Režijky, zaměstnanecký tunel ČD i státního rozpočtu.

V současné době České dráhy vydaly asi 200 tisíc režijek za 250 Korun, jejich odpovídající komerční ekvivalent je síťová karta In-Gold v ceně 22 tisíc. Na jednoho železničáře tak připadají v průměru 4 režijky.

Pokud tedy bude zachováno férové zdanění neboli zdanění benefitů v běžné výši  a o daň z příjmu včetně zdravotního a sociálního se zvýší cena toho benefitu, jedná se jenom u tohoto benefitu, jednoho z snad 50 dalších možných, o navýšení odvodů do státního rozpočtu o několik stovek miliónů.
Ale to není všechno. S určitou, jen velmi malou nadsázkou se dá říct, že České dráhy neřídí jejich manažeři, ale železniční odbory. Manažeři by totiž v žádném případě, pokud by to byli skuteční manažeři profesionálové, nemohli dovolit takové rozmařilé rozhazování peněz neboli obrovské rozšíření benefitů, přímo ohrožující efektivitu železnice. Zaměstnanců Českých drah je dnes asi 28 tisíc, po cca dalších 10 tisíc pracuje na železnici pro Správu železniční dopravní cesty a pro nákladní dopravu v ČD Cargo.  Znamená to tedy, že na každého železničáře připadají jako jeden z benefitů každoročně v průměru 4 režijní jízdenky. Za ty železničář zaplatí po 250 korunách, zatímco komerční cena obdobné jízdenky je těch 22 tisíc. Prostým výpočtem se zjistí, že České dráhy stojí tento benefit každoročně až 4 miliardy 350 miliónů korun!!!!!!!!
Ale ti ještě není všechno! České dráhy jsou, jak všichni víme, ztrátové. Přesný objem peněz, které České dráhy každoročně "vyfasují" jako nenávratnou podporu, se přesně neví, protože vedle státu dráhy inkasují podpory a za všelijak ekonomicky postavené zakázky na osobní přepravu  i od krajů, ale za loňský rok je státní podpora odhadována na asi 8 miliard peněz. Peněz vybraných z našich daní neboli našich peněz. Jinak řečeno, každý, včetně nemluvňat podpořil České dráhy loni asi 8 stovkami.
V tom je ale i ta ztráta za režijky, takže každý občan České republiky přispěl loni asi 50 tisícům českých železničářů jenom na jeden z jejich benefitů více než 400 korunami.  A to ještě do toho nepočítám to, že aby stát mohl někoho podpořit tisícovkou, musí od občanů vybrat tak 1500, protože i stát má nějakou režii a má nějaké svoje nepořádníky a tuneláříky, kteří část těchto peněz někde zašantročí.
Je tedy vidět, že benefity nejsou žádný finančně nevýznamný pakatel.
A že naši "drazí odboráři" nás skutečně přicházejí dost draho. A s nimi i jejich političtí zastánci, v první řadě oranžová sociální demokracie.
Dalo by se argumentovat, že režijky někteří železničáři potřebují, protože jejich pracoviště není na jednom místě. Jistě, ale to je jen několik tisíc lidí, všichni ostatní mají pracoviště stálé a pokud se chtějí do práce dopravovat železnicí, není problém jim ty konkrétní jízdy proplatit. Pokud by chtěly Dráhy skutečně šetřit.
Dalo by se taky argumentovat, že kdyby byly režijky zrušeny, lidi by si celoroční jízdenky za komerční jízdné nekoupili. Jistě, všichni ne, ale spousta režijek je používána pro každodenní "dálkové" dojíždění členů rodiny železničáře do práce. A komerční In-Gold karta, kterou by si museli zakoupit, by je vyšla na necelé dvě tisícovky za měsíc. Což jsou pro udržení nějaké zajímavější práce peníze docela přijatelné.
Mimochodem, In-Gold karet se minulý rok prodalo jen asi 2000 kusů, stokrát méně než je režijek.
Argument železničářů, že na železnici jsou nízké platy a tak benefity potřebují k dorovnání platu je taky nesmysl. Průměrný plat zaměstnanců ČD je 26 tisíc. A to je i dneska stále dost.  A kromě toho benefit obecně není určen k dorovnání platu. Benefit je určen k udržení kvalitního a pro firmu nezbytného zaměstnance, aby nedal výpověď a nepřešel ke konkurenci.....

Autor: Radim Polášek | pátek 5.3.2010 11:50 | karma článku: 35,99 | přečteno: 2991x