Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Malá testová drobnička

Občas česká škola vyvrhne jako velrybu na břeh nějaký test, nad jehož hodnocením zůstává rozum stát. Zdánlivě to nemusí být žádná tragédie, ale ukazuje mnohé.

Takové testy vzbudí pozdvižení a oprávněné obviňování daného učitele (často však milosrdně skrytého anonymitou), aby se pak zvedla vlna protireakce, která ho obhajuje. Tento test, který já využiji, žádné rozhořčení nevzbudí. Ale pro ilustraci je vhodný. Někdy je to však opravdu divočina, která vyvolá akci i reakci. Argumenty jsou vždy stejné: proč útočit na někoho, kdo „pouze“ udělal jednu chybičku. Ale s tím nesouhlasím. Protože ta chybička vždy ukazuje celý hodnotící postoj a dovednost učitele. Navíc když říkáme žákům, že se mají z chyb poučit, na učitele samé to neplatí? To by bylo pokrytectví. Samozřejmě daná kritika by měla být doprovázena i zpětnou vazbou: proč je chyba chybou a jak to udělat lépe. A mě se do ruky dostal hodnocený test, který obsahuje hned několik chyb. A jsou systémové.

Test obsahuje dvě cvičení a já za první chybu považuji, že je hodnocen velmi přísně. Žák se dopustil v každém cvičení dvou chyb, tedy měl 4 výrazy špatně ze 16, což je 75% úspěšnost. Trojka je nejen velmi přísná, ale i nevhodná. Žák totiž prokázal, že jevu rozumí a jedna chyba je viditelně z nepozornosti (pepři místo vepři). Trojka za to není tou správnou odpovědí, protože je žákem vnímána jako neúspěch – a tedy trest. Shrnuto: žák má 75% úspěšnost, prokázal dobré pochopení jevu a byl potrestán trojkou. To pedagogicky nedává smysl. A prosil bych neargumentovat tím, že trojka je známka „dobrá“ nebo že „někteří žáci jsou za trojku rádi“. To jsou jen důsledky mizerné hodnotící praxe u nás a rozšířeného neblahého škatulkování. To, že máme žáky různých kategorií a že je některým odepřen úspěch (protože jim nejsou zadávány úkoly na jejich úrovni), to je právě ta bída. To, že test je výkonově hodnocen – což je také nevhodné, je jen shnilou banánovou slupkou na nechutném dortu.

Upozornil bych také speciálně na to, že druhé cvičení žák vylepšil, dostal ho na jiný level. Původní zadání zní takto: napiš vzor v daném tvaru a doplň chybějící písmena. Žák má tedy vzor drav- ptáci přepsat vedle jako draví práci. Udělat tohle osmkrát za sebou je drilování: nudné, otravné, zbytečné. Náš žák velkoryse suchopárné zadání přehlédl, doplnil písmeno už do vzoru a větu dokončil, aby dávala smysl. Tedy napsal „draví ptáci létají na kořist“. Paráda! Takhle to totiž mělo vypadat už od učitele – aby žáci rozvinuli alespoň ždibec kreativity. Aby se prací bavili, aby něco svého vytvářeli. Žák napsal věty, které nesou zajímavé příběhy („viry jsou smrtelné“), jsou poučné („paví křik je jak od koroptve“) nebo jsou vtipné („lesklí brouci jsou popravdě chrousti“).  Učitelka to však přešla bez povšimnutí.

Takže kdybych já hodnotil tento test, hodnocení by vypadalo jinak. On by rozhodně vypadal jinak i daný test, který by měl být víc zábavný a tvůrčí – přesně jako se to žák snažil napravit. Ale i tak, za tři čtvrtě správných řešení není trojka na místě. V rámci zadání bych mohl napsat například: 70% správných řešení = jednička. A v průběhu času tuto hranici (a tedy aspirační úroveň) posouvat. Kdo této rovně nedosáhne, nebude mít snížené hodnocení, nebude penalizován za chyby špatnou známkou. Viditelně tím ukáže, že je třeba tématu ještě věnovat čas. Ale k tomuto zjištění nepotřebuji dávat třídě trojky, čtyřky a pětky. Podporující hodnocení se bez špatných známek obejde. A kdo úkol splní, přichází posílení odměnou. Navíc bych kreativitu žáka podpořil softskillovým bodem „dobrý nápad“!  A to je ten rozdíl: u „tradiční“ učitelky trojka, u moderního pedagoga jednička za splněný úkol a bod „dobrý nápad“ za netradiční řešení. A ta jednička není „motivační“ nebo „za snahu“, ale za dobrou práci. V rámci jednoho testu maličkost, v celoročním, každodenním hodnocení však zásadní rozdíl v klimatu třídy.

