Sedli byste do takového letadla?

Není to zase až tak dávno, co to nechvalně proslulý pilot napálil s letadlem společnosti Germanwings do Alp. A poté, co vešlo ve známost, jak se věci mají, se začalo konat. Vlastně velmi logicky konat.

Nejedna z leteckých společností rozhodla, že od oné události musí být vždy v kokpitu povinně dva piloti, případně (kdyby si jeden z pilotů musel odskočit) alespoň jeden pilot a na něho dohlížející jiný člen posádky. Aby se už pokud možno nestalo to, že se jeden z pilotů sám uzamkne v nedobytné kabině a učiní nějakou nepředloženost.

Namátkou se mezi takto uvažující letecké společnosti zařadily Lufthansa, Virgin Atlantic, Easyjet, Monarch, Thomas Cook, SAS, Air Berlin, Icelandair a Norwegian Air Shuttle. A některé jiné společnosti se mezi ně nezařadily jenom proto, že už to tak dávno předtím praktikovaly. A takové počínání, jež je v USA dokonce nařízeno, doporučila i Evropská agentura pro bezpečnost civilního letectví (EASA).

Zdá se ale, že doba, jež od oné události v Alpách uplynula, stačila, aby se „zapomnělo“.

A tak prý v současnosti Evropská komise spolufinancuje projekt (http://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/390440-jeden-pilot-v-letadle-staci-eu-plati-vyzkum-jak-nahradit-kopilota.html), v rámci kterého mají přední světoví výrobci letadel a další technologické firmy vyvinout systém, jenž by v kokpitu druhého pilota nahradil. Aby mohla být dopravní letadla v dohledné době pilotována pouze jedním člověkem. Aby zkrátka jeden pilot v letadle stačil. Z logického nebo možná spíše „logického“ důvodu – aby se ušetřily peníze a údajně též zvýšila bezpečnost.

Důvod pro toto počínání se našel. V letech 1990 až 2010 prý bylo 60 procent všech tragických leteckých neštěstí způsobeno chybou posádky. A kdyby v těchto případech řídila stroj nějaká chytrá mašinka, nestalo by se to.

A tak se má nejprve vyvinout podpůrný systém, který má dvoučlenné posádce asistovat v rizikových situacích, a následně má takový systém přebírat roli druhého pilota v klidných fázích letu. Díky čemuž by si prý mohli piloti odpočinout a tento technický zázrak by případně uměl i plně automaticky přistát.

Už v červnu 2016, půjde-li vše dobře, by měl být tento projekt dokončen. Navzdory varováním pilotů, že se jedná o úmysl zcela nahradit druhého pilota a předat jeho kompetence počítači, respektive že jde o nakročení k vývoji bezpilotních dopravních letadel, jež by byla plně řízena počítačem, jenž by měl údajně být přesnější a spolehlivější než člověk.

Jenže by také být nemusel, jak praví odborník na bezpečnost letecké dopravy, jenž varuje kupříkladu před hackerskými útoky na takto řízená letadla.

 

Přiznávám se, že já osobně jsem dosud seděl jenom v nějakých řádově devadesáti letadlech, a to ani v jednom případě v pilotní kabině. Takže jsem v tomto ohledu vlastně úplný amatér. Ale přesto bych si nad uvedenou zprávou dovolil reptat. Protože…

Až v první fázi projektu usedne do letadla jeden Lubitz, určitě si najde způsob, jak svého „druhého pilota“ vypnout. Protože počítač se neumí a sotva někdy bude umět prát. A žuch!

A v případné fázi druhé, před níž varují oni piloti, by to mohlo být ještě „zajímavější“. Protože už jsem byl vlastníkem čtyř a uživatelem mnohem více počítačů. A vím, co to je za patálii, když se objeví nějaký ten „error“. A věru bych nechtěl být na palubě letadla, kde by „pilot“ oznámil, že formátuje harddisk, že ukončuje operaci, doporučuje obrátit se na správce sítě či opakovat pokus později,… Případně kde by pilot prostě a jednoduše zhasnul nebo po vzoru u nás známého viru oznámil, že byl pro používání nelegálního software či nezákonného počínání zablokován policií a bude zprovozněn teprve tehdy, až se na ten a ten účet zaplatí ta a ta částka,… A takových možností je!

 

To abychom si pak vzali příklad z malajských aerolinií Rayani Air (http://zpravy.tiscali.cz/malajsijske-aerolinky-zavedly-islamske-lety-s-modlitbami-pred-startem-270156?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+tiscali-zpravy2+%28Tiscali.cz+-+Zpr%C3%A1vy+%28RSS+2.0%29%29). Jež na přání muslimů zavedly na některých domácích linkách lety podle zásad islámu, tedy včetně modliteb posádky a cestujících před startem, jež mají zabránit božímu hněvu. Protože pak by bylo věru na místě, aby nás pánbůh ochraňoval.

Protože člověk je sice jenom člověk, ale stejně jsem raději, když můj osud a mé letadlo řídí on. A nikoliv nějaká chytrá mašinka, která… Error

Autor: Viktor Pondělík | neděle 3.1.2016 11:01 | karma článku: 24,77 | přečteno: 886x

Další články autora

Viktor Pondělík

Nebohá země česká

Jestli jsem poslední dobou něco neslyšel, pak to byly nějaké pozitivní zprávy. Skoro jako kdyby se všechno dobré ze světa vytratilo a zbylo jenom to špatné. A jako kdyby se navrch všechno smrsklo na pouhou ekonomiku.

