O tom, jak jsme jezdili vlakem aneb železniční ohlédnutí.
VŠECHNY FOTKY JSOU SAMOZŘEJMĚ MOJE A KLIKACÍ
Žijeme v přetechnizované době a nejen na kolejích se potkává stále modernější a výkonnější technika,
ale setkání generací zase není až takovou vzácností.
Teda stát vedle takové krasavice, určitě se nebudu mračit. Nebo spíš fešáka, když je to Hrboun.
Symbolem starých železničních časů jsou parní lokomotivy. Ovšem stejnou ikonou je tento motoráček. Pro pravověrné nádražáky bych měl napsat motorový vůz řady M 131, ale pro běžného uživatele je to Hurvajz a basta.
Kačenu, pro její houpavý způsob jízdy, taky netřeba extra představovat.
Tady se nám seřadily lokomotivy pro nákladní provoz či posun. Čmelák, pro svoje označeni ČME uprostřed Rosnička podle barvy a vzadu ruský Sergej. Když se blížil k obydlím kolem tratě, všechny skleničky se hrůzou rozklepaly.
Zde Čmelák stále v plné síle vede osobák v Albánii,
a tady je na postrku transsibiřského rychlíku na Jaroslavském nádraží v Moskvě. Znalí azbuky si přečtou ČM, tedy i v Rusku Čmelák.
Z motorové trakce nezapomenu na Bardotku a nebo Zamračenou, podle výrazu tváře. Zde kluk a holka
A ještě jeden skvost. Do všech detailů zrenovovaný Stříbrný šíp, včetně mosazných klik a sedaček potažených italskou kůží Světový unikát, který dokazuje technickou vyspělost a um našich předků. Za komunistů byl stroj odstaven, jako buržoazní luxusní přežitek.
Nelze samozřejmě zapomenout na elektriku, někde se stala legendou, jako třeba v Rusku a konkrétně v Jekatěrinburgu.
Ale pára je pára. Zvláště když pořádně čudí, jako třeba Ušatá, před Pernštejnem,
tady už je při posunu se Zamračenou přímo pod hradem
nebo Velký Bejček při rozjezdu v Letovicích.
Mezi parní skvosty patří samozřejmě také Papouška.
Albatros? No tak to už vůbec.
Co se týče společného fota, zde vykukují v pořadí Albatros, Hrboun, Ušatá a Tisícovka.
a ještě jedno kuk.
Parní lokomotiva má spoustu hejblátek, které se musí mazat.
O to se stará strojvedoucí a jeho pomocník,
který navíc musí přikládat do kotle.
Nejdřív otevře dvířka, a když je oblouk doleva, protože na dráze zatáčky neexistují, hází na levou část ohniště, když vpravo, tak na pravou. Na rovině samozřejmě doprostřed.
Mezi tím strojvedoucí ovládá všechny řídící a kontrolní prvky, zvláště některé a
kontroluje všemožné mechanismy.
A my cestující? Dnes je to takto, ale
dříve bylo všechno trošku jinak. Méně pohodlné, ale děsně romantické.
i toalety se vyvíjely
tenhle pohled patříval k mým nejoblíbenějším
Vlak sice neměl centrální zamykání, ale otevřít dveře nebylo jen tak. Obnášelo to tři operace a
když se něco pokazilo, záchrana byla po ruce.
Navíc jsme mezi vagóny chodili na čerstvý vzduch hulit.
No prostě dřevák.
Tuto kulturu cestování už přecejenom mnozí pamatují.
A pak máme ještě vozy specializované. Na točené
i když ve vlaku jen do plasťáku. Jsou ale i případy nadstandardních služeb.
Dále máme vagony vyhlídkově bufetové
a pro služební účely hytláky.
Nedílnou součástí železniční dopravy jsou nádraží. Jako třeba v České Třebové
nebo Novosibirsku.
K vlakům patří samozřejmě i personál. Dobrým zvykem je, že výpravčí má červenou čepici. No věřte nebo ne, není to tak dávno, když chytráci nahoře vymysleli, že červená čepice nebude. Naštěstí se to časem vrátilo zase do normálu.
A pak tu máme průvodčí a
další důležité a vyznamenané osoby.
K železnici stejnou měrou patří i nadšenci a zároveň její znalci, kteří o ni všechno vědí a když náhodou ne, tak ví kam se podívat. S takovými se rád fotím, zvlášť když to jsou kamarádi.
