Masarykovo nádraží? Změna je nutná!

Jednání Rady hl. m. Prahy, ve kterém jsme rozhodli o některých změnách územního plánu, se stalo „populárním“ především kvůli Masarykovu nádraží. Sedm radních zrušilo nádraží, to byl leitmotiv řady článků. Mám pouze dvě poznámky: zaprvé, radní žádné nádraží nezrušili a ani to není možné, neboť Praha nevlastní ani budovy, ani pozemky. Zadruhé, tipla bych si, že až dvě třetiny katastru nádraží je využíváno zcela nepochopitelně vzhledem k tomu, že se jedná o centrum města. Stačí se projít kolem.

Zkuste se podívat na mapě na zónu - trojúhelník, který se dá ohraničit autobusovým nádražím Florenc, Masarykovým nádražím a hlavním nádražím. V samém centru města jsou hektary bezútěšných pozemků, které absolutně neodpovídají potřebám dopravy na dráze. A co víc, ty pozemky navíc vypadají jako klasicky zanedbané prostory kolem dráhy někde v Horní Dolní. Zkuste se třeba projít od Masarykova nádraží k Florenci.

Byla jsem jednou z oněch sedmi radních, kteří rozhodli o změně územního plánu a kteří tím umožnili změny podle mého názoru velmi potřebné. Nyní absolutně nechci řešit spletitost zájmů, které se kolem takto lukrativních pozemků jistě dávno rozvinuly. Koneckonců, naše rozhodnutí iniciovalo ministerstvo dopravy a České dráhy - nebyla to tedy žádná spiklenecká schůzka, na které bychom bez účasti veřejnosti rušili oblíbené nádraží.

Radši bych chtěla jasně napsat, co musí být zájmem magistrátu. Ideálním cílem by mělo být řešení celého zmíněného trojúhelníku. Hlavní nádraží je přece katastrofa, to si řekněme zcela otevřeně. Naštěstí už prochází rekonstrukcí. Florenc je další ostudou Prahy. Namísto prostorného nádraží musí cestující procházet tržnicí, autobusy se skládají na pětníku a budova Florence k čekání na spoj také neláká.

Masarykovo nádraží je třetí zanedbaný prostor do party. Když si odmyslím architektonicky krásnou halu, do níž majitel jako obvykle „naštosuje“ řadu pochybných podniků, pozemky kolem jsou snad ještě horší. Takový stav v centru města přece nemůže vyhovovat snad ani nevyléčitelným milovníkům socialistických drah.
Rozumné je přece mít fungující dopravu, vlakovou i autobusovou, do centra města, na kterou navazuje městská hromadná doprava. Pokud je k tomu třeba Masarykovo nádraží, pak ho současní majitelé jistě nebudou rušit, i když jim rozhodnutí rady uvolnilo ruce. Rozumné je nemít kolem kolejí nevyužité plochy - kdybychom aspoň na čtvrtinu dostali zeleň, bylo by to skvělé. Na zbytku pak ať jsou byty, kanceláře či obchody. Koneckonců, dostat život právě do centra města je jednou z našich priorit.

Na základě těchto argumentů jsem hlasovala pro změnu. Zároveň věřím, že stejně rozhodne také zastupitelstvo. Problém nehledejte v tom, jak rozhodla rada, chyby vidím v tom, jak se České dráhy chovaly k takovým pozemkům. Pokud to chce současné vedení drah změnit, je to krok správným směrem, který bude mít i podporu pražské radnice.

Vyšlo 21.8.2008 v MF Dnes, regionální příloha Praha

Autor: Markéta Reedová | pondělí 25.8.2008 13:45 | karma článku: 20,06 | přečteno: 3383x