- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Nejlepší topič si chvíli prohlížel papír s výškovým profilem tratě, co mu okopírovali z jedné bezstarostné knížečky o podlužických železnicích. Pak si na zprávě od vlakvedoucího přečetl váhu vlaku, přivěšeného k dýmající lokomotivě, řekl „jo, to ještě půjde,“ a jelo se.
Železný oř vytrvale načítá vrstevnice a matička příroda obezřetně přidržuje zákony dynamiky za zataženou oponou. Harcovník s lopatou přesně čte profil tratě z obrázku, připíchnutém na kotli, a s chápavým úsměvem na rtech neúnavně sází uhlí po všech koutech roštu.
Já ten koncert z povzdálí bez dechu pozoruju. Před třiceti lety jsme přes kopce motorovými lokomotivami tahali vlaky o třetinu lehčí a přemlouvali matičku přírodu, aby ty nepodplatitelné zákony dynamiky ještě na chviličku pozdržela za šos.
A teď jede parní vlak a na mašině nejlepší topič topí podle obrázků, které jsem před dvaceti lety nakreslil pro svou první bezstarostnou knížečku.
Myslel jsem, že služební pomůcky v roce 2016 už budou na kapku vyšší úrovni, než je sken primitivního obrázku s výškovým profilem tratě. Nu, asi jsem myslel špatně.
Děkuji Petru Barchánkovi za inspiraci a všem na lokomotivě 50 3648 za překrásný koncert.
Další články autora |
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!