Bátoriáda aneb Hovory na pravici 2 Akce D.O.S.T.
Ladislav Bátora, předseda občanského sdružení Akce D.O.S.T. Zdroj: Internet
Co mi z tohoto večera utkvělo?
Přestože tématem byl mediální hon na Ladislava Bátoru, přítomní řečníci vnímali, že v pozadí tohoto spektakulárního případu lze pociťovat určité „spodní proudy“, či záměry: Totiž vytvořit nejen v médiích, ale podsunout celé společnosti cosi jako „noty“, jejichž cílem je společnost manipulovat tak, aby přijala za své určité – značně specifické - vidění světa. Moderátor večera Michal Semín to v úvodu charakterizoval jako „vnucené názory intelektuálních elit“. Potom představil účastníky panelové diskuze.
Panel zahájil místopředseda Akce D.O.S.T. Petr Bahník. Řekl několik úvodních slov, ve kterých vysvětlil, že v těchto „Hovorech na pravici“ nejde ani tak o mediální lynč L. Bátory, jako spíš o pojmenování toho, co se za ním skrývá – a tím je ohrožení svobody v naší společnosti. Jako nejvíce charakteristický se mu jevil novinový článek žurnalisty Martina Komárka, který se (na rozdíl od jiných) vyznačoval věcným tónem, nicméně byl zakončen tvrzením, že pan Bátora vzhledem ke „svým názorům“ nemůže zastávat určité pracovní pozice – např. náměstka ministra školství. Poté zahájil panelovou diskuzi.
Jana Bobošíková označila mediální kampaň, jež byla proti Bátorovi rozpoutána, za nesmírně pokryteckou, cíleně nahánějící strach. Je to příklad procesu, v němuž u nás došlo v uplynulých dvaceti letech - dokumentující nahrazení skutečných hodnot pseudohodnotami. Poukázala na to, jak se nástrojem ovlivňování lidí se stala určitá forma zastrašování: ti, kdo se odmítají přizpůsobit „společenským trendům“, jsou médii postavení do pozice lidí xenofóbních a extrémistických, s nimiž se „slušný člověk“ nemůže stýkat. Rozpoznává mezi těmi, kdo se podílejí na dehonestaci lidí, jako je L. Bátora, 3 skupiny:
1) Média – a je celkem lhostejné, jsou-li ve vlastnictví soukromých subjektů, nebo veřejnoprávní,
2) Politiky – především ty, kdo prosazují elitářské koncepce a sociální inženýrství,
3) Intelektuální elity – ty, kdo se staví do pozice nositelů humanity a vlajkonoše „Pravdy a Lásky“
Za obzvláště znepokojivý pokládala otevřený dopis Vědecké rady FF UK, která označila L. Bátoru (mj. absolventa FF) za xenofoba, aniž mu dala jakoukoli možnost své postoje a názory před touto radou hájit. Za skutečný cíl kampaně označila snahu udržet lidi v nevědomosti o záměrech vládnoucích elit. Na závěr plédovala za to, aby pravicově smýšlející lidé pochopili nezbytnost sjednocení svých snah a vytvořili volitelný politický subjekt.
Hynek Fajmon se zaměřil na to, jak snadno zneužitelný (a zneužívaný) je pojem „politická korektnost“. Na základě své zkušenosti z Evropského parlamentu pohovořil o tom, že i v politice na této úrovni platí, že nejvíce sluchu se dopřeje těm, kdo nejvíc křičí. Přestože např. počet Zelených v evropské politice je celkem marginální, svým soustavným nátlakem dosáhli toho, že jejich agenda se prosazuje. Dokážou pomocí mediálního povyku prosadit své cíle, přestože jsou prokazatelně škodlivé (např. povinné kvóty na biopaliva).
Jiří Hejlek, jehož příspěvek byl myšlenkově nejobsažnější, zmínil v jeho úvodu fakt, že jsme se stali pevnou součástí myšlenkových trendů západní společnosti. Zabýval se tím, proč jsou dnes s takovou oblibou pro označkování „nepřítele“ médii používány pojmy jako xenofobie a extrémizmus. Je to proto, že pojem extrém vyvolává strach z krajnosti. Bývá často spojován s terorizmem. Jako příklad toho, jak je v epoše postmodernizmu možné pouhým označením nějakého pojmu dosáhnout jeho pokleslost, uvedl označení určitého období dějin jako středověk. Citoval paradoxně Jana Wericha a jeho divadelní výstup z 50. let „před forbínou“, v němž mluví o tom, že pojem středověk začal být používán proto, aby mohlo být dehonestováno, to co tvořili lidé v tomto období („temný středověk“).
