Ušetřil jsem milión eur

obešel město kolkolem po hradbách, vyšlapal 350 schodů a navíc na nich vlastnoplicně rozdýchal malý infarkt. A to vše za jediné odpoledne – no nejsem já borec?

Byla jednou jedna země, v té zemi založili město, obehnaili ho hradbou a v prostředku postavili vysokánskou věž. A z té věže vyhlíželi do všech stran, který otrapa si to k hradbě přihasí. Když se jim příchozí otrapa nelíbil, do města ho nevpustili a vedl-li ještě nějaký blbý řeči, bacili ho něčím hodně těžkým nebo hodně smradlavým. 

A tak roku 1849 otrapové seznavše pošetilost počínání svého, postavili nádraží s výtopnou královské státní dráhy pěkně před hradbami a železnými oři dobrých stodvacet let vzpurnému městu pěkně zatápěli.  

Začneme ale hezky od Adama: je-li z věže vidět do všech stran, tak ze všech stran zase musí být vidět věž, není-liž pravda?

Jenomže, to se nedělá, jen tak si to přihasit a hnedka hurá odpočítávat schody nahoru na věž. Nejprve záhodno jest propátrat podvěží.

Například onu přilehlou výtopnu. Ta opravdová je moc veliká a do mého foťáku se nevejde. Naštěstí existuje výtopna ve velikosti podstatně menší, mým přístrojem snáze akceptovatelná.

 

Jenomže – model je pořád jenom model, byť oko znalcovo nepochybně zaujme. Ale marná sláva, opravdová výtopna se skutečnými lokomotivami, ta fascinuje. 

 

V tichém muzejním koutku to takhle vypadá sehr romantisch, ale když tady dílňáci před šedesáti lety museli mašiny denně udržovat v provozu, duněly rotundou rány kladivem a zněly jadrné chlapské nadávky, když to či ono nešlo povolit nebo utáhnout. 

 

Kdepak elektronika ... tady se diagnostika dělala a dělá kladivem, fištrónem a na kámen ztvrdlými prsty.

 

Černochova „Strojně technická příručka“ v ocelové a navíc pojízdné verzi.

 

Lidstvo je na světě příliš krátce na to, aby spolehlivě změřilo, jak je dlouhý poločas rozpadu parní rychlíkové lokomotivy. Zatím se pouze zmohlo na zjištění, že ho lze zkrátit autogenem.

 

„Hej, chlapi, mohl bych prosím taky vylézt na kotel? Mám s tím bohaté zkušenosti z kovošrotu!“

„No ... kolik vážíte, pane?“

„Stopatnáct kilo, ale manželka má blbou váhu.“

„Cože? Stopatnáct kilo? To je teda dost. To byste nám taky moh‘ prošlápnout kotel, a novej stojí tak milión eur. Máte milión?“

„Obvykle s sebou dva až tři nosívám, ale ... no nic, budu muset zhubnout.“

„Tož jak budete mít tak osmdesát, přijďte!“

„Aha, tak to už se asi neuvidíme. Spánembohem a ať vám to dobře jezdí!“

 

Šedivějící daňoví poplatníci by si měli rozmyslet, zda a jaká muzea mohou navštěvovat. Zjištění, že lokomotiva o osm let mladší poplatníka je už skoro dvacet let v muzejní sbírce, moc nepotěší.  

 

Pan konduktér musel být docela frajer, když během kontroly jízdenek ručkoval podle bočnice a plně důvěřoval prkenné podélné lávce vozu třetí třídy. Kromě toho se neubráním pocitu, že pro bezpečný výkon povolání byla žádoucí jistá podvyživenost ručkujícího.

Tak či onak, papaláši, rozpočtáři, hasiči, žabičkáři a hygiena jen zřídka dávají souhlas k zatopení některého parního oře certifikovaným uhlím, takže barevné šmoudíky nepohlcují město často a příšedšímu otrapovi tak nic nebrání v tom, aby pevnostní val dobyl elegantním výšlapem třiceti schodů a vydal se na okružní cestu po hradbách ve výši druhého patra.

Kdo se hradebními parkány vydá proti směru hodinových ručiček, bude mít po chvíli pocit, že jaksi tíhne doleva. 

 

Pravicově zaměřeným dobyvatelům hradeb naopak budiž doporučena pochůzka ve směru hodinových ručiček.

 

Z vojenského hlediska se obranné poslání hradby zdá občas poněkud diskutabilní. Třeba ale zrovna tady stateční konšelé pečlivě udržovali deponii dobře uleželých syrečků dodaných partnerským městem z Hané. Na tak strašlivou zbraň nemohl být žádný dobyvatel připraven.  