10.7.2022 v 23:13 | Karma: 0 | Přečteno: 71x | Diskuse | Ekonomika

Viktor Pondělík

Skvělý nápad, páni europoslanci

O nás lidech se ví, že si ničíme své životní prostředí. I když se bez přírody neobejdeme, škodíme jí mnoha různými způsoby. A co na to politici?

11.6.2022 v 8:20 | Karma: 0 | Přečteno: 46x | Diskuse | Politika

Viktor Pondělík

Sliby u nás neberou konce

Když člověk poslouchá řeči našich politiků, nejednou skutečně neví, zda se tomu má smát nebo spíš brečet.

14.5.2022 v 15:31 | Karma: 0 | Přečteno: 43x | Diskuse | Ekonomika

Viktor Pondělík

Nejsme zrůdy, bruselata

V uplynulých letech si svět zvyknul označovat nás Čechy za xenofobní smečku, neochotnou pomáhat nešťastným lidem. Stalo se to běžným tématem od chvíle, kdy začala předchozí migrační krize, a všichni víme, jak se tehdy věci měly.

18.4.2022 v 16:09 | Karma: 0 | Přečteno: 11x | Diskuse | Společnost

Viktor Pondělík

Jací my Češi jsme?

Snad jenom někdo úplně slepý a hluchý by dosud neregistroval, jak se naše země utěšeně (nebo neutěšeně?) zaplňuje běženci z Ukrajiny.

21.3.2022 v 16:26 | Karma: 0 | Přečteno: 9x | Diskuse | Společnost

Nejčtenější

Turek jel rychlostí přes 200 km/h a fotil se u toho. Policie věc prošetřuje

20. dubna 2025  8:48,  aktualizováno  13:55

Europoslanec Filip Turek (Motoristé sobě) se na svém účtu na Instagramu pochlubil fotkou, ze které...

Po rychlé jízdě zemřel řidič v hořícím autě. Turek spekuluje o krvi na rukou médií

21. dubna 2025  18:19

Hasiči v Brně v pondělí našli v hořícím voze mrtvého muže. Podle prvotních informací jel vůz po...

Dan Bárta si traumaticky poškodil sluch, J.A.R. přesouvají vyprodané koncerty v Lucerně

16. dubna 2025  19:27

Populární kapela J.A.R. musela přesunout na jiný termín dva vyprodané koncerty v Lucerna Music Baru...

Jednání o míru jsou v kritické fázi, řekl Trump. Rubio rovnou naznačil konec

18. dubna 2025  9:30,  aktualizováno  19.4 7:18

Sledujeme online Americký prezident Donald Trump v pátek naznačil, že USA zastaví mírové rozhovory, pokud Rusko nebo...

Papež František zemřel. Bojoval s nemocemi, bylo mu 88 let

21. dubna 2025,  aktualizováno  12:07

Papež František v pondělí ráno zemřel. „Drazí bratři a sestry, s hlubokým smutkem musím oznámit...

Poslanci mají opět jednat o parku Křivoklátsko i digitálním stavebním řízení

24. dubna 2025  6:20,  aktualizováno  9:14

Přímý přenos Poslance čekají ve čtvrtek pravidelné interpelace na členy vlády. Budou také dál projednávat vládní...

KOMENTÁŘ: Vítač Fiala bojuje proti migraci. Půl roku před volbami, píše Babiš

24. dubna 2025  9:03

Představte si člověka, který zapálí stoh, pozoruje, jak se oheň šíří, a najednou, když se přiblíží...

Noční raketový útok na Kyjev zabil devět lidí, jsou desítky zraněných

24. dubna 2025  6:11,  aktualizováno  8:50

Při raketovém úderu na Kyjev ze čtvrteční noci zahynulo nejméně devět lidí a dalších 70 bylo...

Vědci rozluštili vzkazy z místa, kde naposledy večeřel Kristus. Jsou i z českých zemí

24. dubna 2025  8:38

Mezinárodní tým rozluštil v Jeruzalémě desítky středověkých nápisů na stěnách místnosti, kde se...

  • Počet článků 1394
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1273x
Od chvíle, kdy jsem se narodil, uplynulo již plus mínus devět pětiletek. A mám-li se za těmito ohlédnout, pak o sobě mohu zmínit třeba to, že jsem strávil řádově dvě desetiletí ve školních škamnách, od mateřské po vysokou školu, abych poté většinu své profesní dráhy strávil tamtéž, jen na opačné straně barikády. Pomineme-li tedy závratnou kariéru, již jsem započal coby hotelový recepční a ukončil až na daleko významnějším postu topiče tamtéž. K mým koníčkům patří již od počátku milénia zejména mé každoroční anabáze do mojí milované druhé domoviny, Jihoafrické republiky, a pokud pak setrvávám na naší polokouli, nejraději píši a píši a píši, aby měli ti, kdo umí číst, co číst, pokud to chtějí číst.

Seznam rubrik

Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.