„Gott a Chramostová, dvě strany jedné mince. Naší mince.“

V titulku jsou poslední věty dnešního komentáře Lídy Rakušanové, který dnes  zazněl na rádiu Plus. Jedná se o komentář, kterým autorka asi Vlastě Chramostové prokázala medvědí službu.

Komentář Lídy Rakušanové je zde: https://plus.rozhlas.cz/lida-rakusanova-dva-poly-ceske-narodni-povahy-8089306

 

Stručně řečeno, autorka mluví o tom, že Vlastu Chramostovou připravil normalizační režim o 20  nejplodnějších let jejího profesního života. „Karel Gott si naproti tomu vybudoval ve stejném dvacetiletí kariéru snů.  Jeho songy se linuly odevšad a skalní příznivce si získal jak na západ, tak na východ od československých hranic. Zadarmo to ale nebylo. Obdobně jako naprostá většina národa po srpnu 1968, dělal i on kompromisy s mocí.“

 

Dále autorka poznamenává „ …protože veřejně nesouhlasila se sovětskou okupací, nesměla od 70. let minulého století účinkovat ve filmu, v televizi ani v rozhlase. A nakonec dostala i zákaz vystupovat v divadlech. Přesto se nepodvolila. Podepsala Chartu 77 a ve svém bytě pořádala pro obdobně exkomunikované přátele soukromá divadelní představení. To vše za neustálé šikany tajné policie…“

Stran Karla Gotta je pak zmíněna mj. jeho cvičná emigrace, údajný ponížený dopis Husákovi, a pochopitelně největší majstrštyk komunistických ideologů a to „shromáždění anticharty, kde umělecké svazy vyjadřovaly loajalitu normalizačnímu režimu.“ Když pochopitelně ani Lídu Rakušanovou nezajímá, kdo tuhle Antichartu vymyslel, a proč se to dosud nevyšetřilo.

 

Autorka ovšem opomenula jednu dost zásadní věc, a to datum 13.11.1957 – podepsání spolupráce Vlasty Chramostové se Státní bezpečností.

Takhle to Vlasta Chramostová komentuje ve své biografii /třetí opravené vydání 1999, str. 88/:

„Ďábel mě dostal na pýchu a ješitnost, Mému talentu se otevřou dveře dokořán a já spatřím všechny krásy světa.“ A dále „Až dnes vím, že o mou spolupráci vlastně nestáli. Chtěli duši, Mefisto chce vždy duši a úpis na ni. Nikdo nebránil cestám na festivaly, vyznamenáním a cenám. Cožpak jsem nebyla skvělá, cožpak mě kritici nechválili a diváci nemilovali? Cožpak jsem si nezasloužila návštěvu montrealské světové výstavy?

Kdepak! Přes všecku poctivou práci bys asi nejela nikam, neměla bys pas jako jsi ho neměla za normalizace.“

Co z toho vyplývá? Zatímco Vlasta Chramostová dělala dle vlastních slov na přelomu padesátých a šedesátých let kariéru na úkor ostatních hereček, Karel Gott úlitbou režimu, ať to byly třeba koncerty v Sovětském svazu či projevem na antichartové šaškárně atd., jak je libo, rozhodně nezískal výhody v tom smyslu, že by pak jel za odměnu na turné do SRN či Rakouska místo Matušky či jiného našeho zpěváka.

Vlasta Chramostová svou kariéru ještě podpořila vstupem do KSČ v roce 1962, což by tehdy jistě pomohlo v rozletu také Karlu Gottovi, ten tak ovšem neučinil, a dál se spoléhal jen na zlepšování svých pěveckých kvalit.

Z toho vyplývá, že na rozdíl od mnoha předsrpnových prominentů osvědčila Vlasta Chramostová morální kvality v tom smyslu, že po sovětské invazi už řekla komunistům definitivní ne, na základě svých životních zkušeností.

Ale proč ji nyní používat jako bič na Karla Gotta, a dělat z něj něco mnohem horšího? To je překvapující faux pas Lídy Rakušanové, která zapomněla na základní poučku, že zvýhodňovat svého favorita pomlouváním konkurence, to se vždy obrátí proti autorovi pomluv.

A těch se dostává nyní Karlu Gottovi víc než dost. Asi nejkurióznější je ta, že Gott si mohl zpívat na Západě kdykoli chtěl. Jistě, mohl, ale stejně tak to mohly dělat doslova tisíce dalších našich hudebníků, hrajících ať v západních  koncertních sálech, či v kavárnách a barech. Lepší snad nikoho nejmenovat, aby nedostal nálepku, ale aspoň náznakem, pokud jde o klasiku, tak Duo Boemi hrálo na Západě prakticky pořád, či jeden pop džezový muzikant, který strávil celou normalizaci na západních výletních lodích, když tedy jednou za rok musel na dva tři měsíce přijet zahrát i do československých barů. Ale to už nikdo dnes neví, ani Lída Rakušanová, na Západ jezdil jen Karel Gott. I když je zase možné, že to má logiku, protože Gott Pragokoncertu možná vydělal víc, než všichni ostatní dohromady.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jan Šesták | pátek 11.10.2019 11:39 | karma článku: 41,20 | přečteno: 2151x