Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nová hedvábná stezka aneb další globalizace pro Čínu a Evropu .

Zhruba tím směrem cestovali už před necelými 100 lety naši legionáři , z Ruska po železnici směrem na východ do Vladivostoku a z něho přes Ameriku domů. Za doby Sovětského Svazu byla tato Transsibiřská cesta přejmenována hrdě na BajkalskoAmurskou Magistrálu. Pamětníci jako já si určitě vzpomenou na články v tehdejším mládežnickém tisku. Ještě v 80 letech bylo vítané téma z reálií Sibiře, jak sovětští mládežníci místo studia na školách se nechávají jako barabové brigádníci zaměstnat na stavbě BAM. Ovšem tehdy to byla výhradně sovětská respektive ruská záležitost a účelem bylo získat lepší přístup k využití nerostného a jiného bohatství Sibiře.

Vlak s kontejnery v Mělníku.MF Dnes

Dneska významnost tohoto dopravního směru opět vzrůstá. Ale z jiného důvodu. Na východě asijského kontinentu leží prudce se rozvíjející Čína, dneska stále ještě dílna Evropy , na západě je západní a střední Evropa, jeden z velkých spotřebitelů čínských výrobků. Ale i čínských komponent pro ty evropské výrobky, které se stále ještě vyrábějí či kompletují v Evropě.
A mezi tím je dopravní vzduchoprázdno. Rozsáhlá plocha asijské pevniny, kde je doprava buď pomalá a nekvalitní, jako je trasa ruské BAM, nebo kde rozumné dopravní spojení není vůbec nebo kde  politické režimy místních států spolehlivé dálkové dopravě pro Evropu nepřejí. Toto asijské dopravní vzduchoprázdno bylo dosud objížděno zámořskou lodní dopravou nebo obcházeno leteckou dopravou. Ale zámořská doprava je příliš pomalá , přeprava kontejneru trvá nejméně měsíc a letecká doprava je příliš drahá a vyplatí se tak jen pro lehké a drahé zboží.
Ovšem zdá se, že plány, které po rozpadu Sovětského Svazu a vzniku jeho nástupnických středoazijských republik slibovaly především rozvoj tohoto středoazijského regionu, se začínají realizovat. Nyní už ale jako pozemní dopravní vlakové spojení Číny a Evropy. Vlak s 40 kontejnery s počítačovými součástkami totiž dojel v rekordním čase 16 dnů z Wuchanu na jihozápadě Číny do českých Pardubic.  Náklad projel Čínou, Kazachstánem, Ruskem, Běloruskem , Polskem a Českou republikou.  Přejezd byl realizován na území Číny čínskou společností čínskou společností CRIMT a dále pod dohledem švýcarské přepravní firmy InterRail Holding. Na rekordním čase měl mít velký podíl systém elektronického odbavování, elektronického překladu dokumentů a dalšími IT prostředky , který zkrátil čekací doba na hranicích na minimum.
Nenašel jsem nic o ekonomické stránce takové přepravy nebo o možné spolehlivosti, opakovatelnosti či obecně zavedení pravidelné nákladní přepravy na této trase, nicméně toto může být s velkou pravděpodobností první vlaštovka v zavádění pravidelného železničního spojení Čína  - Evropa.  Stačí připomenout, že svého času Čína zveřejnila ambiciózní  plán na výstavbu vysokorychlostního vlakového spojení s Evropou. S hospodářskou krizí v Evropě sice význam takového spojení poněkud poklesl, na druhé straně se ale taky poněkud změnily podmínky v Číně. Čína bude zvyšovat spotřebu vlastních občanů, aby v době zpomalující ekonomiky rozvinutých zemí udržela vysoké tempo růstu své ekonomiky a to bude znamenat modernizaci střední a západní Číny včetně železničního spojení. Minimálně na čínském území se bude tedy doprava zrychlovat a zkvalitňovat. Otázka je, co na to střední Asie, Rusko a potom v případě "baltské" trasy Bělorusko a Polsko, v případě "černomořské" trasy Ukrajina a balkánské země.
Otázka je potom, co taková doprava přinese nám. Hlavní zámořské přístavy pro nákladní zámořskou dopravu jsou pro nás německé nebo nizozemské velké přístavy. Tam se kontejnery z velkých kontejnerových lodí překládají do říčních lodí, na železnici, na kamióny.....Aby se zboží dostalo k nám, nejdřív musí projet Německem , pro české firmy je tedy to zboží, suroviny či komponenty pro výrobu o cenu pár tisíců kilometrů evropské přepravy dražší. To je znatelná nevýhoda českých firem proti západoevropským firmám a dalo by se říct , že to je jeden z faktorů, který rozhoduje o tom, že v Česku se montují za malé peníze komponenty a ty se se ziskem složí do finálního výrobku třeba v Německu.
Zavedená železniční přeprava z Číny by znamenala, že by se pořadí obrátilo. Nejlevněji by tato doprava přišla země východní Evropy, potom nás coby země střední Evropy, západní Evropa by přišla na řadu až nakonec. To by mohla být pro nás docela významná výhoda. Zatímco pro zboží a materiál dovážené i vyvážené přes moře je nejvýhodnější situovat hlavní distribuční sklady u velkých západoevropských přístavů a z nich podle potřeby to vozit  východněji třeba k nám, u této přepravy by mělo smysl hlavní distribuční sklady zboží i materiálů pro Evropskou unii umístit na východě EU. Potom by dávalo taky větší smysl umístit na východě Evropské Unie nebo obecně na východě Evropy i továrny zpracovávající dovážené čínské zboží nebo materiály a komponenty. A to i pokud by se jednalo i o finální výrobu.  Zvláště takovou, která by nacházela uplatnění v Číně nebo dokonce obecně v tamější východoasijské obchodní zóně.
Zatím to je jen první vlaštovka respektive první vlak.
Ale může to být příležitost pro země východní a střední Evropy k novému ekonomickému rozvoji a k uplatnění evropských výrobků ve východní Asii.  A taky by to mohla být příležitost k překonání současné krize a k určitému ekonomickému odpoutání od zemí západní Evropy.

