Vedle kvality potravin zajímá spotřebitele také chování obchodníků

Když zahraniční supermarkety necítí v ČR konkurenci, vládne u nich nesolidnost. Zboží, které inzerují v letácích pro údajně nespolehlivé dodavatele často vůbec nemají a svoje falešné praktiky používají jako lákadla na zákazníky...

Například německý Kaufland musel u nás po mohutném loňském velkorysém rozhazování ze samé lásky k Česku začít šetřit a zákazníci si začali stěžovat. Protože zboží nemá kdo doplňovat, vedle běžného sortimentu chybí v regálech dokonce i potraviny akční. Bližší údaje jsou v článku "Kaufland šetří a má prázdné regály, stěžují si zákazníci i dodavatelé" viz  https://ekonomika.idnes.cz/kaufland-obchod-stiznosti-setreni-zisk-zbozi-fronty-regaly-plq-/ekoakcie.aspx?c=A180309_212954_ekoakcie_mpl

V německých supermarketech Billa (kde vzhledem k příslovečné německé důslednosti by právě solidnost měla snad za všech okolností platit také na území ČR), příští týden skončí zvláštní velikonoční prodejní akce "Hip Hop Hop" na plyšové zajíčky. Každý, kdo od 14. března do 17. dubna nakoupí v Bille, za každých 200 korun nákupu dostane u pokladny jednu nálepku. Pokud získá nálepek 15 (za nákup v hodnotě 3000 Kč) a potom si připlatí dalších 30, přesněji 29,90 korun - může, ale taky vůbec nemusí dostat jednoho ze tří zajíčků - kteří ovšem ve skutečnosti tak dokonale, jako v televizní reklamě vůbec nevypadají a za tak vysokou cenu už mohli být aspoň pozlacení. Výdej plyšáků platí jen do 24. dubna a nebo do vyprodání zásob a solidní německá Billa, či přesněji nesolidní "Billa česká" si velmi drobně tištěným písmem (kdyby se s výrobcem zajíčků dostala nečekaně do potíží, stejně jako kvůli tomu loni dost trapně zkrachovala její akce s potištěnými hrníčky pro děti) vyhrazuje právo kdykoliv celou akci zrušit!! Bližší informace jsou na  https://www.billa.cz/akcni-letaky/velikonocni-hip-hop-hop-zajeci-particka

Vedle velkých a bohatých zahraničních supermarketů malí čeští obchodníci naopak žádné zvláštní a hodně riskantní prodejní akce kvůli své dobré pověsti nepořádají, ale zato mají v úmyslu si s českými zákazníky zahrát velkou hru na solidní jednání. I když zatím mají prodejen poskrovnu a dosavadním tempem budou novou českou obchodní síť budovat nejméně dalších 350 let, nevzdávají se! Jako členové AČTO - Asociace českého tradičního obchodu dosud mají v celém Česku 67 certifikovaných prodejen (a například v Brně-městě a v okolí Brna mají takových prodejen pouze 13).

Z obsahu nedávno zveřejněného komerčního článku pod názvem "Chcete nakoupit kvalitně a počesku? Tradiční český obchod má co nabídnout" vyplývá, že zákazníci mají pokud možno co nejrychleji přestat chodit nakupovat do více než 900 zahraničních (převážně německých supermarketů, které zboží uváděné ve svých letácích v regálech často vůbec nemají a z nakupujících si trvale dělají nemístnou legraci) - a mají se naučit chodit do solidních obchodů českých majitelů. Bližší podrobnosti jsou na  https://sdeleni.idnes.cz/chcete-nakoupit-kvalitne-a-pocesku-tradicni-cesky-obchod-ma-co-nabidnout-1oe-/jihlava-sdeleni.aspx?c=A180326_100003_jihlava-sdeleni_rest

Stejně jako v zahraničí, i u nás existují výrobci schopní vyrábět pouze potraviny druhé jakosti, vhodné pro méně solventní zákazníky. Někdy se ovšem stává, že právě jejich béčková kvalita vyhovuje i co do vyrobeného množství supermarketům a mohou se stát dodavateli pro levné privátní výrobky. Například Billa /německé společnosti Rewe/ prodává české lacinější zboží pod značkou Clever, Albert /nizozemské společnosti Ahold/ pod značkou Basic, britské Tesco pod značkou Value a podobně. A naši výrobci potravin ostatní, kteří pro svou podřadnou kvalitu šanci dodávat svoje výrobky do cizích supermarketů žádnou nemají, jsou odkázáni na malé prodejny ostatní, jako je třeba český řetězec "Hruška" se svými 455 prodejnami. V nich proto není vůbec žádnou zvláštností koupit třeba "technologicky ošizený" šunkový salám záhadné kvality, který za pouhé dvě hodiny na řezu svou typicky růžovou uzeninovou barvu ztratí a zešedne do méně chutného odstínu, obvyklého spíše pro tlačenku...!

Pouze málokdo si dělá iluze, že eurokomisařka Věra Jourová začne jako u studánky v Lurdách konat v měsíci dubnu v Bruselu zázraky a po jejím zásahu se v Česku od ledna 2019 začnou prodávat potraviny kvality stejné jako v ostatních zemích EU. Nedlouho po události, kdy Věra Jourová dostala v Bruselu těžce za uši kvůli tomu, že i přes svůj vysoký plat je k této instituci velmi málo loajální, možná zařadí zpátečku. Ve věci Čapího hnízda totiž hájila ryzí zájem Česka a nikoliv povýšené zájmy celé EU - a proto se po tomto jejím kiksu s kvalitou potravin v Česku nestane pravděpodobně vůbec nic (a nějakým nesolidním chováním obchodníků v Česku se ve vlastním zájmu pro jistotu nebude zabývat už vůbec)!! O profesní chybě české eurokomisařky se píše v článku "Jourová se nemoudře vyjádřila o Čapím hnízdě, napomenula ji ombudsmanka EU" a o jejím původně chystaném opatření v záležitosti kvality potravin v ČR se píše v článku "Eurokomisařka Jourová navrhne zařadit dvojí kvalitu potravin na seznam nekalých praktik. Myslíme zcela vážně, že ji vymýtíme". Oba uvedené články jsou na  https://zpravy.idnes.cz/vera-jourova-evropska-komise-ombudsmanka-rozhovor-capi-hnizdo-andrej-babis-17g-/zahranicni.aspx?c=A180207_131712_zahranicni_fer  a  https://byznys.ihned.cz/c1-66037230-jourova-chce-vymytit-dvoji-kvalitu-eurokomisi-navrhne-aby-odlisne-slozeni-jinak-totoznych-potravin-dala-na-seznam-nekalych-praktik

Foto u perexu: staženo z https://pixabay.com

Související článek: "Výrobu potravin jsme si nechali téměř zlikvidovat a nahradit dovozem" viz  https://sindelarpetr.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=626186

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Petr Šindelář | středa 11.4.2018 9:52 | karma článku: 11,62 | přečteno: 466x