Reality show

V současném režimu se ve slovenské i české televizi začali objevovat reality show, což jsou televizní pořady, ve kterých. skupina lidé sdílí společný prostor a čas nějakou činností pod dohledem kamer nebo štábu tak, aby zaujala diváky zo sestřihaného záznamu. Lidé žijí v izolovaném světě dnem i noci několik týdnů až měsíců. Jejich činnosti častečně plánuje štáv, ale chování samotných účastníků je nedeterministické. Na pokraji reality show stojí porady, kde se lidé opakovaně scházejí kvůli nějaké činnosti jako je vaření, změna image, nebezpečné kousky a pod.

Účastníci reality show jsou vlastně soutěžící. Motivací pro ně je odměna ve formě peněz. Odměnu získa jenom jeden nebo jedna dvojice. V některých reality show zůstavají soutéžící až do konce. V jiných zase soutěžící postupně vypadávají pokud nezůstane poslední dvojice/trojice, která  svede poslední souboj ve finále.

Z dosud viděných reality show vybíram tyhle:

-      Vyvolení: soutěžící tráví několik měsíců ve vile, kde tráví čas různymi úkoly pro pobavení diváků. Diváci postupně vyhazují soutěžící dokud nezůstane jeden, který získá vysokou finanční výhru, byt a auto,

-      Big brother: soutěz podobné reality show Vyvolení,

-      Farma: soutéžící tráví život na farmě, kde musí střídavě pod vedením jednoho z nich hospodáŕit se zahradou a domácimi zvířaty. Dále se musí o farbu starat nebo ji vylepšovat. Každý týden dochází k souboji dvou kandidátů, kde jeden soutěž trvale opustí. Nakonec zůstanou poslední dva soutěžící, kteří soupeří o vysokou finanční výhru,

-      Výměna manželek: dvě rodiny si vymění manželky na deset dní. Manželky se podílejí na plnění povinností v druhých rodinách. Prvních pět dní funguje rodina podle původního scénaře. Druhých pět dní funguje rodina podle pravidel cizí manželky,

-      Jste to, co  jíte: okrajové reality show, kde soutěžící pod dohledem lékařky a odborníka pro výživu postupuje redukční diétu.

K reality show se řadí i dokumentární filmy, kde herci vytváří fingované situace a sledují, jak lidé na novo vzniknuté situace reagují. Mezi takové filmy patří Český sen a Efekt přihlížejícího.

Proč lidé vstupují do reality show? Pro někoho je to možnost se vyřádit, zažít změnu nebo uniknout od reality. Lidé taky potřebujií peníze. Říká se, že peníze jsou až na prvním místě. I kdyby člověk chtěl, tak před reality show nikdy přesně neodhadne, co v ní zažije a jak se zachová. Co člověk zatím nezažil, to si teoreticky nikdy nedokáže úplně představit. Výhra nebo účast si žádájí svojí negativní daň. Ve výsledku pak soutěžící mohou zažít různé trauma z těchto důvodů:

-      nevhodné prostředí,, nevhodné činnosti: někdo třeba není zvyklý na fyzickou práci, u někoho se objeví klaustrofobie nebo stesk po domovu atď,

-      špatné vztahy mezi lidmi: rozdílné povahy, společný čas tráví inteligenti i blbci, mezi staršími a mladšími lidmi existuje generační střet atď.

Tyto traumy se týkají plnohodnotných reality show. U okrajových reality show jsou traumy menší, protože soutěžící netráví spolu všechen čas. Abych reality show nepopisoval úplně negativně, tak v Záměne manželek se objevili páry, kterým jiné prostředí a odloučení posilnilo vztah.

Proč diváci rádi sledují reality show? Diváci považují harmonii v televizi za nudnou. Mají rádi napětí. Toto napětí jim zprostředkovávají soutěžící prostřednictvím svých konfliktů a trápení. Inteligentní lidé hůře znášejí uvěznění v uzavřeném prostoru, klesají na duši a jejich vztah k okolí se zhoršuje. To všechno diváka přitahuje. Jenomže soutěžící nejsou herci, ktěrí hrají podle scénaře a po skončení jedného dějství jdou domů. Jsou to lidé, kteří skutečně proživají své pocity a ty si odnášejí i po skončení reality show. Třeba jejich zážitky mají trvalejší charakter a do podobné reality show by už nešli. Člověk zjistí, že peníze nejsou všechno. I já si říkam, že bych do žádné reality show nešel za nic na světě. Ale každý máme svojí cenu, u které se necháme zlomit.

Diváci se teší z trápení soutěžících. Ano, škodolibost je největší radost. Stávame se cyniky. Vytváření vypjatých situací soutěžících považujeme za samozřejmé a máme z nich radost. To všechno proto, že komerce má navrch. Jde přece o peníze. Někdo ze soutěžících si odnese domů balík peněz. Televize prodává divákům utrpení jiných a diváci to přijímají.  Budu rád, pokud ještě existuje dostatek lidí, kteří “kouzlu” reality show nepodlehli. Mě samotného někdy zaujme napětí mezi lidmi v současné reality show Farma. Pak je mi to líto, jak hluboko jsem klesnul.

Reality show vystavuje soutéžící do nepřirozeného prostředí. Ve skutečné realitě si lidé vybírají, kde a s kým budou trávit svůj čas. Tady si nic z toho nevyberete. Odejít z pořadu svévolně nemůžete. Každý člověk má svoji život, který sdílí s blízkými lidmi ze svého okolí. Prostě neříkate každému všechno a nepouštíte si každého k tělu. Tohle v reality show padá. Soutéžící se řeší vzájemně přesto, že v reálném životě si můžou akorát hledět svého. Ze soutěžících i diváků se stalo zboží. Lidské hodnoty se stali zbožím ve světě, kde se peníze stali novým bohem. Ještě štěstí, že nemáme skutečnou reality show podle filmu Hunger Games.

 

Autor: Radoslav Medzihradský | úterý 27.3.2012 22:00 | karma článku: 7,92 | přečteno: 1114x