Jak si to holenkové představujete? Z Brna přímo do Vídně?
Jistě, z Vídně do Brna to vlakmo šlo „nordbánem“ přes Břeclav. Jenomže dál přes Českou Třebovou do Prahy to šlo už jen po „štégu“. Tihle dva soukromníci se vzájemně moc nemuseli a když „štég“ počal básnit o své vlastní dráze z Vídně do Brna, aby nebyl závislý na konkurenci, „nordbán“ šustil glejtem, že na tohle drážní spojení má on privilegium, tudíž o nějaké druhé dráze není řeči, a pokud přec, tak „tatínek vám vyhlásí válku!“
Státní správa samozřejmě nevěděla, co s priviligiem dělat a tak renomovaným právníkům nastaly žně. Nakonec „štég“ svou vídeňsko-brněnskou trať prosadil, ta ovšem s ohledem na c. k. privilegium a pořekadlo "vlk se nažral, koza zůstala celá" vedla všelijak, oplývajíc oblouky, mosty, tunely i sklonovými rampami, pro hlavní trať mající spojovat Vídeň s Prahou až nedůstojnými.
Nicméně, od roku 1870 z Vídně přes Stadlau, Mistelbach, Hrušovany nad Jevišovkou, Moravský Krumlov a Střelice do Brna, tedy přes hory a doly, vlaky „štégu“ opravdu jezdily. A posléze skutečně až do Prahy, a to až do roku 1919. Poté význam někdejšího „štégu“ neboli „státní dráhy“ prudce upadl, počátkem padesátých let zmizely mosty přes hraniční Dyji u Hevlína, aby nám imperialisté nemohli škodit, zbytek na Moravě později obdržel nálepku regionální tratě a z Hrušovan do Hevlína se dnes už vlakem nedostanete.
Nu, co nadělám; podle téhle dráhy žádné velkoměsto není, z těch menších to všude mají na nádraží dost daleko a svým způsobem je zázrak, že tu dnes ještě nějaké vlaky jezdí.
Ale: vždycky když tu jedu, uvědomím si, že jinde nemáme tak dlouhou trať, která se nikdy nedočkala druhé koleje, ačkoli pro ni byla spodní stavba dokončena nebo připravena. Vzpomenu starého ivančického viaduktu opředeného bájemi, báchorkami a povídačkami. Potěším se vysokými náspy a hlubokými zářezy u Krumlova. Gurmánsky mlasknu nad architelkurou střelického nádraží. Dumám, jak asi u Rény prožívali střelmistři fakt, že poprvé v Rakousku razí tunely dynamitem. A uvědomuju si, že cestou vidím při troše pozornosti z jižní Moravy vlastně všechno.
Kdyby to šlo, hnedle bych vlakem z Prahy přes Brno a Hevlín do Vídně jel. A bylo by mi úplně jedno, jestli starý ivančický viadukt projektoval Gustav Eifel (což není pravda), jestli ho Franz Josef přešel pěšky poněvadž se prý bál, že s vlakem most spadne (což nejspíš pravda není taky), anebo jestli se most pod vlakem prohýbal (což pravda je; ostatně dělá to každý most).
Tak vidíte. Z Brna do Vídně přímo nám to ani vlakem souzeno moc nebylo. Ale máme se aspoň čím potěšit.
Kdyby náhodou jsme se slavné dálnice jednou dožili – taky se na ni něčím potěšíme? Nebo dojedeme vyčerpáni a s obavami, zda nám přijde pozdrav s pokutou za překročení rychlosti 30 km/h, za vypnutý start-stop, málo zelený čmoudik z výfuku, či za nekorektní výraz obličeje, stupeň 2a?
Zdeněk Šindlauer
Zmizet „po tramvajácku“
Zmizet „po anglicku“ umí každý, ačkoli se to na žádné škole nikdy nevyučovalo. Dokonce, pokud vím, pro tuto činnost dodnes neexistuje žádná norma, směrnice či doporučení, což nutno považovat za zázrak.
Zdeněk Šindlauer
Může náčelník Veliký Nanuk klepat kosu?
Ne, nemůže, poněvadž náčelník je chytrý jako liška a na výpravu zmrzlým krajem se vybaví péřovou bundou, kulichem i pletenými rukavicemi a před cestou do sebe „U piráta“ kopne jednoho lomcováka.
Zdeněk Šindlauer
Kterak cestičko k domovu se vineš?
Inu, panu básníku Raisovi to bylo nanejvýš jasné: „cestička k domovu známě se vine“ a „vždycky bych si na ní zpíval.“ Jenže známě se vinoucích cestiček znám plno a popěvkům jsem se na nich taky občas oddával.
Zdeněk Šindlauer
Revoluce v dějinách lidstva: nalezen guláš starý 800 miliónů let
Jsem pyšný na to, že před desítkami miliónů lety můj praprapra ... pradědeček vynalezl slezení ze stromu pátraje, zda potrava rostoucí a běhající po zemi je chuťově a kaloricky bohatší než lišejník a hmyzáci na stromě.
Zdeněk Šindlauer
To je od vás, Hujere, ten Schengen?
No, Hujer, vy jste fakt ten poslední, kdo nám tady chyběl! Už tak germáni mají slušný hokej v tom, jestli se tohle pohraniční nádražíčko u Mosely jmenuje Perl, nebo Perl (Mosel) – a teď ještě vy do toho s tím Schengenem!
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí
Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...
Na Prachaticku se zřítil paraglidista, na louku spadl asi ze třiceti metrů
K nehodě paraglidisty vyjížděli v pondělí záchranáři k obci Kahov poblíž Prachatic. Muž se zřítil...
Strach před africkou diktaturou a boj o důchody. SOCDEM slavila Svátek práce
Zástupci sociální demokracie (SOCDEM) se v úterý společně s odboráři sešli na Střeleckém ostrově v...
Cimický u soudu opět nepřítomen. Jednání pokračuje výslechy poškozených žen
Obvodní soud pro Prahu 8 pokračuje v projednávání případu psychiatra Jana Cimického, který je...
V Londýně útočil muž s mečem, napadl kolemjdoucí a policisty
Britská policie zadržela muže s mečem poté, co obdržela zprávy o několika pobodaných v...
- Počet článků 546
- Celková karma 18,88
- Průměrná čtenost 1384x