Konec dnešních aut v Česku bude možná překvapivě rychlý a neodvratný

Prodej nových aut se spalovacími motory skončí v roce 2035. Když se přechod na emisní normu Euro7 oddálit nepodaří, v provozu začnou přibývat elektromobily. Spolu s hybridy jich u nás jezdí asi 16 tisíc a elektřina čeká také na...

dodávky, autobusy a kamiony. Možná si ještě někdo vzpomíná na předloňské hlasité výroky bývalého premiéra Andreje Babiše, jak se před lidmi chlubil a sliboval, že "zastavení výroby aut se spalovacími motory v Česku nedovolí!!". Pan Babiš z vysoké politiky zmizel a jako pouhý poslanec toho již mnoho nezmůže. Zatím je jisté, že výroba a prodej nových aut se spalovacími motory (i přes vlny protestů a výjimek) má v celé EU skončit na konci roku 2035. Motoristé, a nejen z Česka mají pouhých 12 a půl roku k tomu, aby si "na rozloučenou" se svými plechovými a zejména naftovými miláčky s manuálními převodovkami pořádně zajezdili. Z "dekarbonizace Evropy" nejsou nijak nadšeni ani arabští ropní šejkové a radostí do výšky rozhodně neskákají - a na odbyt své ropy si začali hledat jiné zájemce. Bližší údaje k tématu jsou ve starším zdrojovém článku "Francouzský komisař EU vyzývá k revizi zákazu aut se spalovacími motory" na https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/thierry-breton-eu-zakaz-2035.spalovaci-motory-2026.A221107_165602_automoto_dohr

Větší část vozového parku v Česku je složena z aut stáří 16 let. Přitom letos v dubnu bylo možné koupit ojetiny s průměrným stáří 9 let, s počtem najetých kilometrů 151 tisíc a za průměrnou cenu 199 tisíc Kč. Automobily staré 16 let mohou při dostatku náhradních dílů jezdit dalších 16 let a záleží na tom, kdy skončí prodej benzínů a nafty. Zájemci o nová vozidla si budou od ledna 2036 vybírat mezi auty na vodík, dále z několika druhů hybridů a asi z jednoho druhu "čistého" elektromobilu. Kdo bude chtít zachovat věrnost značce Škoda, cena nejmenšího e-vozu o délce 4,1 metru bude začínat na částce 588 tisíc korun. Zda nejlevnější škodovka s kufrem o obsahu 460 litrů bude vhodná pro chataře a chalupáře, se zatím neví - a navíc ne všichni touží jezdit s elektromotorem (za doprovodného zvuku připomínající vysavač). Zdrojový článek s nadpisem "Plán elektrifikace Škody: do roku 2026 šest modelů, velkou novinkou je kombík" je na https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/skoda-elektromobil-elroq-enyaq-suv-crossover.A230425_144015_automoto_fdv

Patrně nejvyšší stupeň motorizace v ČSSR začal koncem 70. a začátkem 80. let minulého století. Pamatují si jej dnešní sedmdesátníci a asi už nikdy se nebude opakovat. I přes počáteční potíže ve výrobě k němu došlo díky vozům modelové řady Škoda 105/120 a později i 130, s motory vzadu, vyráběných během let 1976 až 1990. Je důležité dodat, že celkový počet vyrobených vozů typové řady 742 přesáhl ve všech verzích 2 miliony. Při vývoji každého nového automobilu se objeví několik prototypů, které se nakonec do výroby nedostanou. Mezi nejstarší kuriozity značky Škoda, patří model Hajaja z roku 1963. Jak vůz vypadal, je obsahem zdrojového článku "ŠKODA 990 "Hajaja" na https://www.skodaklasik.cz/skoda-typ-990-hajaja/ 

V Česku nyní jezdí necelých 16 tisíc elektromobilů. A protože bez nabitých baterií jezdit nemohou, je nutné je nabíjet. Jaký je rozdíl mezi dobíjením elektromobilu DC a AC, kde elektromobil dobíjet, zda ve firmě, doma nebo na dálnici a nebo kolik nabíjecích bodů bylo u nás v roce 2021 a na kolik nabíjení asi vyjde (?) plus informace další, jsou obsahem staršího zdrojového článku "Veřejné dobíjecí stanice pro elektromobily najdete na stovkách míst, ČEZ nabízí více než 460 stojanů" na https://www.cez.cz/cs/clanky/elektromobilita/verejne-dobijeci-stanice-pro-elektromobily-najdete-na-stovkach-mist-cez-nabizi-vice-nez-460-stojanu-174021

Kde si budou vozit baterie kamiony (přesněji tahače návěsů) je zatím nejasné, ale na krátkých střechách tahačů asi nebudou, ale za jejich kabinami. Pro lepší přehled, na čem pracoval západ Evropy před deseti lety, je obsahem zdrojového článku z roku 2013 "Belgie testuje nové elektrické kamiony a dodávky". Vývoj samozřejmě neusnul a situace na téma e-kamionů je velmi příznivá a je obsahem zdrojového článku "Elektrokamiony pro dálkové přepravy". Bližší viz https://www.enviweb.cz/96254 a na https://www.mmspektrum.com/technicke-novinky/elektrokamiony-pro-dalkove-prepravy

Zajímavým vývojem procházejí také elektrobusy. Zatímco první typy e-autobusů si vozily baterie pod podlahou, díky pokroku se podařilo je významně odlehčit a nynější e-busy si vozí baterie ve střechách. Zdrojový článek s názvem "Elektrobusy v městské hromadné dopravě" je na  https://www.autoservismagazin.cz/autodoprava-logistika/2023-03-30-elektrobusy-v-mhd

Vedle vozů elektro se delší dobu pracuje na vozidlech poháněných vodíkem. Podle usnesení EP by měla být od roku 2026 na hlavních silnicích EU jedna nabíjecí stanice každých 60 km a od roku 2028 každých 100 km jedna plnicí stanice na vodík. Další údaje jsou obsahem loňského zdrojového článku "Automobilky Iveco a Hyundai představily prototyp dodávky na vodíkový pohon" na https://www.enviweb.cz/122923

V Evropě probíhají snahy, jak emisní normu Euro 7 zablokovat, oddálit a nebo zrušit. Základní informace čeho se nová norma Euro 7 týká, jsou ve starším zdrojovém článku "Norma Euro 7 - jak může ovlivnit další vývoj automobilového průmyslu?" na https://www.srovnator.cz/clanky/norma-euro-7/

Foto u perexu a článku staženo z https://pixabay.com

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Petr Šindelář | pondělí 26.6.2023 9:52 | karma článku: 11,74 | přečteno: 1059x