Šašci nebo lháři?

Předvolební období je přehlídkou našich politiků. Povídáno je lecos, jen opradový naivka by tomu mohl věřit. V oblasti zdravotnictví jde o opravdu neuvěřitelný ohňostroj výkřiků, tvrzení a řečí mimo realitu, pitoreskně komických výstupů. Pokusím se Vám ve zjednodušené podobě odhalit realitu financování, která nejlépe ukazuje, co je množné a co ne. Taky Vám umožní orientovat se v tom, co je Vám tvrzeno.

 Systém direktivního řízení zdravotnictví jsme zdědili z minulého režimu. V principu se příliš nezměnil, jenom stát rezignoval na jeho kontrolu a řízení. Zmizela "silná ruka" státu, která měla být nahrazena mechanismem řízení přes pojišťovny. Přitom to nejsou pojišťovny, ale přerozdělovny zdravotní daně a tzv. "zdravotní pojištění" není žádným pojištěním, nemá žádné jeho atributy (bonusy, malusy, možnosti různého nastavení) a taky proto nemůže ani teoreticky nijak fungovat a to ani z hlediska řízení zdravotní péče.

Financování  startovalo na výkonovém systému, kdy jednotlivé činnosti měly přiřazeny svou cenu a kolik kdo udělal, dostal zaplaceno. Ceny jednotlivých výkonů  byly určeny často naprosto bez korelace s realitou jejich nákladů. Některé byly nadhodnoceny, většina podhodnocena. Po celou dobu se v cenotvorbě nic nezměnilo, cenu totiž určuje plátce.  Pro expanzi nákladů byl asi po pěti letech  systém změněn na rozpočtový, kdy se jednotlivým zdravotnickým zařízení přidělil nějaký rozpočet a sledovalo se, kolik za něj udělá. Výhodné bylo dělat trochu méně než maximum možného. Ještě výhodnější bylo mít nějaké kamarády ve vedení pojišťovny nebo MZ, rozpočty se přidělovaly podle "moudrého zvážení úředníka" se všemi důsledky.

Poslední varianta je přechod v druhé polovině minulého desetiletí  na pokroucený systém platby za diagnózu (DRG), který funguje ve většině vyspělého světa (samozřejmě nepokrouceně). Přitom se vyjevil neuvěřitelný nepořádek minulých let, kdy převedením aktuálního rozpočtu jednotlivých zdravotnických zařízení na jeho aktuální výkon a jeho přepočítáním na DRG ukázalo, že ZZ jsou placeny velmi rozdílně, za stejnou práci klidně i násobkem peněz. Proto mají naprosto nesouměřitelné podmínky ke svému fungování. Posledních několik let se hovoří o sbližování sazeb, přitom reálně se v podstatě nekoná, viz naposled uveřejněné texty v Lidových novinách.

To je krátký velmi zjednodušený pohled na financování ZZ (zdravotnické zařízení) posledních více jak 20 let, podrobnosti jsou dohledatelné nejenom v mém blogu. Je to z hlediska ekonoma systém jak vytvořený filmovým doktorem Chocholouškem. Ceny za práci jsou určovány tím, kdo platí bez reálné možnosti poskytovatelů cenu jakkoliv ovlivnit, k tomu se ještě liší od nemocnice k nemocnici naprosto bez prokazatelného důvodu o desítky i stovky procent. Jsou taky  různé podle pojišťoven. Ceny a objem proplácených výkonů ZZ určuje stát (pojišťovny), přitom reálný objem poskytované péče nemohou úplně ZZ ovlivnit, nemají na to nástroje ani podle zákona, ani fakticky. Nemohou odmítat pacienty, ale nikdo v době, kdy poskytují péči nad určený objem netuší, zda a jak bude alespoň někdy proplacena. Letos je jasné, že nebude ani náhodou.

Takto vznikající deficity financování, bez ohledu jak vznikaly, někdy řešil stát, jindy kraje, veřejné rozpočty. Navíc investice v nemocnicích zásadně měnící jejich nabídku služeb a možnosti placení pojišťovnami často platí stát nebo veřejné rozpočty, opět jaksi "nahodile", samozřejmě. Navíc v posledních letech stát přestal dorovnávat inflaci ve svých platbách do systému a změnou DPH zvýšil ZZ náklady. Odhadovaný deficit tím vzniklý pro rok 2013 je 10 miliard Kč, které do zdravotnictví nedoputovaly.

Výroky politiků posledních dní.

Třetina nemocnic je ve výrazných ekonomických potížích. Třetina přežívá, poslední třetina je na tom dobře. Je potřeba se podívat na jejich hospodaření. Komentář. Většinou v těch krachujících nemocnicích, ani kdyby řediteloval ekonomický bůh, by moc nenadělal s tím, že jsou extrémně špatně placeny ve srovnání s ostatními.

