DP města Brna diskriminuje sociálně slabší

Před časem vymyslel nějaký novátor Dopravního podniku v Brně zlepšovák spočívající v tom, že základní jízdenka na MHD bude nepřestupná. Těžko říct co ho při tom osvítilo a proč to schválil i ředitel DPmB či jeho náměstek, když jediným efektem je zřejmě větší spotřeba tiskařské černě na tisk označení "nepřestupní" na jízdenkách. Nebo v tom snad byla touha po větších tržbách? Na úkor těch nejchudších?

Vezměme si příklad z brněnského Cejlu, kde rozhodně nebydlí většinou ti, co patří k našim  "horním" osmi či devíti milionům. Když tam potřebuje jet máma s dítětem do dětské nemocnice, jinak než s přestupem se tam nedostane, i když to jsou jen dvě nebo tři zastávky. Pouze dvě jsou na poměrně rozsáhlém Cejlu, odkud se dojede maximálně za 4 - 5 minut na Jugoslávskou, kde se musí přestoupit na jiné tramvaje, které již příští stanici zastavují u dětské, na což jim stačí i minuta.

 

Protože tedy není přímé spojení, naše máma nemůže využít nepřestupní jízdenku na 10 minut a musí si koupit zbytečně dražší, za Kč 18.-  Ale proč? Jednou si koupí 10 minut jízdy, tak proč je to s výhradou, že nesmí přestoupit? Je to svým způsobem diskriminace a současně nedovolené obohacování se DPmB, protože zákazník, který si koupí jízdenku na kratší úsek je diskriminován  podobně hloupě, jako kdyby nemohl přestupovat někdo s jinou barvou pleti. Chápu, že minuta jízdy při delší platnosti jízdenky vyjde levněji. ale zákaz přestupu je hloupost. Zvláště když takový cestující platí za minutu přepravy daleko nejvíc - 1,40 Kč -  zatímco při 15 minutové jízdence za 18 korun ho přijde jedna minuta už jen na 1,20 Kč. Pan ředitel DPmB by se teď možná usmíval "to je nějakých řečí kvůli 8 korunám navíc" ale měl by si uvědomit, že i když sám tramvají jistě nikdy nejezdí a nemá určitě ani problém koupit si dost rohlíků, že pro někoho těch 8 korun může znamenat i 8 rohlíků, pokud jsou v akci.

 

To ovšem není jediné faux pas, kterého se DP města Brna dopouští na občanech Brna, tedy i na svých spoluvlastnících. Dalším jsou případy, kdy se některý z nich nemůže prokázat z nějakého důvodu platnou jízdenkou. Potom je mu k pokutě 1000.- Kč automaticky připočtena cena jízdného a to i když po provedení kontroly z dopravního prostředku vystoupí, a když je to v rozporu s Přepravním řádem a jeho článkem 9.

 

"Podle článku 9 – Přepravní kontrola - je pověřená osoba /revizor/ oprávněna:

b) uložit cestujícímu, který se neprokázal platným jízdním dokladem, zaplacení přirážky k jízdnému anebo vyžadovat od cestujícího prokázání se osobními údaji potřebnými pro vymáhání jízdného do místa kontroly a přirážky k jízdnému, pokud cestující nezaplatí na místě; cestující je povinen po skončení přepravní kontroly na nejbližší zastávce vystoupit anebo si koupit platný jízdní doklad; "

 

Navíc je mu vždy přičtena nikoliv cena základní jízdenky nepřestupní za 14.- Kč, ale vždy základní jízdenky přestupní za Kč 18.- a to aniž by byl v Zápisu o provedené přepravní kontrole učiněn záznam o tom, odkud občan bez platné jízdenky cestoval a jestli bude pokračovat dál či vystoupí. Navíc i podle zákona č. 266⁄1994 Sb. je revizor "povinen uložit cestujícímu, který porušuje Smluvní přepravní podmínky anebo nepředložil ke kontrole platný jízdní doklad, zaplacení jízdného a přirážky k jízdnému".  V zákoně tedy je "uložit zaplacení jízdného" a v souladu s přepravním řádem, kde je mj. uvedeno "11) Jízda je vymezena nástupem cestujícího do vozidla nebo vlaku a jeho výstupem z téhož vozidla nebo vlaku v jiném bodě linky." tak jednoznačně vyplývá, že i cestující, který z nějakého důvodu nemohl předložit ke kontrole platný jízdní doklad, by měl zaplatit pouze jízdné odpovídající jeho jízdě, která je vymezena "nástupem cestujícího do vozidla a jeho výstupem z téhož vozidla v jiném bodě linky."

 

 Jenže tohle DPmB naprosto vůbec nerespektuje, a jak bylo zjištěno podle několika případů z posledních 11 let, zřejmě zásadně účtuje cestujícím jízdné za vyšší tarif, bez ohledu na to, kdy nastoupili  a kdy hodlají vystupovat.  Tím jeho revizoři vyžadují po cestujících v mnoha případech naprosto neoprávněně dražší jízdné, když hrubě zneužívají stresu a krajní nouze nikoliv notorických neplatičů, kterým je vše jedno,  ale zejména našich slušných spoluobčanů, kteří se octli bez jízdenky nějakým nedopatřením.

 

V konečně důsledku se DPmB chová stejně jako třeba úmyslní neplatiči, kteří jej chtějí připravit o 14 korun, když je pak sám poškodí neoprávněným započítáním dražšího jízdného, byť si tak přijde na částku trošku menší.

 

Je v pořádku, že DPmB dbá na dodržování přepravního řádu, měl by přitom ovšem jít příkladem. A nedopouštět se takových hloupostí, jako zákaz přestupů. To bychom se taky jednou mohli dočkat toho, že 10 minutová základní jízdenka bude jen k stání.

 

 

Autor: Jan Šesták | čtvrtek 11.2.2010 13:08 | karma článku: 16,42 | přečteno: 1916x