Benzínový pláč a naděje

Předpokládám, že mnozí mi budou vyčítat, že do kolečka omílám notoricky známé skutečnosti. Ačkoliv ze všech stran stokrát denně slýcháme, že alkohol za volant nepatří, přesto jenom v Čechách bylo loni...

....pod jeho vlivem spácháno 5725 nehod, z toho 123 jich bylo bohužel smrtelných.

Nedokážu to pochopit! Nezlobte se na mě, ale neumím najít jiné vysvětlení než, že významné procento populace jsou debilové. Jenomže statistiky nejsou jenom čísla.

Vždycky, když usednu za volant, vzpomenu na mrtvý kamarády. Na tvářích slzy ještě úplně nezaschly. Zanechaly jizvy na duši, které se nikdy docela nezahojí. Nejvíc mě straší vědomí, že i já bych se mohl stát viníkem dopravní nehody, která by někomu přinesla smrt. Sedadlu vlevo vepředu se proto raději vyhýbám.

Loňský rok přinesl 832 obětí českého silničního provozu. Sice kvůli autonehodám zahynulo o 160 lidí méně než předloni a zároveň nejméně od roku 1990, ale pořád je to hrůzostrašné číslo. Statistiku, kolik lidí přišlo loni o život na všech silnicích Evropské unie, jsem nikde neobjevil, asi zatím nebyla vydána, ale v roce 2008 to bylo přibližně 39.000 lidí.

Také ostatní, statisticky nejčastější příčiny dopravních nehod, můžeme považovat za projevy lidské nezodpovědnosti. Nepřiměřená rychlost, nedání přednosti v jízdě, nesprávné předjíždění. To všechno lze klást za vinu pouze a jenom nespolehlivosti resp. nedisciplinovanosti řidičů. Skoro si myslím, že člověk po psychologické stránce není nikdy dost dospělí na to, aby se stal oprávněným držitelem řidičského průkazu.

Nemůže za to pouze neukázněnost resp. negativní lidský faktor, pro řízení automobilů nemáme ani dostatečné evoluční schopnosti. Není divu, jestliže nejvyšší zaznamenaná rychlost, jaké kdy lidské tělo vlastními silami dosáhlo je 37,57km/h. Což je světový rekord Usaina Bolta v běhu na 100m. Opičky před milionem let mohly běhat možná ještě trochu rychleji než špičkový atleti, nicméně reakce, postřeh nebo periferní vidění člověka jsou optimalizovány pro nižší rychlosti přesunu, než kterých běžně dosahujeme v automobilech. Mimochodem nemůžeme divit, že ani naše tělesné schránky neustojí náraz při vyšších rychlostech. Statistiky jsou v tomto směru nemilosrdné. Pokud chodce porazí vozidlo jedoucí rychlostí 35 km/hod, má nešťastník 85% šanci na to, že přežije. Pokud do něj automobil narazí při rychlosti 50 km/hod, šance na přežití klesne na pouhých 36 %. Při kolizích s vozidlem jedoucím rychleji než 60 km/hod statistiky evidují vice než 99% usmrcených.

Proč?

Protože se naši předkové s takovými rychlostmi prostě nesetkávali. A jestliže Homo sapiens sapiens není způsobilý k řízení motorových vozidel, nechme stroje řídit stroje. Počítačový průmysl dokázal vyvinout bezpočet her, které téměř dokonale simulují prostředí automobilových závodů. Jejich výrobci by měli být schopni nalézt sadu algoritmů bezchybně řídící auto v běžném provozu. Software by samozřejmě obsahoval také procedury podmíněné dopravním předpisům. Elektronický autopilot by už ze své podstaty dodržoval všechny rychlostní limity, nikdy by nepředjížděl, vždy by dával přednost v jízdě a hlavně nikdy by neřídil pod vlivem psychotropních látek (tedy ani alkoholu).

Vozidla by se také musela dovybavit hardwarově. Kapotu auta by tak ozdobilo několik čidel, sonarů a kamer, včetně několika termokamer, které by snímaly pohyb teplokrevných chodců. Teplotní senzory by zase vyhodnocovaly aktuální povětrnostní podmínky, přizpůsobovaly by jim styl jízdy, anebo rychlostní limity. Ve výbavě by neměla chybět ani vysílačka komunikující s kolemjedoucími automobily. V okruhu řekněme 200m by se vzájemně identifikovaly. Vyměňovaly by si kód s údaji o poloze, okamžité rychlosti a plánované dráze tak, aby nikdy nemohlo dojít ke vzájemné srážce. Kompatibilita by mohla být rozšířena také na dopravní značky, které by svůj pokyn např. o zákazu předjíždění rovněž vysílaly.

Všechny vstupní periferie by musely být alespoň zdvojené, jestliže se by se porouchalo jedno z čidel(kamer), bylo by ještě za provozu nahrazeno dalším. Data z těchto vstupních zařízeních by zpracovávalo více řídících jednotek, z nichž některá by sloužila také jako záložní. Přestal-li by fungovat kritický počet procesorových center nebo vstupních zařízeních, auto by se vůbec nerozjelo, případně zajelo ke kraji vozovky a ihned zastavilo.