Není možné nalévat peníze do zdravotnictví, dokud se nezracionalizuje systém. Komentář. Pěkné je to od politiků zavedených stran, kteří měli možnost něco udělat už 20 let. Udělali prakticky kulový, pokud se pominou krásné řeči.

Vedení nemocnic mělo možnost (v případě že jsou hůře placeni) si vyjednat "lepší ceny". Komentář. Mimo realitu. Pokud se o to snažili oficiálními cestami. Nadalo a nedá se vyjednat nic.

Odhlasovali jsme zvýšení platby za pojištěnce! (a tím zachránili zdravotnictví). Komentář. Letošní situaci to neřeší nijak, jde o peníze do systému v roce 2014. Taky je to jenom polovina objemu peněz, které stát vyvedl ze zdravotnictví cestou DPH a inflace.

VZP dostane půjčku 2,5 miliardy. Komentář: Ještě ji nedostala a jde o sanaci dluhů pojišťoven, snad jen 0,5 mld. půjde do ZZ, což proti chybějícím 10 mld. je opravdu jen kapka v moři. Kdo zaplatí deficit vzniklý léčením potřebných „nad limit“ nikdo ani nehovoří.

Současná akce odborů (požadující dorovnání deficitu systému způsobeného státem- DPH, inflace) před volbami je politická. Komentář. Může mít politické dopady, to ano. Ale zadělali na to ti, co to šíří do medií, protože se deficit a krize předpokládaly už před rokem po dopočítání návrhů pojišťoven na ceny a objem plateb (úhradová vyhláška 2013). Hoši, co spolu hovoří s tím nic nedělali a teď se diví? Nebude to spíš tak, že ty špitály už melou z posledního a snaží se stát donutit  něco udělat? Udělá? Ještě letos?

Je nutné zrušit zbytečná lůžka a péči centralizovat, aby se ušetřilo. Komentář. Chybka je v tom, že v ČR je extrémní přebytek lůžek na klinikách, které mají nejvyšší náklady a jsou velmi pravidelně při převedení na DRG nadstandardně placeny. Takže logicky - pokud rušit lůžka, tak tam. Protože nedělají jen super specializovanou péči, ale ve značném objemu i naprosto běžnou péči ovšem za naprosto neuvěřitelné peníze. Ale pozor- je snaha rušit lůžka v menších nemocnicích, v pravdě nejlevnější. Tak nevím, jak se tím dá ušetřit. Otázka přitom je, zda vůbec rušit lůžka, protože akutní lůžka zanikají postupně sama (platí se za diagnózu, ne za lůžko) a přitom obrovským způsobem chybí sociální kapacity, ale také doléčovací a rehabilitační lůžka. Stačilo by zavést stejné platby za stejnou práci v systému DRG a do roka by bylo vyřešeno, kde jsou lůžka nerentabilní a je třeba je zavřít. ZZ by si je zavřela sama.

Do zdravotnictví jde 290 miliard! a s tím si musí vystačit. Komentář. Vystačilo by, pokud by ti samí udělali systém jasný, průhledný a funkční. Vystačilo by na úrovni chvostu Evropy, kde jsme podílem HDP dávaným do zdravotnictví v Evropě a ne na úrovni Německa, které je svým HDP i procentem HDP jdoucí do zdravotnictví jinde. Vystačilo by, kdyby byl státem systém regulovaný tak, aby se platil jen standard u jen nezbytných diagnóz nebo výkonů, kdyby fungovala nějaká regulace systémem. Ale to je politikum, na to se šahat nebude.

Peníze jdou za pacientem. Komentář: Absurdní vtip ve srovnání s realitou. Víc pacientů znamená pro ZZ větší ztráty nebo přímo deficit. Nad limit nikdo nic neplatí. Aby pojišťovny šetřily, stanovují limit tak, aby zbytečně neplatily. Co je zbytečné, určí sami.

Naše zdravotnictví je přehlídka krásných řečí a brutálního ekonomického chaosu. Proto nefunguje optimálně a ani fungovat nemůže. Nadstandardy nebo doplatky, které se tady "o život" řeší jsou jen leštěním klik  na Titaniku.

Prizmatem těchto informací můžete posuzovat výroky našich politiků. Můžete posoudit, kdo Vám zjevně lže  a kdo si z Vás dělá srandu. Taky je vidět, kdo je ale úplně mimo. Kdyby to nebylo k pláči, jsou poslední výroky na adresu zdravotnictví nejlepším komickým pořadem od dob silvestrů s Vladimírem Menšíkem.

 

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Jiří Selucký | sobota 12.10.2013 12:38 | karma článku: 19,41 | přečteno: 752x