- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Průměrný věk zemřelých je podle statistických údajů 81,4 let. Smrtka mává svou kosou takřka výhradně u starých a nemocných. Samozřejmě ještě mnohem tragičtější by bylo, kdyby zákeřný virus kosil novorozence a batolata – tedy druhou velmi zranitelnou skupinu naší populace. Jinak váží smrt u toho, který měl mít před sebou mnoho desítek let života, než u toho, který je, jak říká Bible, „sytý dnů“. Naplní-li se ten nejčernější scénář, může být jedním z následků pandemie, že si mnoho z nás bude muset zvykat žít bez svých babiček a dědečků. Posune se i historie, neboť ta začíná v okamžiku,kdy skončí vzpomínky posledních žijících pamětníků.
Dnešní nejstarší pamětníci jsou ti, kteří ještě zažili katastrofickou druhou světovou válku, lístkový systém, politickou perzekuci a hmotnou nouzi. To, co tehdy zažívali, zažívali před nimi i jejich rodiče a prarodiče. Z generace na generaci předávali pamětníci své zkušenosti, které za svůj život načerpali. I tehdy se svět měnil, ale zdaleka ne tak rychle. Zkušenosti těch nejstarších měly svou váhu, zvláště tehdy, když bylo ouvej.
Pak se najednou všechno dalo tak rychle do pohybu, že i střední generace si vedle mileniálů připadá jako pologramotná. Reálný svět se stal jen kulisou pro svět virtuální. Zrychlovaly se nejen počítače, ale prakticky úplně všechno. Rozvážnost byla vnímána jako pomalost a pomalost jako nemohoucnost. Vzpomínání pamětníků připomínalo listování ve starém foto albu plným vybledlých černobílých fotek dokumentujících svět, který už dávno přestal existovat. Přetrvávající zvyky našich babiček a dědečků pozbývaly racionálního smyslu. K čemu zahrádky a králíkárny, když supermarkety přetékají vším, na co si člověk vzpomene? Proč zásoby, když zásilkové služby přivezou až do bytu pizzu? K čemu rady pamětníků, když už se všechno řeší virtuálně včetně zakoupení lístku do kina?
Ještě dlouho před koronavirem jsem si s pohnutím četl deník, který tu zůstal po mé matce. Zdálo se mi až neuvěřitelné, co všechno musela její generace prožít a jaké problémy řešit. Děkoval jsem Bohu, že toho všeho já, mé děti a i mí vnuci jsme byli ušetřeni. Tehdy vskutku na „virtualitu“ nebyl čas, neboť realita byla až příliš surová. Stále si budu vyčítat, že v době, kdy máti ještě žila, jsem až příliš spěchal a nenašel více času si s ní popovídat. V pokoji plném starých obrazů /dříve byl zvyk zaplnit stěnu obrazy jak v obrazárně/ jsem si mohl užívat pocitu, že čas se zastavil, zatímco za okny pádil jako splašený kůň. Teď mi zůstal jen její deník...
V současné době se o své pamětníky kolektivně strachujeme. Všichni pro ně dělají, co mohou. Možná by ještě neškodilo poněkud ubrat na blahosklonné shovívavosti nad jejich počínáním a pokusit se najít v tom, co dělají, racionální jádro. Třeba se neposmívat jejich zdánlivě pošetilému nakupování mouky. Proboha, co se starodávnou moukou v naší zdravě racionální výživě vyhýbající se moučným jídlům? Jenže když je opravdu nejhůře, např. při dlouhodobém zákazu vycházení a kolapsu distribuce potravin, je mouka smíchaná s vodou nejsnadnějším způsobem, jak si udělat alespoň placku.
Až všechno zlé skončí, určitě se masově nevrátíme k malovýrobě základních potravin, ale možná místo dalších metrů čtverečních anglického trávníků se začnou opět objevovat zahrádky, aby čerstvá zelenina byla po ruce i v době, kdy bude vyhlášena karanténa. Možná i na ty králíkárny dojde. Až nebudeme mít babičky a obchodní řetězce budou daleko, budeme si muset nějak poradit sami.
Další články autora |
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!