Evropské myšlení je založeno na kvalitativních hodnotách a za jiných okolností by se pojem střed chápal jako umírněnost. Postmodernisté ale dnes rozvracejí „středové“ - umírněné myšlení a dávají mu nálepku extrémizmu. Naopak, odchylky a úchylky od většiny se dnes stávají norrnou a jejich normativní přijímání je většinové společnosti vnucováno jako jediné správné („politicky korektní“) vidění světa. Na základě tohoto myšlenkového konstruktu, jenž dělá z úchylek něco normálního je pak vybudováno cosi jako intelektuální kvasináboženství, které obsahuje rozsáhlou vlastní mytologii. Postmoderní intelektualismus se vyznačuje dvěma výraznými znaky:
1) pohrdání minulostí a národní historií vůbec – všechny velké postavy a události dějin jsou zpochybněny
2) zdůraznění odlišnosti, „rebelové“ (např. squateři) jsou vnímáni jako pozitivní prvek ve společnosti
Petr Jurčík, rovněž upozornil na velmi typický trend dnešních médií vydávat za extrémizmus normální většinové názory ve společnosti. Jako příklad uvedl pro-rodinný pochod, který uspořádali loni v Brně jako protiváhu Pride-parády homosexuálů. Pride-paráda se nakonec nekonala, uskutečnilo se jen shromáždění příznivců normálních rodin. Aby se vyloučilo spojení tohoto shromáždění s „homofobním extrémizmem“, pořadatelé trvali velmi důrazně na tom, aby z náměstí, kde se konalo, odešlo několik příchozích s neonacistickými symboly. Přestože tomuto jednání byli přítomní novináři (a viděli, že tito neonacisté odešli), byl v tisku a televizi vytvořen mediální obraz, že se jednalo o „extremistickou akci“.
Ladislav Jakl mluvil o tom, že to jsou dnes média, která určují témata diskursu ve společnosti, a nikoli společnost sama. Médie dnes navíc – bez ohledu, zda jsou „liberální“, „levicová“, nebo „pravicová“, v soukromém vlastnictví, nebo veřejnoprávní, mají nejen stejný pohled na události, ale do značné míry i slovník. Jakl apeloval, že je nanejvýš potřebné, aby se lidé, kteří sdílejí stejné hodnoty scházeli, mluvili spolu, vyjasńovali v otevřené diskuzi své postoje a nalézali společná „dogmata“. Poukázal také, že pociťuje až zoufalou potřebu obrany před terorem „politické korektnosti“, který nespočívá jen v tom, že se některá témata předem vyloučí (není „slušné“ o nich mluvit), ale že tento teror vyvolává strach z diskuze – a to je konec svobodné společnosti.
Ladislav Bátora, kterého se téma večera týkalo, poděkoval všem přítomným za podporu, kterou opravdu potřeboval a vážil si jí. Věnoval pak největší pozornost poslednímu kolu „mediálního lynče“, jemuž byl v posledních týdnech vystaven – totiž veřejné ostrakizaci Vědeckou radou Filosofické fakulty univerzity Karlovy: pro jeho údajnou rasovou xenofobii a extrémizmus požadovala, aby navždy opustil sféru školství. Poté, co tuto radu vyzval, aby mu doložila, jak a kde se jeho xenofobie projevila a požádal děkana FF UK Stehlíka, zda by se zúčastnil panelu Akce D.O.S.T. (Bátora se během svých studií zabýval mimo jiné genocidou ve Rwandě a kulturními poměry ve východní Asii), odpověděl mu, že přijít nehodlá, nic vysvětovat nebude a že označení Bátory jako xenofoba bylo kolektivní rozhodnutí rady...
Takový způsob jednání L. Bátorovi velmi silně připomenul způsob, jak se vymlouvali před Norimberským tribunálem někteří nacističtí exponenti (odmítání osobní zodpovědnosti a schovávání se za druhé, či nařízení shora, nebo příkaz Vůdce...).
