním Čechám. Kolem...
Rychlík z Prahy narazil na Slovensku do autobusu, zemřelo sedm lidí
Sedm lidí zemřelo a pět dalších se zranilo při srážce rychlíku s autobusem na jihu Slovenska. Vlak...
Silné bouřky se přihnaly do Čech, pak řádily na Moravě. Hasiči odklízejí škody
Přímý přenos Meteorologové varovali, že se v neděli objeví velmi silné bouřky s přívalovým deštěm a krupobitím,...
Hrůza, závory se zvedly, říká svědkyně. Vlak jel po zavřené koleji, uvedl ministr
Rychlík z Prahy, který se ve čtvrtek srazil na Slovensku s autobusem, jel po koleji, jež byla pro...
600 °C a mix jedovatých látek. Proč prudce přibývá požárů solárních panelů
Premium V úterý hasiči zasahovali u výbuchu rodinného domu v Šonově na Náchodsku. Pravděpodobná příčina?...
ANALÝZA: Fiasko číslo 2. Jak se lhalo o Bidenovi a všichni to věděli
Premium Boj Joea Bidena s vlastní stranou a nápomocnými médii, jež ho vyzývají, aby zabalil boj o Bílý dům,...
Džungle koloběžkářů. Ignorují předpisy, bývají i opilí. Policie řeší také bitky
Premium Jezdci na koloběžkách zavinili letos od začátku roku do května 89 nehod. Rádi se také perou s...
Raději rezignuji! Kandidáti ve Francii nechtějí tříštit síly proti Le Penové
Nejméně 179 kandidátů převážně z řad levice či z bloku prezidenta Emmanuela Macrona se v pondělí...
Museli použít dron. Chorvatští záchranáři našli tělo pohřešované Češky
Chorvatští záchranáři našli v neděli po třídenní pátrací akci tělo Češky, která byla pohřešována v...
![CEBYT Krkonoše s.r.o.](//1gr.cz/u/free.gif)
Administrativní správce nemovitosti
CEBYT Krkonoše s.r.o.
Královéhradecký kraj
nabízený plat:
30 000 - 50 000 Kč
- Počet článků 555
- Celková karma 37,70
- Průměrná čtenost 3740x