Proč centrem Brna nejezdí elektrobus?

Dlouholeté debaty Brňáků kolem vhodnosti provozu tramvajové linky mezi nádražím, náměstím Svobody a Českou ulicí, uzemní vždy svými argumenty Dopravní podnik města Brna. Tvrdí, že linka je žádána staršími občany, kteří se lépe dostanou do centra města za svými nákupy...

Přes brněnské náměstí Svobody (má stejný význam asi jako pro Prahu Václavské náměstí), nejezdí elektrobus proto, že veletržní město zatím žádný nemá!!! Jezdí zde běžné typy tramvají. S vysokými schody, které jsou pro důchodce trvale nepřekonatelnou překážkou. Nízkopodlažní soupravy jsou sem nasazovány jen velmi zřídka. Brněnský dopravce nedělá pro spokojenost svých cestujících tak úplně,jak rád o sobě často tvrdí, všechno. Do brněnských ulic to chce pustit konkurenci a třeba právě s elektrobusy. Po západní Evropě jich jezdí spousta ověřených typů - a my je teprve vymýšlíme. Dopravní podnik v době, kdy cena ropy létá nahoru a dolů jako labutě na pouťovém kolotoči, všem tvrdí, že jen stoupá. Pro lednové zdražení jízdenek je to opravdu argument uboze slabý. Přijatelná je pouze zvýšená DPH, ale jinak nebyl důvod pro zdražení žádný. Čas od času ale všichni poctiví cestující musí zaplatit za černé pasažéry. Za ty, kteří jezdí zásadně na černo kvůli adrenalinu a za tu nemalou jednu skupinu našich vážených spoluobčanů, co vytrvale "na nyc nemaju penyze". Proč v centru nejezdí historické tramvaje? Jde o muzejní unikátní cenné exponáty a pro běžný provoz se díky zastaralým parametrům nehodí. Kdyby ale Dopravní podnik vyrobil svůj originální nízkopodlažní vůz, vybavil jej současnými prvky a interiér dekoroval v prvorepublikovém stylu a udělal jich aspoň 10 kusů, tak to by bylo možné. Jenže Dopravní podnik je rád, že může aspoň jezdit s tím, co má k dispozici a na nějakou parádu nemá čas, peníze, ani náladu. Historické tramvaje jsou od roku 1971 součástí sbírek Technického muzea v Brně. Je zajímavé, že vedle jiných, vyráběly tyto dnes už veterány, obě velké a známé brněnské strojírny. Firma Lederer-Porges(později Královopolská strojírna) a také První brněnská strojírna. Kolejová trať mezi hlavním nádražím a náměstím Svobody se začala stavět po roce 1898. Jeden z návrhů proti existenci linky číslo 4 chtěl, aby přes střed města vůbec tramvaj - (pro Brňáky je to šalina) pro zklidnění centra nejezdila. A to proto, že třeba v zimě jsou na náměstí Svobody Vánoční trhy. Jiný návrh chtěl koleje z tohoto náměstí odstranit úplně. Zvítězil protiargument. Trasa bude sloužit jako záložní. Pro případ velké havárie v jiné části Brna, aby bylo možno provoz v rámci možností přesměrovat a obnovit. Jak vidno, je a bylo kolem tohoto krátkého úseku v centru Brna hezky rušno.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Petr Šindelář | neděle 7.8.2011 8:30 | karma článku: 9,02 | přečteno: 1063x