Silniční jatka? Do šrotu s nimi!
Masakr na D1Idnes V poslední době se přitom na toto téma hovořilo několikrát a to nejen mezi dopravními odborníky. I širší veřejnost musí zajímat otázka: „Jak snížit počet obětí dopravních nehod?“ Proč? Protože účastníkem silničního provozu jsme prakticky všichni.
Ale na druhé straně se zdá, že občané si zvykli na to, že u nás silniční provoz doprovázejí mrtví a ranění. Vzali to jako fakt, podobně jako se středověký člověk dokázal sžít s tím, že jej může druhý den skolit mor. Občanům se přitom nelze moc divit.
Například pan poslanec Šeich totiž vidí zásadní problém české automobilové dopravy v tom, že se na dálnicích jezdí moc pomalu. Nu a podle pana ministra Bendla musíme obcím a městským policiím pokud možno zkomplikovat měření rychlosti. Připomínky dopravních expertů a opozice připomínají hlas žíznícího na poušti. Masakr na našich silnicích je tedy podle odpovědných míst něco jako přírodní úkaz, s kterým se toho nedá nic moc dělat.
Civilizovaná Evropa naštěstí chápe problém naprosto opačně. V očích západních dopravních expertů a politiků jsou úmrtí na silnicích mimořádně negativní jev, proti kterému je třeba neustále bojovat. Evropská unie se již před lety usnesla, že se do roku 2010 podstatně sníží počet obětí autonehod. I Česká republika se zavázala, že k tomuto datu klesne počet smrtelných úrazů při dopravních nehodách na 650. Většina států EU brala tyto závazky smrtelně vážně a dokázala jej splnit.
Česká republika ovšem ne, a tak si od Evropské rady pro bezpečnost dopravy vysloužila ostrou kritiku jak za kroky, které udělala či neudělala, tak za kroky, které se teprve udělat chystá. Nejrizikovějším faktorem v Česku je zvýšená rychlost. Rada proto pevně doufá, že ČR nezvýší rychlostní limit na dálnicích. K situaci přispívá podle Rady i fakt, že se v ČR hojně používají staré vozy.
Jinými slovy – je nutné obnovit vozový park, což znamená zavést šrotovné. Není možné zvyšovat maximální rychlost prostě proto, že stav naších dálnic a rychlostních komunikací je jemně řečeno v žalostném stavu.
Je nezbytné také důsledně bojovat proti silničním pirátům, a to zejména pomocí měření rychlosti jak státní, tak obecní policií. A samozřejmě přijmout evropské standardy a pravidla pro nové držitelé řidičského oprávnění.
To jsou fakta, na kterých se již dlouho shodnou naši i zahraniční dopravní experti, řada politiků z opozice (ale i vládní koalice) i Evropská rada pro bezpečnost dopravy. Jenom naši ministři dopravy žijí v nějakém podivném časoprostoru, kde tato pravidla neplatí. Vysoká nehodovost na silnicích rozhodně není to, co by Českou republiku mělo proslavit. Nehledejme proto „naše domácí“ specifické postupy a poučme se tam, kde řešení našli a mají pozitivní výsledky. A udělejme to rychle, jde totiž o život!
Váš Roman Onderka
Roman Onderka
Pětašedesátník se sbíječkou?
Nesporně se dožíváme poměrně podstatně vyššího věku než před třiceti lety. Prostá matematika nám říká, že tedy pobíráme delší dobu penzi. A každý ekonomicky gramotný člověk samozřejmě uzná, že to je finanční potíž.
Roman Onderka
A na koho to Piráti chtějí hodit?
Koalice Pirátů a STAN předložila plán konsolidace státních financí. Veřejně oznámený cíl je dosáhnout v roce 2025 schodek 150 miliard. Interní plán podle Hospodářských novin počítá ke stejnému datu dokonce s vyrovnaným rozpočtem.
Roman Onderka
Proč se ODS či ANO bojí ekonomické diskuse
Tradiční pravice a ANO napadají sociální demokracii, že nemá pevně ukotvenou hospodářskou politiku, že není schopna směrovat ekonomiku země k prosperitě a růstu.Tvrdí, že umí jen utrácet. Je to nesmysl.
Roman Onderka
Oč půjde v říjnových volbách
Určitě to hlavní téma říjnových voleb bude maskováno všelijakým balastem i příběhy více či méně podstatnými. Bude se mluvit o premiérově střetu zájmů, o vztahu k Rusku, o jaderné energetice, možná i o euru a tak dále...
Roman Onderka
Snížení DPH na potraviny je ekonomicky správný krok
Dnes proběhne třetí čtení novely zákona o dani z příjmů, ke které jsme s kolegou Votavou dali pozměňovací návrh – přeřazení potravin ze sazby 15 do sazby 10 procent. Navrhujeme tuto změnu s plným vědomím všech důsledků.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce
Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...
Hasiči celou noc zasahovali v pralese Mionší, vodu nosili na zádech
Beskydský prales Mionší v noci zachvátil požár. Hasiči celou noc zasahovali v jeho nejvyšším...
Volby by s přehledem vyhrálo ANO, mimo Sněmovnu by zůstaly TOP 09 a KDU-ČSL
Sněmovní volby by v dubnu vyhrálo ANO s 32,5 procenta, ODS by měla 13 procent, SPD a Piráti shodně...
Protesty studentů eskalovaly i v Kalifornii, jeden člověk skončil v nemocnici
Na Kalifornské univerzitě v Los Angeles (UCLA) se v noci na středu střetli proizraelští a...
Amsterdam bojuje proti nerovnosti v močení. Vyčlení miliony na veřejné záchodky
Radnice v Amsterodamu po několikaletém nátlaku ze strany žen vyčlenila čtyři miliony eur (přes 100...
Prodej rodinného domu, 120 m2, Vrbice
Vrbice, okres Jičín
4 819 500 Kč
- Počet článků 78
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1498x