Autor: Robert Čapek | neděle 17.11.2019 14:37 | karma článku: 0 | přečteno: 56x
  • Další články autora

Robert Čapek

Děti jsou doma - a co s nimi mají dělat rodiče?

První úkol rodičů je jasný - filtrovat to, co se na některé žáky valí za školy. Být dobrým motivátorem, ale zároveň odmítnout roli dozorce nucených prací nebo pomocného učitele.

8.4.2020 v 14:15 | Karma: 0 | Přečteno: 104x | Diskuse| Ostatní

Robert Čapek

Děti jsou doma: poučení z krizového vývoje

I mě zalévá pocit spoluúčasti a spolupráce. Nejsem nelida. Ale nesouhlasím s tím, že by nyní mělo nastat období hájení a nemělo by se ukazovat na chyby, které se dějí v současnosti oblasti vzdělávání. Rád i poradím :-)

19.3.2020 v 9:56 | Karma: 7,05 | Přečteno: 339x | Diskuse| Ostatní

Robert Čapek

Děti jsou doma II : Vytěžme pozitiva homeschoolingu!

Domácí školáci jsou pro učitele v mnoha ohledech příkladem dobré praxe. Jak to ty maminky dělají, že u přezkoušení leckterý domškolák strčí běžného školáka do kapsy? A to jsme ani netušili, jak aktuální to téma bude.

14.3.2020 v 14:41 | Karma: 3,14 | Přečteno: 141x | Diskuse| Ostatní

Robert Čapek

Děti jsou doma. Jak na domácí práci žáků?

Pandemická protiopatření oddělila žáky o učitelů. Mnozí začali panikařit: co přijímačky? Co maturity? Co s učivem? Ale pravidla kvalitní výuky platit nepřestala.

12.3.2020 v 9:16 | Karma: 4,18 | Přečteno: 110x | Diskuse| Ostatní

Robert Čapek

Měkká a tvrdá škola - jaká je pravda?

L. Ortová, která se nazývá „tradičním rodičem“, napsala text "Rozhodněte, měkká nebo tvrdá škola", kde opravdu používá podivné označení „měkká“ a „tvrdá“ škola. I pokud na to přistoupíme, zvládla napsat příliš nesmyslů.

15.1.2020 v 20:23 | Karma: 0 | Přečteno: 96x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Novým ministrem za TOP 09 bude Tuleja. Fiala ho označil za posilu pro vládu

30. dubna 2024  6:02,  aktualizováno  13:23

Přímý přenos Novým ministrem pro vědu, výzkum a inovace se má stát prorektor Slezské univerzity v Opavě pro...

Vláda schválila důchodovou reformu. Do penze má pustit mladší lidi později

30. dubna 2024  6:09,  aktualizováno  13:20

Vláda Petra Fialy schválila svůj návrh důchodové reformy. Bez reformy by nebyl systém udržitelný,...

Íránku zmizelou při protestech sexuálně zneužili a zabili, uvádí tajný dokument

30. dubna 2024  13:18

Šestnáctiletou Íránku, která zmizela v září 2022 při protivládních protestech, sexuálně zneužili a...

Téměř stoletá Ukrajinka prchala kilometry pod palbou Rusů, bez jídla a vody

30. dubna 2024  12:55

Osmadevadesátiletá Lidija Stepanivna urazila na útěku ze svého domova v Očeretyne v Doněcké oblasti...

Allgemein öffentliches Krankenhaus Spittal/Drau
Ärztin/Arzt für Innere Medizin

Allgemein öffentliches Krankenhaus Spittal/Drau

nabízený plat: 172 000 - 273 000 Kč

  • Počet článků 27
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1042x
Hrozně líný bloger. 

Seznam rubrik