 

Po hradbách nutno pochodovat bratru půltřetího kilometru, než zvídavý pokořitel celé město obejde. Zastaví-li se přitom v některých z mnoha hospod v pevnostních věžích, může se mu poznávací pochůzka výrazně časově protáhnout.

 

Uprosřed města obepnutého hradbou nalézá se kostel sv. Jiří a jeho 89,9 m vysoká věž nesoucí jméno Daniel, ponevadž „král pak Daniela povýšil, dal mu mnoho velikých darů i moc nad celou babylónskou krajinou a učinil ho vrchním prefektem všech babylónských mudrců“, jak dí kniha Daniel Starého zákona.

 

Z přilehlého Babylónu možno k Danielu z rozličných stran vzhlížeti. V tomto případě dokonce přes jakousi zoologickou zahradu, ovšem plechového živočicha vpravo dole je docela obtížné zoologicky zařadit. Tedy - já bych zařadil, ale to by ze mne feministické aktivistky udělaly páprikagulyás.

 

„Lidé dobří, nevíte prosím, kudy se dostanu z těch hradeb ven?“

 

Za účelem velkolepého výhledu z Daniela nutno vystoupat mnoha všelijak pokroucenými schodišti, čítajícími dohromady 350 stupňů. Kdo to nedá, bude uvržen do většího křeččího bubnu, jehož šlapáním pohání se jakýsi stavební kladkostroj. Koneckonců, než tuctové sdělení „dostal infarkt na schodech“ zní daleko lidštěji „skonal v křeččím bubnu, aby dělníkům na opravě věže věžě zajistil lahvové pivo.“.

 

Co jako první napadne každého normálně vyvinutého muže, s druhým dechem vystoupivšího na otevřený věžní ochoz ve výšce 70,3 m nad uliční dlažbou?

 

Zdalipak zedníci, jako opičáci šplhající po stavbě ve výšce bratru pětadvacátého poschodí, měli předpisovou pracovní obuv a blembáky? To nevíme, ale pokud nespadli dolů, měli zajištěnou práci na celý život, jelikož stavba věže začala roku 1454 a skončila roku 1490.  

 

Prý je při rozhlížení z Daniela možno napočítat po okolí devadesátdevět věží a věžiček. No jo, ale jak si počtář neoznačuje, co už počítal a co ještě ne, tak se nějak nedopočítá.

 

A konečně prý je lepší schodištěm hopkat dolů než funět nahoru. No, nevím. Sice mi cestou dolů nehrozil kolaps, ale nožky mi z toho brnkaly ještě týden.

Nuže, ku zjištění, kteréžto město jsem poctil svou návštěvou, jsem myslím přednesl dostatečně indicií. Kdyby to někomu nestačilo, tak ještě jednu: v roce 1945 se tady narodil a svou kariéru započal  jeden výtečný šutér, shodou okolností zcela nedávno zesnulý. Však zdejší stadion nese jeho jnémo.

Kdo to jako první uhodne, bude mít tu čest vysvětlit mojí manželce, kde je ten milión eur, co jsem ušetřil. 

Fšecky obrázky jsou moje.

Autor: Zdeněk Šindlauer | neděle 26.9.2021 7:35 | karma článku: 22,28 | přečteno: 579x

Další články autora

Zdeněk Šindlauer

Pane Mayi, máte v Old Shatterhandovi závažnou chybu

A co hůř, neodhalil jsem ji já starý coon, nýbrž pětiletý greenhorneček, ozbrojený koltem za 69,90 Kč.

26.10.2024 v 13:17 | Karma: 24,18 | Přečteno: 835x | Diskuse | Ostatní

Zdeněk Šindlauer

Budova českolipského městského nádraží – jak to vidím já

Za posledních pětatřicet let ji nepotřeboval ani jeden jediný cestující, takže - pryč s tou barabiznou?

24.10.2024 v 16:30 | Karma: 13,58 | Přečteno: 234x | Diskuse | Ostatní

Zdeněk Šindlauer

Zmizet „po tramvajácku“

Zmizet „po anglicku“ umí každý, ačkoli se to na žádné škole nikdy nevyučovalo. Dokonce, pokud vím, pro tuto činnost dodnes neexistuje žádná norma, směrnice či doporučení, což nutno považovat za zázrak.

