Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Činoherec Burian likviduje operu v Praze

Příchod Mesiáše udělaly z nástupu Jana Buriana do čela Národního divadla (od 1.8.2013) hluboká krize ND, dlouhé otálení ministryně kultury, omezený počet vhodných adeptů (mezi něž Burian jistě patřil), počet Burianových titulů a funkcí, zastiňující jak někdejší členství v KSČ tak současnou rozpornou pověst, a marketingový aktivismus Návrhu transformace Národního divadla, jímž jej spříznění experti do pozice jediného kandidáta pěkně zabalili. Byl jmenován bez výběrového řízení a jako první v novodobé historii Národního divadla bez vlastní koncepce (srovnej třeba s dvoukolovým výběrovým řízením na obsazení postu ředitele Moravské galerie Brno).

Ministerstvo financí označilo Návrh transformace za neufinancovatelný a v Národním proti jeho obsahu cca 400 zaměstnanců drží stávkovou pohotovost. Zatímco Burian je stále na plný úvazek ředitelem Divadla J. K. Tyla, vedoucím katedry na DAMU a právě režíruje Toscu, dalším půlúvazkem jej převáží limuzína Národního divadla od politika k politikovi. Zřejmě přípravu na ostrý nástup spatřuje více ve vyjednání své podpory napříč politickým spektrem než v seznámení se stavem ND a v přípravě vlastní koncepce, k níž jej zavazuje stanovisko ministryně kultury z 19.2.2013. Zato svolal zástupce odborových organizací ND k oznámení, že šéf opery ND Rocc s jeho příchodem skončí. Za týden vyzval Rocca k odchodu a vzápětí dosáhl jeho odvolání.

Zajisté za něj má - jak svým operním umělcům výslovně slíbil - vynikající osobnost operního světa, která operu Národního divadla vyvede z krize? Nikoli.

Když "rudý dědek" Nejedlý sloučil v roce 1948 Velkou Operu 5. května s Národním divadlem, zrušený soubor nezařízl, leč svěřil jej do rukou tehdejšímu vedení opery ND; zdali mu nakonec nedlužíme trochu respektu. Když vybrali v roce 2006 za ředitele ND Ondřeje Černého, oháněl se ve své koncepci jako uměleckou záštitou pro operu Johnem Fiore; aspoň tam dirigoval Tomáš Netopil a rostl tam Robert Jindra. Burian nenabídl opeře ND žádnou koncepci natož vizi, jen výklady Návrhu transformace lišící se podle posluchače. Ani žádnou operní osobnost. Hovořil sice s Ondrejem Lenárdem, ale před posledním žijícím dirigentským velikánem v českých zemích (Bělohlávka nepočítaje) dal přednost subalterní manažerce s ekonomickým vzděláním. Říká tomu "kolektivní řízení". Šefdirigent Jaroslav Kyzlink v něm bude hrát druhé housle. Dagmar Dominová jej nepotřebovala ani k výsostně uměleckému rozhodnutí odložit druhé obsazení Olimpiady (den před svým jmenováním).

Sto třicet let nemusela opera Národního divadla tak hluboko klesnout. Čekalo se na Buriana.

Kolektivní řízení v divadle je blamáž, Burian jako divadelní ředitel to ví nejlíp. Ať je paní účetní sebeschopnější, vážnosti Lenárda nedosáhne ani s Kyzlinkem dohromady. Nechat řídit operu ND neodborníka nebo kolektiv, byť by to bylo do 31.7., je v přímém protikladu s potřebou posilovat soubory Národního divadla. S tezemi Návrhu transformace ND, za jehož součást je Burian prohlášen, rovněž. Na vlastní slova Jana Buriana nehledě. Ztráta hlavy uprostřed procesu změn kriticky oslabuje operní soubor. Burian se nechová jako vůdce. Místo aby pozdvihal svůj operní soubor z prachu, Burian na něj šlápl.

Josef Herman vidí příčinu krize operních divadel v Praze ve "ztrátě řemesla, zodpovědnosti, základních uměleckých ambicí (hlavně SOP)". Ano, ale sem to dovedlo nekompetentní řízení. Ministr Dostál se dopustil osudové chyby, když po Dvořákově odchodu jmenoval ředitelem SOP Jaroslava Vocelku, bez vlastní koncepce a bývalého ekonomického náměstka. Ovšem také Burian je jmenován bez vlastní koncepce; není ekonom, ale činoherec. Jemu možná nepřipadá divné, že by pod ním vedla soubor opery ND účetní nebo ekonomka nebo "kolektiv"; jako mu nepřipadá divné, že mozartovský program ve Stavovském divadle bude řídit šéf činohry. Ale co ta ubohá opera bledá?!

Jan Burian do Národního ještě nenastoupil a už likviduje operu v Praze. Elastický Návrh transformace ND uvolňuje Burianovi v Národním divadle ruce k naprosto čemukoli - ke stagioně v Národním divadle zbaveném vlastních souborů, k odříznutí opery ND od mozartovského programu ve Stavovském divadle, třeba i k totální likvidaci poloviny souboru opery. Ať to Burian jakkoli bagatelizuje, proti oficiálnímu dokumentu ministerstva kultury mají jeho ústní ujištění nulovou hodnotu. Operní umělci Národního divadla ve stávkové pohotovosti čekají na Burianovu koncepci opery.