V diskuzi se pak vystřídalo několik řečníků, kteří poukázali opětovně na diktát „politické korektnosti, na to, jak jsou většinové názory ostrakizovány, na to, jak pokračuje trend „new speaku“, který přepisuje významy slov. Vystoupilo také několik jeho osobních přátel, aby potvrdili známou skutečnost, že L. Bátora nikdy ve svém životě neprezentoval xenofobní názory a že se vždy naopak projevoval jako vlastenec a člověk s hlubokým pozitivním zájmem o jiné rasy a kultury. Poté se ke slovu přihlásil p. Šťastný (zřejmě žurnalista), aby položil otázku p. Jaklovi, kterou měl zřejmě dlouho připravenou a na kterou již mimochodem mohl v panelu slyšet odpověď – jak může ospravedlnit jmenováni L. Bátory do funkce náměstka ministerstva školství, když kandidoval za extrémistickou Národní stranu, jejíž člen publikoval protiromské názory (navrhoval jejich vystěhování do Indie) – přičemž ale tento novinář velkoryse přehlédl skutečnost, že to bylo několik let po této neúspěšné kandidatuře. L. Jakl mu odpověděl otázkou, kde byl, když 1. náměstkem ministra školství se opravdu stal a vykonával ji člen zločinecké organizace KSČ Coufal – zda na toto téma napsal nějaký článek. Poté prohlásil, že by nikdo neměl být předem zbaven možnosti vykonávat nějakou práci, pokud splňuje profesionální předpoklady a nemá kriminální minulost. Vystoupil také představitel Národní strany (jež byla příčinou kampaně proti Bátorovi), aby vysvětlil okolnosti, za kterých p. Bátora kandidoval a obhájil skutečnost, že Národní strana nebyla nikdy rasisticky orientována – naopak byla označena za „protinacistickou“.
Na závěr diskuze promluvil L. Bátora. Konstatoval, že uplynulých 6 týdnů „mediálního lynče“ pro něj bylo snad nejtěžších v životě, ale to, že kromě pronásledování mohl zakusit také tolik projevů podpory a přátelství, je pro něj takovou vzpruhou, že by to snad byl ochoten podstoupit znovu.
Dvě poznámky čtenářům blogu:
1: Také patříte k těm, kteří "nálepkují"? Zkusme tento pohled použít na Krista a jeho apoštoly: Všichni apoštolové Ježíše Krista ho zradili (první mezi nimi, jejich vůdce - Petr - dokonce 3x). Apoštol Pavel patřil před tím, než uvěřil, mezi nejaktivnější pronásledovatele církve a měl podíl na ukamenování sv. Štěpána. Podle dnes rozšířeného způsobu uvažování byli vlastně už předem vyloučeni jako potenciální šiřitelé víry v Ježíše Krista. Dnes by nebylo "politicky korektní", aby se ke Kristu vůbec hlásili, natož zaujali přední místa v církvi. Naštěstí se Bůh neřídí naší politickou korektností, ale má s námi trpělivost...
2: Ve svém článku píšu o tom, co mi utkvělo - nezaručuji doslovný přepis toho, co se tam řeklo. Zejména po přestávce při diskuzi jsem si už přestal dělat zápisky a moje pozornost s přibývajícím časem značně ochabla. Proto jsem už názory diskutujících zaznamenal ve svém článku spíše všeobecně.
Martin Pinc
Na hrabalovské téma
Níže uvedený text, který zde zřejmě poprvé a velmi opožděně publikuji u příležitosti stého výročí narození Bohumila Hrabala, je dílem mého slovutného tchána, středoškolského profesora českého jazyka a literatury, pana Miloše Hoznauera. Ve zkratce ukazuje klikatou cestu, po které putovala naše literatura v poválečné době.
Martin Pinc
Česká vláda a juvenilní justice
Naše masmédia se tak jako vždy i v nedávných dnech široce zajímala o mnohotvárný život v naší zemi - všechna významná média (televize, noviny, internetové portály) například výborně zpravodajsky pokryla masovou demonstraci (3 osob) proti presidentu Zemanovi v Ostrově v Karlovarském kraji. Proto není divu, že jim občas unikají tak nepodstatné otázky, jako je reálná hrozba likvidace rodin prostřednictvím všemocné "juvenilní justice". Naproti tomu na nedávném zasedání naší vlády byl s velkou pozorností projednáván dopis, zaslaný sdružením "Slovanská kulturní tradice" (podpořený dalšími organizacemi a jednotlivci) a z reakce vlády je zřejmé, že jí tato otázka a její dopady na naši společnost není lhostejná - viz přiložená odpověď.
