Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Sedli byste do takového letadla?

Není to zase až tak dávno, co to nechvalně proslulý pilot napálil s letadlem společnosti Germanwings do Alp. A poté, co vešlo ve známost, jak se věci mají, se začalo konat. Vlastně velmi logicky konat.

Nejedna z leteckých společností rozhodla, že od oné události musí být vždy v kokpitu povinně dva piloti, případně (kdyby si jeden z pilotů musel odskočit) alespoň jeden pilot a na něho dohlížející jiný člen posádky. Aby se už pokud možno nestalo to, že se jeden z pilotů sám uzamkne v nedobytné kabině a učiní nějakou nepředloženost.

Namátkou se mezi takto uvažující letecké společnosti zařadily Lufthansa, Virgin Atlantic, Easyjet, Monarch, Thomas Cook, SAS, Air Berlin, Icelandair a Norwegian Air Shuttle. A některé jiné společnosti se mezi ně nezařadily jenom proto, že už to tak dávno předtím praktikovaly. A takové počínání, jež je v USA dokonce nařízeno, doporučila i Evropská agentura pro bezpečnost civilního letectví (EASA).

Zdá se ale, že doba, jež od oné události v Alpách uplynula, stačila, aby se „zapomnělo“.

A tak prý v současnosti Evropská komise spolufinancuje projekt (http://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/390440-jeden-pilot-v-letadle-staci-eu-plati-vyzkum-jak-nahradit-kopilota.html), v rámci kterého mají přední světoví výrobci letadel a další technologické firmy vyvinout systém, jenž by v kokpitu druhého pilota nahradil. Aby mohla být dopravní letadla v dohledné době pilotována pouze jedním člověkem. Aby zkrátka jeden pilot v letadle stačil. Z logického nebo možná spíše „logického“ důvodu – aby se ušetřily peníze a údajně též zvýšila bezpečnost.

Důvod pro toto počínání se našel. V letech 1990 až 2010 prý bylo 60 procent všech tragických leteckých neštěstí způsobeno chybou posádky. A kdyby v těchto případech řídila stroj nějaká chytrá mašinka, nestalo by se to.

A tak se má nejprve vyvinout podpůrný systém, který má dvoučlenné posádce asistovat v rizikových situacích, a následně má takový systém přebírat roli druhého pilota v klidných fázích letu. Díky čemuž by si prý mohli piloti odpočinout a tento technický zázrak by případně uměl i plně automaticky přistát.

Už v červnu 2016, půjde-li vše dobře, by měl být tento projekt dokončen. Navzdory varováním pilotů, že se jedná o úmysl zcela nahradit druhého pilota a předat jeho kompetence počítači, respektive že jde o nakročení k vývoji bezpilotních dopravních letadel, jež by byla plně řízena počítačem, jenž by měl údajně být přesnější a spolehlivější než člověk.

Jenže by také být nemusel, jak praví odborník na bezpečnost letecké dopravy, jenž varuje kupříkladu před hackerskými útoky na takto řízená letadla.

 

Přiznávám se, že já osobně jsem dosud seděl jenom v nějakých řádově devadesáti letadlech, a to ani v jednom případě v pilotní kabině. Takže jsem v tomto ohledu vlastně úplný amatér. Ale přesto bych si nad uvedenou zprávou dovolil reptat. Protože…

Až v první fázi projektu usedne do letadla jeden Lubitz, určitě si najde způsob, jak svého „druhého pilota“ vypnout. Protože počítač se neumí a sotva někdy bude umět prát. A žuch!

A v případné fázi druhé, před níž varují oni piloti, by to mohlo být ještě „zajímavější“. Protože už jsem byl vlastníkem čtyř a uživatelem mnohem více počítačů. A vím, co to je za patálii, když se objeví nějaký ten „error“. A věru bych nechtěl být na palubě letadla, kde by „pilot“ oznámil, že formátuje harddisk, že ukončuje operaci, doporučuje obrátit se na správce sítě či opakovat pokus později,… Případně kde by pilot prostě a jednoduše zhasnul nebo po vzoru u nás známého viru oznámil, že byl pro používání nelegálního software či nezákonného počínání zablokován policií a bude zprovozněn teprve tehdy, až se na ten a ten účet zaplatí ta a ta částka,… A takových možností je!

 

To abychom si pak vzali příklad z malajských aerolinií Rayani Air (http://zpravy.tiscali.cz/malajsijske-aerolinky-zavedly-islamske-lety-s-modlitbami-pred-startem-270156?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+tiscali-zpravy2+%28Tiscali.cz+-+Zpr%C3%A1vy+%28RSS+2.0%29%29). Jež na přání muslimů zavedly na některých domácích linkách lety podle zásad islámu, tedy včetně modliteb posádky a cestujících před startem, jež mají zabránit božímu hněvu. Protože pak by bylo věru na místě, aby nás pánbůh ochraňoval.

Protože člověk je sice jenom člověk, ale stejně jsem raději, když můj osud a mé letadlo řídí on. A nikoliv nějaká chytrá mašinka, která… Error

Autor: Viktor Pondělík | neděle 3.1.2016 11:01 | karma článku: 24,77 | přečteno: 886x
  • Další články autora

Viktor Pondělík

Nebohá země česká

Jestli jsem poslední dobou něco neslyšel, pak to byly nějaké pozitivní zprávy. Skoro jako kdyby se všechno dobré ze světa vytratilo a zbylo jenom to špatné. A jako kdyby se navrch všechno smrsklo na pouhou ekonomiku.

