Proč bude regulační poplatek 30 Kč zaveden i v dopravě

Systém řízení odvětví dopravy se moc neliší od zdravotnictví.  Doprava je také státní nebo soukromá a rovněž závislá na dotacích, třeba od krajů. Má i řadu stejných problémů. Tak jako např.  mnozí důchodci chodívali za svým obvoďákem  jen si ukrátit  dlouhou chvíli,  snad ještě více zatěžují dopravní infrastrukturu. Místo aby si užívali zaslouženého odpočinku, svou naprosto zbytečnou přítomností v MHD, vlacích i autobusech jen zhoršují pracujícím třeba cestu do práce. Jen proto, že se doma nudí.

Bezpochyby i tady bude mít zavedení poplatků veskrze kladný vliv, protože o úspěchu jejich regulačního charakteru jsme se právě v ordinacích už mohli přesvědčit.  Jen bude nutné ještě všechno dobře zvážit, protože přece jen existují ve srovnání se zdravotnictvím drobné nuance.

                 

Hned po zavedení poplatků v dopravě totiž opět přijde sociální demokracie s možnými úlevami, protože v dopravě bude lákadlo zisku politických bodů ještě větší. Není divu, když zdravotnická zařízení využíváme dennodenně jen v případě hospitalizace. Ale  když jsme zdrávi, tak se přemisťujeme každý den.

 

Problém totiž nastane hned poté, jak ČSSD prosadí i v dopravě možnost úhrady těchto popatků.  Ve zdravotnictví je aplikace systému přece jen asi jednodušší. Při např. 30 pacientech v ordinaci za den to znamená vytisknout na počítačí jen 30 darovacích smluv a 30 kopií. Případně nějakou z nich stornovat, pokud si pacient během čekání přijetí tohoto prezentu rozmyslí, třeba jen proto, že by mu to po poskytnutí kvalitní péče přišlo hloupé. Ale storno bude důležité, aby zařízení nedostalo platbu dvakrát. Pak se jedna kopie uloží a další pošle na kraj, kterýžto systém navíc ještě příznivě ovlivní nezaměstnanost zřízením nových pracovních míst.

 

V dopravě ovšem může dojít k větším potížím, což je dáno jejím hromadným charakterem. Ve zdravotnictví sice manipulace s darovacími smlouvami také odborný personál byrokraticky zatěžuje, je ovšem rozložena na celou pracovní dobu. Navíc jak pro lékaře tak i sestry to možná bude v někdy jednotvárné medicínské práci příjemnou změnou, když si při přijetí každého nového pacienta jen tak trochu zaúřadují.

 

Pokud by ale třeba jen dvacet lidí přišlo na autobusový spoj bez jízdenek z předprodeje /a tedy bez darovacích smluv/, logicky by jejich vystavováním ztratil řidič hodně času a tak by bus odjížděl se zpožděním. Což by v důsledku mohlo vyvolat i nepokoje ze strany těch cestujících, kteří by se dostavili k odjezdu již se smlouvou. Tohle by se mohlo v konečném důsledku proti ČSSD obrátit. Takže než bude poplatek 30 Kč schválen i v dopravě, měli by experti sociální demokracie raději přijít na nějaké nekonfliktní řešení těchto možných problémů.  

Autor: Jan Šesták | pátek 30.1.2009 13:30 | karma článku: 20,66 | přečteno: 1507x