V základní výbavě by nechyběla také GPS navigace, která ve spojení s autopilotem slibuje netušený komfort. Osobní doprava by se, díky tomuto spojení, skutečně přiblížila ideálu luxusu. Nasednete do auta, na klávesnici zadáte cílovou destinaci a o víc se starat nemusíte. Klidně si můžete i zdřímnout, vozidlo vás bezpečně doručí na místo určení. Mikrospánek vaše sny už děsit nebude. Pracovitější pasažéři by se mohli věnovat svému notebooku a psát třeba blog. Celou cestu po D1 z Prahy do Brna. A že nechcete být ochuzeni o zážitek z řízení? Někteří chlapci se prý, držíce se volantu, cítí býti více muži. Buďte bez obav. Nějaké řídítko by v autě beztak zůstat muselo. Suplovalo by GPS v místech nepokrytých signálem anebo pro případ setkání se s objížďkou, kterou dosud databáze neregistrují. Fungovalo by však na principu počítačového joysticku, pouze by určovalo směr jízdy. Asi jako když spolujezdec radí řidiči, kam má zahnout. Tuto „herní konzoli“ by ovšem bylo možné aktivovat pouze za předpokladu, kdyby integrovaný alkohol tester nedetekoval ve své blízkosti žádné alkoholové výpary. Ty otrlejší z nás by mohly svá auta řídit směrovými šipkami na klávesnici nebo dokonce myší. Příkazy zadané uživatelem by byly splněny pouze pod podmínkou, že neodporují dopravním předpisům, nebo nezpůsobí srážku s jiným objektem.

Podobné úvahy mi dávají naději, že civilizace by měla technologicky zvládnout vytvořit vozítko, které nás bezpečně doveze do cíle, na druhou stranu chápu, že první autopilotovaný automobil vyjede do ulic nejdříve za 20 let. Prototypy by měly být testovány stejně pečlivě a dlouho jako například léčiva.

Zatím můžeme přijmout pro přechodné období alespoň některá základní technická opatření.

Zmiňovaný alkohol tester by se mohl stát povinnou výbavou již v blízké budoucnosti a to nikoliv k informativním účelům, ale jako součást startovacího systému. Rozumíte tomu dobře, nastartovat by bylo možno pouze v případě, kdyby někdo nadýchal méně než 0,05 promile alkoholu.

Především ale nerozumím tomu, proč by měla auta umět jezdit rychlostí přes 200km/h? Nedokážu si představit jiný než marketingově-chvástavý důvod. Vozidla schopná překročit maximální povolenou rychlost na dálnicích by se neměla vůbec dostávat do provozu. Neměla by už z principu projít technickou kontrolou jako potenciálně nebezpečná! Tuším, že kdekdo namítne, že se vyšší rychlosti hodí třeba při předjíždění. Ale vždyť o to mi právě jde. Předjíždět se prostě odnaučíme. Neříkejte mi, že potkáváte traktor s hnojem, sunoucí se hlemýždím tempem, častěji než jednou za rok. Také si nehrajme na city pohádkou o rychlé záchranné službě. Myslím, že 130km/h je rychlost dostatečná i pro sanitku.

Jsem si vědom možného zvýšení výrobních nákladů kvůli navrhovaným bezpečnostním vylepšením, což by ale také nemuselo být úplně na škodu, protože pokles počtu motoristů s sebou nutně přinese pozitivní ekologické dopady. Navíc nejbezpečnější je autem vůbec nejezdit.:-)) Ne vážně, při zachování současné hladiny maloobchodních cen automobilů, bude výdaj řekněme 50-ti tisíc za bezpečnostní elektroniku jen drobným vychýlením. A vzpomeňme na nucené snížení rychlostních limitů, které by ušetřilo výdaje spláchlé v konkurenčním boji o co možná největší rozsah tachometru.

Smysl pro odpovědnost některých pirátů silnic zůstává bohužel imunní i vůči nechutným kampaním typu „Nemyslíš, zaplatíš“. Pokud zůstanou preventivní opatření, včetně zákonných postihů, i nadále jalová, bude nutno přistoupit k razantnějším krokům. I za cenu zásahu do svobody motoristovy. Jaká je to ale svoboda? Chlastat za volantem....

(zdroje:IHNED.CZ, ČT24 )

Autor: Stanislav Salvet | neděle 24.1.2010 19:33 | karma článku: 9,09 | přečteno: 1236x

Další články autora

Stanislav Salvet

Zavřeli hospodu

Je to tragédie. Už tomu bude skoro rok. Rok, který nám přinesl tak málo radosti. Rok života, který nám nikdo nevrátí...