Devastací opery to nemusí skončit. Návrh transformace i sám Burian se tváří, jako by neexistovala žádná souvislost mozartovské tradice s Národním divadlem, důležitá pro českou operu jako jeden ze stupínků ke světovosti. Stavovské divadlo, nositel světově drahocenné značky Mozart, je tak po opeře nejohroženější součástí ND. O záměru ministerstva kultury proměnit Národní divadlo v akciovou společnost nechali oficiálně referovat ČTK 18.1.2013. Test asi nevyšel, iniciátoři se zalekli.

Čeho se nezaleknou?

Autor: Richard Kolář | čtvrtek 4.4.2013 11:41 | karma článku: 25,42 | přečteno: 1820x
  • Další články autora

Richard Kolář

Kam kráčíš, Národní divadlo? IV. Tunel druhý: vykutálené koprodukce

Je Mannheim důstojným koprodukčním partnerem Národního divadla v Praze? Jaký prospěch má Národní divadlo z opakovaných koprodukcí s třetiřadým německým divadlem?

18.2.2022 v 0:04 | Karma: 24,21 | Přečteno: 1260x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Kam kráčíš, Národní divadlo? III. Tunel první: dvojí náklady za jeden umělecký výkon

Kvůli tunelování finančních prostředků Národního divadla evropskou operní mafií nedostávají zaměstnanci od vedení Opery Národního divadla a Státní opery přidělenu práci. Kromě hrstky vyvolených.

10.2.2022 v 22:00 | Karma: 31,49 | Přečteno: 1661x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Kam kráčíš, Národní divadlo? II. Opera v Praze a evropská operní mafie

Ředitel Národního divadla Jan Burian designoval v roce 2018 do čela Opery Národního divadla a Státní opery kontroverzního norského manažera Per Boye Hansena. Jde o rozsáhlejší deal Jana Buriana s vlivovou společností Opera Europa.

3.2.2022 v 23:00 | Karma: 30,09 | Přečteno: 1337x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Kam kráčíš, Národní divadlo? I. Dvě vraždy, a do evropské operní ligy s tlampačem

V Národním divadle (v Praze, v naší Zlaté kapličce) se už opera nehraje. V Národním divadle pod vedením generálního ředitele Jana Buriana „pouštějí operu“ jako u kolotočů.

27.1.2022 v 22:00 | Karma: 32,98 | Přečteno: 1644x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Potěmkinova vesnice, Burianovo divadlo

Činohra Národního divadla zvyšuje návštěvnost. Ze tří kmenových souborů Národního divadla – opery, činohry a baletu – ji má dlouhodobě nejnižší. Za dvanáct let, po které ji vede Michal Dočekal, přišla o téměř 13 procent publika (o 12,79%), o téměř 24 tisíce diváků ročně (například v roce 2013 měla o 23.628 diváků méně oproti roku 2002). Nevytrhly to ani superdrahé režie Roberta Wilsona; za náklady jedné každé by jiný činoherní soubor žil rok. Jan Burian nastoupil do čela Národního divadla v roce 2013. Zatímco návštěvnost souborů Opery podle očekávání klesla, souboru Činohry ND nenadále stoupla, až předstihla operu. Jakými uměleckými počiny?

23.11.2014 v 22:05 | Karma: 24,14 | Přečteno: 1625x | Diskuse| Kultura
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP

1. května 2024  15:38

V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...

Na jednání o míru nepřijdeme, vzkázali Rusové. Švýcaři je ani nezvali

2. května 2024  22:11

Švýcarsko iniciuje vlastní mírovou konferenci o Ukrajině. S pozváním Ruska na setkání, které se má...

Pavel zkritizoval všechny. Nefér jsou Babišova slova i kampaň SPOLU, míní

2. května 2024  21:36,  aktualizováno  21:50

Kampaň, která dělá z hnutí ANO zastánce ruských zájmů, je podle prezidenta Petra Pavla stejně nefér...

O menopauze musíme mluvit, burácela herečka Halle Berry před Kapitolem

2. května 2024  21:41

Slavná herečka Halle Berry se zapojila do americké politiky, když podpořila senátorky snažící se o...

Sluší se, aby zaměstnanec věděl, proč je propouštěn, řekl Juchelka

2. května 2024  5:42,  aktualizováno  20:58

Poslanci se přeli o změnu zákoníku práce. Opozici se ho nepodařilo vrátit vládě k přepracování....

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

  • Počet článků 35
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2225x
Absolvent filosofické fakulty University Karlovy, obor francouzština latina. Působil jsem v Hudební mládeži ČR, kterou jsem v Karlových Varech zakládal, pracoval jsem v kultuře. V době perestrojky jsem z trestu v resortu elektrotechnického průmyslu spravoval ověřování zvláštní způsobilosti v investiční výstavbě (za Komenského). Nikdy jsem nebyl a nejsem členem žádné politické strany ani hnutí. Od jara 1990 jsem působil jako zástupce šéfa opery Národního divadla Dalibora Jedličky, po jeho odchodu vynuceném činoherní lobby vedle jeho nástupkyně Evy Hermannové. V roce 1992 jsem založil soukromou uměleckou agenturu, jako operní manažer spolupracoval zejména se Sirem Charlesem Mackerrasem, DECCA, BBC. Zastupoval jsem operní pěvce u Královské opery Covent Garden v Londýně, Festivalu Glyndebourne, v Mnichově, Berlíně, Paříži, Helsinkách a u dalších operních domů a symfonických orchestrů v Evropě, obou Amerikách a v Japonsku.

Seznam rubrik