Přidávám ještě webové odkazy na články:

http://pardubice.idnes.cz/do-pardubic-dorazil-prvni-vlak-primo-z-ciny-fkq-/pardubice-zpravy.aspx?c=A121122_1857782_pardubice-zpravy_jah

http://byznys.ihned.cz/zpravodajstvi/c1-58693480-byla-objevena-nova-hedvabna-stezka-vlak-z-ciny-do-ceska-privezl-zbozi-za-rekordnich-16-dnu

http://zpravy.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/vlak-s-kontejnery-dojel-z-ciny-do-ceska-za-rekordnich-sestnact-dnu-934073

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Radim Polášek | čtvrtek 22.11.2012 8:57 | karma článku: 9,65 | přečteno: 850x
  • Další články autora

Radim Polášek

Pracant jako štvaná zvěř aneb chyť důchodce, když to dokážeš.

Pan prezident Pavel odkladem svého podpisu posunul platnost novely zákona o důchodovém pojištění a tím posunul její platnost o měsíc na prvního října.

7.9.2023 v 10:00 | Karma: 39,56 | Přečteno: 6762x | Diskuse| Ekonomika

Radim Polášek

Vysokoškolský profesor přece nebude brát méně než učitelka na základní škole!

Platí, kolik který člověk na jaké pozici bere, tak to určuje, jak zaměstnavatel vidí tu praci, kterou dělá, důležitou. A asi se všichni shodneme, že vysokoškolský profesor dělá důležitější práci než ta učitelka na základní škole.

28.3.2023 v 14:59 | Karma: 24,71 | Přečteno: 1086x | Diskuse| Společnost

Radim Polášek

Velký hliníkový vodíkový humbuk.

Mnozí čtenáří sdělovacích prostředků v poslední době zaznamenali články o převratu ve vodíkové energetice nebo o tom, jak budou motory místo benzínem či elektřinou poháněné vodou a podobné "optimistické" články.

13.9.2017 v 8:35 | Karma: 25,23 | Přečteno: 1038x | Diskuse| Věda

Radim Polášek

Bajky firemních personalistů a manažerů o údajném nedostatku lidí se bortí.

Nevím, co přesně přimělo paní Veroniku Němcovou napsat na iDNES tento článek "Ztráta času i peněz. Nikoho nám neposílejte, žádají firmy úřady práce."

24.8.2017 v 11:37 | Karma: 37,13 | Přečteno: 2508x | Diskuse| Společnost

Radim Polášek

Je lepší být hloupý anebo mít čisté ruce?

Ponechejme na jiné diskuzi či na vyšetřování, jestli Babiš skutečně krátil daně či se dopustil jiných nepředložeností. Vezměme premisu, že Sobotka je o nějakém takovémto trestném činu přesvědčen.

3.5.2017 v 9:26 | Karma: 22,12 | Přečteno: 1075x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Aktivisté žádají konec pedagožky Univerzity Karlovy a přednášky o „genocidě v Gaze“

6. května 2024  12:46,  aktualizováno  7.5 9:13

Karlova univerzita by měla přehodnotit zaměstnávání osob jako je doktorka Irena Kalhousová, uvádí...

Důchod daleko, ale práci nedostanou. Nezaměstnaných šedesátníků přibývá

11. května 2024

Premium Lidé kolem šedesátky při hledání zaměstnání narážejí na zeď. Zaměstnavatelé o ně nestojí, preferují...

Ženě vybuchla ve vagině petarda, málem zemřela. Před soudem stane její manžel

15. května 2024  5:10

Před soud předstoupí Ukrajinec, který podle obžaloby loni v září v Kožlanech na Plzeňsku vážně...

ANALÝZA: Smutný Den nezávislosti Izraele. Ve válce, opuštěn a rozhlodáván zevnitř

15. května 2024

Premium Od spolupracovnice MF DNES v Izraeli „Měli bychom to oslavit. Určitě půjdu na hřbitov s kyticí květin a každému padlému dám na hrob...

Česká stopa zatčených oligarchů vede nejspíš k luxusním bytům v Praze

15. května 2024

Premium Ukrajina by mohla poprvé usilovat o zablokování nemovitostí, které její občan vlastní v Praze. Jak...

„Podívejte, vychází Země!“ Fotografie z Apolla 8 změnila lidstvu pohled na svět

15. května 2024

Seriál Země jako nádherné a životem překypující umělecké dílo uprostřed nicoty. Přesně tak zachytili naši...

Vyhrajte balíček z řady sebamed Anti-Redness
Vyhrajte balíček z řady sebamed Anti-Redness

Minulý týden jste soutěžili se sebamedem o kosmetiku pro nejmenší. Tento týden si pojďte zahrát o péči pro vás, a to konkrétně o řadu Anti-Redness,...

  • Počet článků 84
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2305x
Člověk vyčnívající a jedinečný tak akorát, kterého občas něco zaujme tak, že o tom napíšu.

A jakožto dlouhodobě nezaměstnaný projektant, technolog a vůbec obecně "člověk technický" , schopný a ochotný okamžitě nastoupit do práce, se ve svém věku 50+ směji údajnému nedostatku technických odborníků.