10.7.2022 v 23:13 | Karma: 0 | Přečteno: 68x | Diskuse| Ekonomika

Viktor Pondělík

Skvělý nápad, páni europoslanci

O nás lidech se ví, že si ničíme své životní prostředí. I když se bez přírody neobejdeme, škodíme jí mnoha různými způsoby. A co na to politici?

11.6.2022 v 8:20 | Karma: 0 | Přečteno: 46x | Diskuse| Politika

Viktor Pondělík

Sliby u nás neberou konce

Když člověk poslouchá řeči našich politiků, nejednou skutečně neví, zda se tomu má smát nebo spíš brečet.

14.5.2022 v 15:31 | Karma: 0 | Přečteno: 42x | Diskuse| Ekonomika

Viktor Pondělík

Nejsme zrůdy, bruselata

V uplynulých letech si svět zvyknul označovat nás Čechy za xenofobní smečku, neochotnou pomáhat nešťastným lidem. Stalo se to běžným tématem od chvíle, kdy začala předchozí migrační krize, a všichni víme, jak se tehdy věci měly.

18.4.2022 v 16:09 | Karma: 0 | Přečteno: 10x | Diskuse| Společnost

Viktor Pondělík

Jací my Češi jsme?

Snad jenom někdo úplně slepý a hluchý by dosud neregistroval, jak se naše země utěšeně (nebo neutěšeně?) zaplňuje běženci z Ukrajiny.

21.3.2022 v 16:26 | Karma: 0 | Přečteno: 8x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Silné bouřky zasáhly Česko, v Praze průtrž zatopila ulice a omezila dopravu

27. června 2024  11:22,  aktualizováno  18:29

Přímý přenos Na Česko během odpoledne udeřily silné bouřky. Postupovaly od jihozápadu ke středním Čechám. Kolem...

Rychlík z Prahy narazil na Slovensku do autobusu, zemřelo sedm lidí

27. června 2024  18:35,  aktualizováno  28.6 10:48

Sedm lidí zemřelo a pět dalších se zranilo při srážce rychlíku s autobusem na jihu Slovenska. Vlak...

Silné bouřky se přihnaly do Čech, pak řádily na Moravě. Hasiči odklízejí škody

30. června 2024  12:17,  aktualizováno  23:06

Přímý přenos Meteorologové varovali, že se v neděli objeví velmi silné bouřky s přívalovým deštěm a krupobitím,...

Hrůza, závory se zvedly, říká svědkyně. Vlak jel po zavřené koleji, uvedl ministr

28. června 2024  11:21,  aktualizováno  15:52

Rychlík z Prahy, který se ve čtvrtek srazil na Slovensku s autobusem, jel po koleji, jež byla pro...

600 °C a mix jedovatých látek. Proč prudce přibývá požárů solárních panelů

30. června 2024

Premium V úterý hasiči zasahovali u výbuchu rodinného domu v Šonově na Náchodsku. Pravděpodobná příčina?...

ANALÝZA: Fiasko číslo 2. Jak se lhalo o Bidenovi a všichni to věděli

2. července 2024

Premium Boj Joea Bidena s vlastní stranou a nápomocnými médii, jež ho vyzývají, aby zabalil boj o Bílý dům,...

Džungle koloběžkářů. Ignorují předpisy, bývají i opilí. Policie řeší také bitky

2. července 2024

Premium Jezdci na koloběžkách zavinili letos od začátku roku do května 89 nehod. Rádi se také perou s...

Raději rezignuji! Kandidáti ve Francii nechtějí tříštit síly proti Le Penové

1. července 2024  18:27,  aktualizováno  22:20

Nejméně 179 kandidátů převážně z řad levice či z bloku prezidenta Emmanuela Macrona se v pondělí...

Museli použít dron. Chorvatští záchranáři našli tělo pohřešované Češky

1. července 2024  21:41,  aktualizováno  21:44

Chorvatští záchranáři našli v neděli po třídenní pátrací akci tělo Češky, která byla pohřešována v...

Získejte spousty produktů ZDARMA, sledujte instagram @emimino.cz
Získejte spousty produktů ZDARMA, sledujte instagram @emimino.cz

Pravidelné soutěže najdete také na našich sociálních sítích, především instagramu a facebooku.

  • Počet článků 1394
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1273x
Od chvíle, kdy jsem se narodil, uplynulo již plus mínus devět pětiletek. A mám-li se za těmito ohlédnout, pak o sobě mohu zmínit třeba to, že jsem strávil řádově dvě desetiletí ve školních škamnách, od mateřské po vysokou školu, abych poté většinu své profesní dráhy strávil tamtéž, jen na opačné straně barikády. Pomineme-li tedy závratnou kariéru, již jsem započal coby hotelový recepční a ukončil až na daleko významnějším postu topiče tamtéž. K mým koníčkům patří již od počátku milénia zejména mé každoroční anabáze do mojí milované druhé domoviny, Jihoafrické republiky, a pokud pak setrvávám na naší polokouli, nejraději píši a píši a píši, aby měli ti, kdo umí číst, co číst, pokud to chtějí číst.

Seznam rubrik