Problém pražského Dopravního podniku je ve vedení města,ne odborech
Jaká je situace ve financování Dopravního podniku, to se ví dlouho. Podnik je totiž v dluzích od povodní v roce 2002 a restrukturalizace v roce 2007. Členy představenstva – mezi nimi představitele města – to ale ani za mák neznepokojovalo. Až do minulého týdne, kdy se odboráři skutečně rozzlobili a tentokrát vážně pohrozili stávkou, pokud se situace nezlepší.
Kdyby to představenstvo nenechalo dojít do bodu, kdy bude muset sáhnout na výhody zaměstnanců, pak by si situace asi nikdo nevšiml. Osobně nechápu, jak to mohl management nechat zajít tak daleko, že je potřeba řešit finanční situaci mimořádnou injekcí tak, aby bylo na platy zaměstnanců.
A to všechno v kontextu, kdy se hlavní město jako takové téměř topí v penězích, investuje desítky milionů do projektů, které jsou zbytné (např. projekt olympiády – 70 mil. Kč) nebo nadstandardně drahé (cyklostezka Rokytka - 113 mil. Kč za 3,5 km) nebo zatím nefunkční (OpenCard – 733 mil. Kč, bezdrátová Praha – 90 mil. Kč, mýtné – 30 mil. Kč). Investovat tyto peníze do Dopravní podniku se ale rozhodne až v poslední minutě.
Přitom podle studií ČVUT a dalších nevykazuje hospodaření Dopravního podniku žádná zřejmá nadbytečná čerpání. Za posledních 6 let snížil náklady na 1 vozokm o 14,4%, a to za stálého růstu mezd, cen nafty a energií. A za nárůstu spokojenosti lidí s Dopravním podnikem a jeho službami – v otázkách čistoty, obsazenosti a komfortu se kladněji o Dopravním podniku vyjádřilo v roce 2008 oproti roku 2007 12% - 28% respondentů, v oblasti pocitu bezpečí o 14,5% a celkový podíl spojenýchpasažérů stoupl ze 76% na 82%. Dopravní podnik přitom dále pracuje na restrukturalizaci a hledá cesty, jak systémově ušetřit, aniž by snížil kvalitu poskytovaných služeb.
Návrhy primátora Béma šetřit na lidských zdrojích v takové firmě, jakou je Dopravní podnik, jsou neopodstatněné. Dopravní podnik není ČSA, kde by se snížení platů řidičům nedotklo výrazně jejich schopnosti uživit rodinu. Přece jen je rozdíl přijít o třeba 20 tis. Kč ze 100 tis. Kč, než přijít o 5 tis. Kč z 25 tis. Kč. Průměrné platy v dopravním podniku jsou sice nad 26 tis. Kč, nesmíme ale zapomínat, že do těchto průměrů jsou započítány mzdy všech zaměstnanců, tedy i vedení a managementu. Průměrná mzda řidičů tedy bude nižší. A to je v Praze, kde je průměrná mzda téměř 30 tis.Kč měsíčně, značným rizikem. Může se totiž stát, že ti nejlepší řidiči a zaměstnanci začnou z Dopravního podniku odcházet. Jaké to bude mít následky na bezpečnost a kvalitu služeb Dopravního podniku, to snad ani nemusím zdůrazňovat.
Vedení města by se tak mělo snažit spíš než nesystémově šetřit na zaměstnancích a propouštět podpořit Dopravní podnik v umoření dluhu a dát mu prostor dále systémově eliminovat náklady. A především myslet na to, že jeho cíle sice je šetřit, ale za plnění funkcí města, mezi které kvalitní městská hromadná doprava zajisté patří.
Miroslav Poche
Účinnost na prvním místě
Hlavní prioritou Evropské unie v oblasti energetiky je přechod k nízkouhlíkovému hospodářství. Nejefektivnějším způsobem, jak tohoto cíle dosáhnout a šetřit energetické zdroje je zvyšování energetické účinnosti.
Miroslav Poche
Svůj díl odpovědnosti v boji proti terorismu musí přijmout všechny arabské země
Začátkem týdne přerušilo několik arabských zemí diplomatické vztahy s Katarem. K Saudské Arábii, Egyptu, Bahrajnu, Spojeným arabským emirátům, Jemenu a Maledivám se čerstvě připojilo také například Jordánsko.
Miroslav Poche
Česko se musí naučit předcházet vzniku odpadů
Státy evropské osmadvacítky vyprodukují ročně miliony tun odpadu. Významná část odpadu přitom stále končí na skládkách nebo je spalována.
Miroslav Poche
Euronest řešil otázky další spolupráce se zeměmi Východního partnerství
Budoucnost Východního partnerství, iniciativy, jejíž základy byly položeny během českého předsednictví, byla jedním z témat kyjevského meziparlamentního zasedání Euronestu.
Miroslav Poche
CETA chtěla více času a veřejnou debatu
Asi největším tématem právě končícího plenárního zasedání Evropského parlamentu bylo schválení obchodní dohody mezi Evropskou unií a Kanadou, které vyvolalo řadu kontroverzí.
Další články autora |
Královna fetiše rozdráždila Ameriku. Její fotografce se klaní i feministky
Seriál „Nejkrásnější fotografka“ či „nejlepší pin-up fotografka na světě“. Taková čestná přízviska si...
„Krok ke třetí světové.“ Ukrajinci zasáhli klíčovou ruskou radarovou stanici
Ukrajinská armáda zřejmě tento týden zasáhla významnou ruskou radarovou stanici, která je součástí...
Turek: Z Nerudové mi bývá špatně, o hlasy komoušů a progresivistů nestojím
Bývalý automobilový závodník a lídr Přísahy s Motoristy Filip Turek patří mezi černé koně...
Česko explodovalo zlatou hokejovou radostí, fanoušci v Praze kolabovali
Česko v neděli zažilo hokejový svátek. Fanoušci vyrazili sledovat finále mistrovství světa na...
Pavel se zranil na motorce. V nemocnici na pozorování zůstane několik dní
Prezident Petr Pavel se zranil při jízdě na motorce. Zranění nejsou vážná, ale vyžádají si...
Polsko koupí americké střely vzduch-země s doletem tisíc kilometrů
Polsko koupí americké střely dlouhého dosahu JASSM-ER. Hodnota této smlouvy o nákupu nové výzbroje...
Poslanci začínají schvalovat zvýšení věku odchodu do důchodu nad 65 let
Důchodovou reformu podle představ současné vlády Petra Fialy začínají v úterý na mimořádné schůzi...
Soud posoudí žádost třetího vítkovského žháře, Lukeš chce podmínečné propuštění
Patnáct let strávil Jaromír Lukeš, třetí z vítkovských žhářů, ve vězení. Odsouzený byl k...
ANALÝZA: Válka mezi světem a Izraelem? Proč se po něm šlape a žádají sankce
Premium Od spolupracovnice MF DNES v Izraeli Od Izraele se v probíhajícím konfliktu s Hamásem část světa odvrací. Například zpravodajka OSN...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
- Počet článků 82
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1380x