Jak jsme pluli Baltským mořem až do Finska

Plavba dvou plzeňských dobrodruhů ze Švédska do Finska a zpět. Příběh o tom, kdy i samotná cesta může být cíl!

Náš cíl a plán je jednoduchý – dostat se s kamarádem Honzou z hlavního města Švédska přes moře do hlavního města Finska. Chceme absolvovat 16 hodinovou plavbu na trase Stockholm-Helsinky, prohlédnout si Helsinky a pak se vydat tou stejnou námořní trasou skrz Baltské moře zase zpět. S kamarádem Honzou z Plzně cestuji moc rád, už jsme spolu navštívili země, jako jsou Švédsko,   Arménie,   Rumunsko,   Dánsko,   Gruzie    a  za měsíc, tedy v únoru 2019 náš čeká cesta do Ázerbájdžánu. Je fajn cestovat s někým, s kým si dobře rozumíte.

Úžina u Stockholmu, kterou se proplouvá do Baltského moře

Ze Stockholmu vyplouváme odpoledne v 15:00 hodin. Na lodi zjišťujeme, že zdejší obchod v mezinárodních vodách funguje bez DPH a tak si kupujeme společně karton 24 plechovek finského piva Karhu (v překladu Medvěd) a několik doutníků. Sedáme si na horní palubu lodě a za pohledu na širé moře pokuřujeme doutníky a pijeme finské pivo. Nádnera… Večer, když nám je zima, zalézáme do baru a za doprovodu živé hudby pokračujeme v boji s Medvědem, tedy s pivem Karhu. Dali jsme si za cíl, že všech 24 plechovek do konce 16 hodinové plavby přes Baltské moře zdoláme a hlásím, že úkol jsme řádně splnili! Brzo ráno, tedy v 07:00 hodin připlouváme do přístavu v Helsinkách.

Cestou přes Baltské moře

Navštěvujeme pravoslavný kostel, pořizujeme první fotografie, jíme sušené maso, které si já i Honza pravidelně na své cesty doma sušíme a užíváme si ranní klid města. Po asi půl hodině cesty pěšky dorážíme do centra Helsinek, které je blízko moře. Společně s Honzou fotíme velké plachetnice, ale také i vojenské fregaty a další zajímavé kousky. Honza jako vášnivý opravář železničních vlaků chce vidět Helsinské vlakové nádraží a místní vlaky. Jdeme tedy k hlavnímu vlakovému nádraží, vstupujeme do hlavní budovy, kde nás překvapuje čistota společných prostor. Ne nadarmo se o skandinávských zemích mluví jako o čistých zemích a je to skutečně tak! Od těchto končin se máme skutečně ještě hodně co učit, je to dobrá zkušenost! Další zastávkou je hlavní Helsinské náměstí, kde si s Honzou dáváme svačinu – tedy místní pivo a sušené hovězí maso. Odpoledne se jdeme ještě znovu podívat na plachetnice a vojenské fregaty a v podvečer, tedy v 18:00 hodin, míříme k velkému přístavu, kde kotví velké námořní a zaoceánské lodě.

Plachetnice u břehu Helsinek

Čeká nás 16 hodin přes Baltské moře zpět do hlavního města Švédska. Večer a zejména v noci se kocháme sluncem. Ačkoliv je podzim - září, slunce absolutně vůbec nezapadá. V čase 00:00 hod až 01:00 hod, kdy má být největší „tma“, je jen slabě šero a na obloze červánky. Tento jev je pro skandinávské země běžný, pro nás je to zvláštní jev a velmi hezká podívaná. Další ze zajímavostí je mapa naší námořní trasy s uvedenými údaji o podmořské hloubce. Je zajímavé, že po celou dobu plavby bylo mořské dno pouze v rozmezí 130 - 300 metrů hloubky. Další den ráno připlouváme ke břehům Švédska. Stockholmský přístav není u moře, ale vede k němu mnoho kilometrů dlouhý a úzký kanál napříč nádhernou švédskou krajinou. Teprve po 2 hodinách plavby se dostáváme k velké vodní ploše tvořící námořní přístav Stockholmu. Je dopoledne, skoro poledne.

Náš 3 denní námořní výlet je u konce a nás čekají 4 dny ve Švédsku. Budeme se účastnit oslav svatby švédského prince Carla Philipa, ale o tom už bude další povídání…

Radim Teodor Bílek

Autor: Radim Teodor Bílek | čtvrtek 3.1.2019 8:30 | karma článku: 14,83 | přečteno: 514x