Měli byste na pěkné auto?

Jako chlapovi a hračičkovi se mi líbí pěkná auta. Právě v této souvislosti mi dovolte úvahu nad otázkou: kolik musí člověk vydělávat, aby si mohl dovolit dlouhodoběji provozovat auto za jeden a půl milionu? Jedná se o auta v tzv. vyšší střední třídě, jejímiž typickými představiteli jsou Audi A6, BMW 5, Volvo S80 a V70, Mercedes-Benz E apod. Dále pak téměř všechna terénní auta, jako např. Volkswagen Touareg, nejlevnější z modelů BMW X3/X5 a Mercedes-Benz ML apod. Ze statistiky jsem vyčetl, že na českých silnicích jezdí přes 23 tisíc osobních automobilů, jejichž cena s jistotou přesahuje jeden a půl milionu a které jsou mlaší 4 let.

www.auto.cz Řekněme, že si nové auto člověk pořizuje na čtyři roky. Po čtyřech letech je to auto celkem slušně ojeté, ale zároveň se dá ještě rozumně prodat. Takže pojďme do čísel: Nové auto – 1.500.000 Kč. Prodejní cena vozu po čtyřech letech je cca 600.000 Kč, takže reálná ztráta hodnoty za 4 roky je 900.000 Kč, což je 225.000 ročně a tedy přes 18.000 měsíčně. Řekněme, že s tímto vozem najade majitel třicet tisíc kilometrů ročně, tady po čtyřech letech má vůz najeto 120.000 kilometrů. Při servisním intervalu 20.000 km musel majitel absolvovat min. 6 servisních prohlídek, z nichž každá stojí minimálně deset tisíc korun, tedy dalších 60.000. Při rozložení do měsíců se jedná o 1250 korun měsíčně. Auto při koupi má většinou obutou jednu sadu letních pneumatik. Je potřeba tedy pořídit ještě zimnípneu. A v průběhu těch 120 tisíc km bude potřeba obě sady minimálně jednou obnovit. Sada letních pneumatik na podobné auto stojí kolem 15.000, zimní dokonce kolem dvaceti. V součtu to znamená třicet tisíc za dvoje letní čtyřicet tisíc za dvoje zmní gumy, tedy sedmdesát tisíc, tedy 1450 korun měsíčně. Typickým motorem v této ktegorii je dvouapůllitrový turbodiesel, u kterého je běžná provozní spotřeba kolem osmi litrů na 100 km. Za celou dobu provozu tedy spálíte 9.600 litrů nafty za téměř třista tisíc korun. Dopad na měsíční rozpočet je šest tisíc. Havarijní pojištění spolu s povinným ročením na vůz této kategorie dělá přes devadesát tisíc ročně, tedy 7500 korun měsíčně. Rozložené náklady na provoz a na obnovu po čtyřech letech činí 34.200 korun měsíčně. A to jsem ještě velmi shovívavě pominul náklady na první pořízení takového vozu! V ČR je asi 4 miliony ekonomicky aktivních obyvatel. Podle včerejší statistiky je průměrná mzda v ČR 21.500 Kč hrubého (asi 16.500 čistého), přičemž podle samotných statistiků více, než dvě třetiny pracujících ani na tuto mzdu nedosáhnou. Nemůžu se zbavit dojmu, že tu něco nehraje.

Autor: Pavel Pučelík | středa 28.11.2007 22:41 | karma článku: 22,65 | přečteno: 2009x
  • Další články autora

Pavel Pučelík

Vrtíme veřejně věcmi?

7.4.2011 v 15:05 | Karma: 0

Pavel Pučelík

O nehodách motorek

28.7.2008 v 8:30 | Karma: 38,05

Pavel Pučelík

Cyril Svoboda je zřejmě v právu

25.7.2008 v 14:43 | Karma: 21,03