Vlaky vedené parní lokomotivou už nejsou v běžném provozu, ale historické jízdy pro potěšení dětí a tatínků nezmizely. Tady vyjíždí zvláštní vlak v čele s Velkým Bejčkem ze zářezu na trati Svitavy-Polička,
tady se zase vydejchává Skaličák v Ústí nad Orlici
K velkým atrakcím patří také úzkorozchodky. Nejznámější vede z Jindřichova Hradce do Bystřice,
ale nesmím zapomenout na pacifik z Třemešné do Osoblaby a
také na průmyslovou dráhu v Mladějově.
No prostě na kouřící vlak, který valí přírodou je báječný pohled. Ale nemusí to být nutně jen kouřící. Pohled na railjet, co před chvilkou vyjel z tunelu a za chvíli zastaví v Blansku, je neméně působivý.
Tady Leošek naopak za chvíli do tunelu vjede v údolí Moravské Sázavy u zastávky Lupěné. Vlevo nahoře je malinko vidět železniční miniskanzen.
Kdyby se někdo chtěl podívat blíž.
Tunely jsou kořením železnice, a co teprve dříve, když se ve vagonech nesvítilo.
No prostě železniční pohoda u nás
a třeba na Slovensku
případně u Bajkalu.
Tématická fotoreportáž TRANSSIBIŘSKOU MAGISTRÁLOU Z MOSKVY NA BAJKAL
Jaromír Šiša
Litomyšl, famózní Lázně ducha a vyhlášené lavičky k tomu.
Každé lázně mají aspoň jeden pramen. Návštěvník, případně pacient popije a vrací se domů zdravej. V Litomyšli žádný pramen netryská, ale ducha umí zláznit báječně. Stačí den a člověk se uzdraví ještě víc, protože
Jaromír Šiša
Jsem důchodce a nemám věčně na nic čas.
V různých obměnách často slýchané a na první pohled nelogická hláška, má velice jednoduché vysvětlení. Důchodci totiž zahodili
Jaromír Šiša
O tom, jak jsem s foťákem kroužil kolem komína,
což znamenalo nastavit na kružítku 50 km, zabodnout doprostřed kuchyně, ohraničit prostor, nasednout a vyrazit. I když demarkační čáru jsem občas malinko i přejel. Výprava je inspirována dobou, kdy
Jaromír Šiša
Auto moto veteráni všude možně i jinde.
Třeba pod střechou velkých prostorných i malých útulných muzeí. Nebo na všech možných srazech, případně je potkáváme jen tak v prostoru. Pro svoji krásu a eleganci je obdivujeme a s úctou k těm, kteří jim vdechli nový život.
Jaromír Šiša
Hřebečské důlní stezky, parádní cyklo i pěšo výlet.
Sjezdy jsou příjemné, kopce kořením cyklistiky, tak to vezmeme nahoru dolu a místama se u zajímavostí i zastavíme. To vše přísně po vyznačených trasách, ať nikam nezahučíme, oblast je totiž prošpikována štolami. Původně se zde
Další články autora |
Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve
Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...
Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další
Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...
Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů
Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...
NATO určilo červené linie. Má dva scénáře zásahu proti Rusku, píší média
Premium Severoatlantická aliance připravila krizové scénáře „červených linií“, při jejichž překročení...
S babičkou nepřežila nehodu ani vnučka. Její orgány zachránily tři jiné děti
Nehoda z Čáslavic na Třebíčsku si vyžádala druhou oběť. Auto tam minulý čtvrtek zatím z...
V kulturistice jsem srdcařka. Hejtři mi pomohli k popularitě, říká Mikulcová
Seriál Ke kulturistice se Věra Mikulcová dostala náhodou, když jí lékař řekl, že je obézní a musí...
Čína chce povinný vojenský výcvik pro studenty. Armáda nemá dost lidí
Čína hodlá zavést novou legislativu, která by stanovila povinný vojenský výcvik pro středoškoláky a...
Už žádné pálení triček. V Evropě se těch nenošených vyhodí až 32 milionů
Neprodaná zcela nová trička nebo mikiny často končí na skládkách. Výrobce uložení na skládce vyjde...
Rusko je ničivá síla, nespokojí se jen s částí Ukrajiny, myslí si Pavel
Rusko nám bude škodit a nespokojí se s tím, že získá jen část Ukrajiny, je přesvědčen český...
- Počet článků 552
- Celková karma 38,65
- Průměrná čtenost 3795x