25.2.2021 v 21:28 | Karma: 11,67 | Přečteno: 561x | Diskuse | Poezie a próza

Stanislav Salvet

Dívka ze snu

S neznámou dívkou u kiosku na pláži. Rozkošné kulaté stolečky se slunečníkem. Popíjíme brčkem drink ze skleničky s hodně širokým lemem a hodně vysokou stopkou. Taky se slunečníkem.Tlemíme se na sebe, švitoříme.

27.1.2021 v 16:01 | Karma: 9,90 | Přečteno: 286x | Diskuse | Věda

Stanislav Salvet

Jak se rodí vlkodlak

Bílá pláň, pokrytá čerstvě napadaným sněhem, vyvolává v lidské duši klid a mír. Je zima, listnaté stromy dávno svlékly svůj šat. Mrazu čelí jen holými větvemi, zatímco mízu stáhly ke kořenům.

3.1.2021 v 22:05 | Karma: 11,51 | Přečteno: 292x | Diskuse | Poezie a próza

Stanislav Salvet

Hledání nadpozemské inteligence

Odpověď na životní výzvy: Je třeba k nim přistupovat opatrně a uvážlivě. Rozjíždět se pomalu a s rozvahou. Nepřepálit start, ať zbude hodně sil do cílové rovinky.

17.12.2018 v 13:04 | Karma: 11,07 | Přečteno: 261x | Diskuse | Poezie a próza

Stanislav Salvet

Oféliin hrob

Hamlet není jen o Hamletovi, příběh Ofélie je snad ještě dojímavější. To se pak verše z rozechvělé duše jen sypou...

7.11.2017 v 8:33 | Karma: 11,68 | Přečteno: 355x | Diskuse | Poezie a próza

Nejčtenější

Obluda smrdící sírou drtila vše, co jí stálo v cestě. Zemřelo přes 20 tisíc lidí

Záchranáři pomáhají obětem výbuchu sopky Nevado del Ruíz. (14. listopadu 2025)
12. listopadu 2025  9:47

Sopka Nevado del Ruíz, jež leží v Andách asi 130 kilometrů západně od kolumbijské metropole Bogoty,...

Duku na pohřbu uctili prezidenti i herci. Na Hradě zněl zvon Zikmund, proletěla letadla

V katedrále sv. Víta na Pražském hradě se veřejnost, církev i představitelé...
15. listopadu 2025,  aktualizováno 

V katedrále sv. Víta na Pražském hradě se veřejnost, církev i představitelé státu rozloučili s...

Budou platit všichni, vzkazuje Rajchl a chystá žaloby. Zvažoval konec v politice

Jindřich Rajchl
9. listopadu 2025  9:18

Poslanec SPD a předseda strany PRO Jindřich Rajchl prohlásil, že hodlá zažalovat platformu pro...

Bill objal Moniku. Zapomenutý snímek po letech otřásl Bílým domem

Monica Lewinská objímá prezidenta Billa Clintona na dobročinné akci demokratů....
9. listopadu 2025

Seriál Byla to jen vteřina. Zjihlý pohled mladé stážistky, objetí prezidenta a cvaknutí závěrky. Dirck...

OBRAZEM: Prezidenti, Turek i Kalousek s Babišem. Kdo nechyběl na Dukově pohřbu

Manželé Klausovi a prezident Petr Pavel. (15. listopadu 2025)
15. listopadu 2025  14:42

S kardinálem Dominikem Dukou se v sobotu v katedrále sv. Víta na Pražském hradě rozloučily stovky...

Japonská premiérka pobouřila schůzkou ve tři ráno. Zasekl se mi fax, hájila se

Japonská premiérka Sanae Takaičiová (12. listopadu 2025)
16. listopadu 2025  19:20

Nová japonská premiérka Sanae Takaičiová se nezdráhá pracovat ani v brzkých ranních hodinách. Ani...

OBRAZEM: Autor se inspiroval kakaem. Slavná lahev Coca-Coly slaví 110. výročí

Před 110 lety došlo k patentu na láhev Coca-Coly jak ji známe dnes.
16. listopadu 2025  19:10

Svou historii má nejen nápoj Coca-Cola od lékárníka Pembertona, ale i jeho obal. První lahve byly...

Konec éry hromadění. Mladí o sbírky po rodičích nestojí, nevědí, co s nimi

Sbírka skleněných vánočních ozdob v krabici (13. srpna 2025)
16. listopadu 2025

Podle odhadů by v následujících letech měly generace X a Y zdědit po svých předcích zhruba 90...

V kobaltovém dole v Kongu se zřítil most. Zemřely tři desítky horníků

Záběr z ilegálního dolu v Demokratické republice Kongo, který vznikl při...
16. listopadu 2025  18:15,  aktualizováno  18:22

Nejméně 32 horníků zahynulo v sobotu při zřícení mostu v kobaltovém dole na jihovýchodě Konga,...

  • Počet článků 154
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 897x
Vždycky mě zajímalo kdo jsme, odkud přicházíme, jak funguje náš svět. Někdo si luští sudoku, já si luštím vesmír. Snažím se najít pravdu, nebo alespoň svůj názor.
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.