23.4.2024 v 14:00 | Karma: 20,32 | Přečteno: 505x | Diskuse | Ostatní

Zdeněk Šindlauer

Může náčelník Veliký Nanuk klepat kosu?

Ne, nemůže, poněvadž náčelník je chytrý jako liška a na výpravu zmrzlým krajem se vybaví péřovou bundou, kulichem i pletenými rukavicemi a před cestou do sebe „U piráta“ kopne jednoho lomcováka.

21.1.2024 v 7:35 | Karma: 19,45 | Přečteno: 348x | Diskuse | Ostatní

Zdeněk Šindlauer

Kterak cestičko k domovu se vineš?

Inu, panu básníku Raisovi to bylo nanejvýš jasné: „cestička k domovu známě se vine“ a „vždycky bych si na ní zpíval.“ Jenže známě se vinoucích cestiček znám plno a popěvkům jsem se na nich taky občas oddával.

29.10.2023 v 7:35 | Karma: 19,27 | Přečteno: 371x | Diskuse | Ostatní

Nejčtenější

Skokem do propasti Macocha ukončila život matka oběti střelby na fakultě

14. dubna 2025  8:27,  aktualizováno  9:06

Skokem do Macochy ukončila o víkendu život matka jedné z obětí tragické střelby na Filozofické...

Turek jel rychlostí přes 200 km/h a fotil se u toho. Policie věc prošetřuje

20. dubna 2025  8:48,  aktualizováno  13:55

Europoslanec Filip Turek (Motoristé sobě) se na svém účtu na Instagramu pochlubil fotkou, ze které...

Bílá rakev, věnec od Gottové. Na rozloučení se Slováčkovou dorazil i prezident

15. dubna 2025  8:30,  aktualizováno  16:35

Rodina a přátelé se v kostele v centru Prahy rozloučili Annou Julií Slováčkovou. Zpěvačka a...

Bili ho, řezali a natáčeli, jak umírá. Mladíci umučili třináctiletého kluka, pro zábavu

14. dubna 2025

Premium Mladistvý spolu s kamarádem zabil v Děčíně před třemi lety třináctiletého chlapce. Nebývale...

Trump si hraje s vojáčky. Stažení by Evropu bolelo, na výběr jsou jen špatné varianty

15. dubna 2025  14:06

Premium Je to jen pár dní, co Donald Trump vyslal směrem k Evropě poněkud nepříjemnou zprávu. USA mohou ze...

Nehoda, či cizí zavinění? V klatovském podchodu zemřel muž se zraněním hlavy

21. dubna 2025  9:47,  aktualizováno  9:53

Policisté vyšetřují smrt třicetiletého muže, kterého našel v neděli ráno v Klatovech náhodný...

Další přešlap ministra obrany USA. Válečné plány sdílel na chatu s ženou i bratrem

21. dubna 2025  9:25

Citlivé informace k útokům na jemenské Húsíe se objevily v chatové aplikaci Signal. Sdílel je tam...

Rusko obnovilo vzdušné útoky proti Ukrajině, drony vyslalo z více stran

21. dubna 2025  7:04,  aktualizováno  9:18

Sledujeme online Rusko v noci podniklo další rozsáhlý útok na Ukrajinu. Použilo 96 dronů a tři střely, oznámilo...

Turek jel v Česku i 325 km/h. Inspiroval následovníky, ti se chlubí riskantní jízdou

21. dubna 2025  8:58

Europoslanec Filip Turek (Motoristé sobě) na sebe o víkendu strhl pozornost, když se na sociální...

První krok k samostatnosti děťátka s metodou Baby-Led Weaning
První krok k samostatnosti děťátka s metodou Baby-Led Weaning

Přechod na pevnou stravu vždy představuje významný milník v životě děťátka i jeho rodičů. Je to období plné objevování nových chutí a získávání...

  • Počet článků 548
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1385x
Jsem relativně zachovalý daňový poplatník, vybavený jednou manželkou, dvěma dítky, šesti křížky v baťochu na hřbetě, jakož i dvaceti nadnormativními centimetry a kilogramy; dlouholetý technik strojař; zvědavý čtenář; příležitostný pisálek a kreslíř pro radost; občasný tramp a osamocený tulák; předposlední cestující na trati Kamenický Šenov - Česká Lípa, milovník krajin všeho druhu, železnic, češtiny a srandy. O věcech veskrze železničních jsem vypotil asi tisíc obrázků, šest knížek a sbírku statí, třeba tady: http://www.zelpage.cz/?story=1&autor=7675

 

Seznam rubrik