Není elektrokolo jako elektrokolo

Možná jste, stejně jako já, zaslechli v rádiu reklamu na elektroskútr, na který nepotřebujete řidičský průkaz. Co reklamu, dokonce celotýdenní masáž se soutěží, ve které nakonec jeden šťastlivec takový skútr vyhrál. 

Říkal jsem si, prodejce říká elektroskútr, ale ve skutečnosti půjde o elektrokolo, které možná trochu jako skútr vypadá. Jenže ono ne. Na stránkách prodejce se píše o skútru, který jede sám, bez šlapání, ale pedály skútr má, takže v případě potřeby se dá přišlápnout. Úplně stejně jako za mého mládí Babetta či Stadion. Podle vyjádření prodejce se pedály používají v prudkém kopci, kde malý výkon elektromotoru nestačí, anebo po vyčerpání kapacity baterie na 15%. Jinak jede zcela sám. 

Takže se jedná o motorové vozidlo. A k jeho řízení je potřeba být držitelem příslušného řidičského oprávnění. Protože k řízení každého motorového vozidla je v naší zemi řidičské oprávnění vyžadováno. Pokud tedy člověk prodejci, potažmo onomu rádiu, uvěří a bude takový elektroskútr řídit bez řidičského oprávnění, hrozí mu pokuta 25 až 50 tisíc Kč, 1 až 2 roky zákaz řízení motorových vozidel (pozor, ten se dá uložit i tomu, kdo není držitelem ŘO, důsledkem je například zákaz podrobit se výcviku v autoškole) a udělení 4 bodů (i ty se dají udělit neřidiči). A pokud způsobí dopravní nehodu, bude prodejce i rádio do určité míry odpovídat za škodu při ní způsobenou. V případě, kdy řidič bude mladší 18 let, dokonce úplně.

Na hloubkový rozbor důvodů, proč je to tak a ne jinak zde není prostor, proto jen stručné vysvětlení. České předpisy znají dva druhy jízdních kol s pomocným motorem. Tím prvním je případ, kde je jízdní kolo vybaveno dodatečně (tedy nikoliv z výroby) pomocným motorkem. Pak zůstává jízdním kolem, tedy pokud jsou splněny některé podmínky, zejména bude-li zachován původní charakter jízdního kola. (Také výkon do 1 kW, objem motoru do 50 cm3, rychlost do 25 km.h-1). Druhou možností je, že je jízdní kolo vybaveno již z výroby přídavným elektrickým motorem. Pak ale do hry již vstupuje evropský, přímo použitelný předpis. Z jeho působnosti jsou vyjmuta šlapací jízdní kola s pedály, která jsou vybavena přídavným elektrickým motorem s maximálním trvalým výkonem nižším nebo rovným 250W, jehož motor je vyřazen z činnosti, jestliže cyklista přestane šlapat. Taková kola se tedy i nadále považují za jízdní kola. Vše ostatní je považováno za motorové vozidlo.

Úplně stačí, aby si majitel klasického elektrokola na řídítka namontoval páčku, která umožní jízdu bez šlapání (pochopitelně po rovině či do kopce) a z jízdního kola se rázem stane motorové vozidlo. Nejen, že od té chvíle pro jeho řízení potřebuje řidičské oprávnění, ale vozidlo musí být schváleno pro provoz na pozemních komunikacích, a to jako motorové vozidlo. A to prakticky nikdy není.

Ministerstvo dopravy i Policie ČR na svých webech důrazně varují před praktikami některých prodejců, kteří tvrdí, že na něco, co je evidentně motorovým vozidlem, nepotřebujete řidičský průkaz. Až nápadně mi to připomíná předváděcí akce s hrnci a peřinami pro důchodce.

Autor: Robert Kotál | čtvrtek 17.12.2020 18:22 | karma článku: 17,83 | přečteno: 1092x
  • Další články autora

Robert Kotál

Mentorem snadno a rychle

19.4.2024 v 8:18 | Karma: 11,09

Robert Kotál

Parkovací brzda

2.3.2023 v 17:48 | Karma: 14,54

Robert Kotál

Autoškolství dříve a dnes

20.4.2022 v 7:48 | Karma: 14,32

Robert Kotál

Přes plnou čáru

10.1.2022 v 10:57 | Karma: 16,80