Martin Pinc
Otcové na odstřel?
Chování dětí a mladých lidí se v dnešní době vymyká tomu, co se dříve pokládalo za normální. Berou drogy, mají sklony k násilí, nedokážou navázat trvalé vztahy a v životě jim chybí perpektiva. Mezi odborníky se stále více prosazuje názor, že příčinou tohoto problému je do značné míry nepřítomnost otce v rodinách – ať už fyzická, nebo emocionální. Výchova dětí není jen úloha ženy, jak se to dnes často předkládá, a otec má v rodině mnohem vyšší poslání, než jen zabezpečovat příjmy a řešit technické problémy v domácnosti. Tak dlouho byla moderními „vychovateli“ propagována „bezkonfliktní výchova“, tak dlouho vykřikovali, že máme děti nechat, ať si dělají, co chtějí, že jejich neposlušnost je „žádoucí způsob, jak mohou nalézt sebe sama“, až jsou dnešní rodiče, a zvláště otcové bezmocní: Autorita se stala něčím zakázaným – otec má být kamarádem svých dětí, tím, který jim se podbízí, stal se „měkkým“ a beztvárným.
Martin Pinc
Stereotypy, které se nezakládají na pravdě?
Podle sociologa Zdeňka Slobody ze společnosti Proud biologické rozdíly mezi mužem a ženou jsou irelevantní. Mužství a ženství jsou jen společenské konstrukty. Jinak si jeho výrok neumím vysvětlit. Muž a žena ovšem nejsou nějaké role, které dotyční „hrají“, jak se nám snaží vnutit lidé typu pana Slobody. Mají prý vědecký podklad: Ohánějí se totiž výzkumy sociologů, které prý ukázaly, že děti dvou matek či otců nemají s určením role svých rodičů problém. Otázka stejného pohlaví prý neexistuje, vše je jen věc dohody kdo nakoupí, vypere, uvaří, vyzvedne dítě ze školy či ho dovede do kroužku.
Martin Pinc
Demonstrace v Paříži proti homo-sňatkům
Za okázalého nezájmu našich mainstreamových médií probíhají už několik měsíců ve Francii protestní demonstrace proti homo-sňatkům a adopci dětí homosexuály. Pokud se nějaká informace vypíchne, pak je to sdělení, že prý „tvrdé jádro demonstrantů“ tvoří ultrakonzervativní „homofóbové“, kteří prý měli hodinu po skončení demonstrace zaútočit na sídlo socialistické strany a skandovali výzvy za odstoupení prezidenta Hollanda.
Další články autora |
Pohřešoval se profesor psychologie Ptáček, policie ho našla mrtvého
Ve věku 48 let zemřel známý psycholog Radek Ptáček. Od neděle se pohřešoval, policie po něm...
Americké váhání končí. Ukrajina dostane zbraň pro údery v hloubi Ruska
Premium Nejméně 245 vojenských cílů na území Ruska by mohla ukrajinská armáda zničit, pokud by jí k tomu...
Zelená fasáda olomouckého unikátu Green Wall ve vedru zvadla, rostliny uschly
V roce 2022 vzbudila fasáda moderního nízkoenergetického bytového domu v Tomkově ulici v Olomouci...
Češi se zbavují chat z covidového boomu. Ale kdo chce prodat, musí slevit
Premium Prodám chatu v chatové osadě, 49 metrů čtverečních, na pronajatém pozemku 481 metrů, před...
Volili jste Pavla? Pak mě neškolte! říká Konečná. Extremistu vidí v Řeporyjích
Do krajských a senátních voleb jde její strana s cílem bojovat proti vládě. Kromě nadcházejících...
Přelidněno. Římská radnice zvažuje zpoplatnit vstup k fontáně di Trevi
Římská radnice zvažuje omezení přístupu k fontáně di Trevi, která patří k nejznámějším památkám v...
Zánik krumlovského krytého bazénu: zbylo torzo. Hasiči strhli plášť i střechu
Z krytého bazénu v Českém Krumlově zbylo po sobotním požáru jen torzo. Hasiči v neděli rozebrali...
Hořela dvě auta, stodola, dům i stromy. Pardubičtí hasiči měli napilno
Hasiči v Pardubickém kraji od sobotního odpoledne do nedělního rána postupně zasahovali u několika...
Takže energetiku nikoli? Síkela zřejmě v komisi EU vezme obchod, uvedl Dvořák
Jozef Síkela zřejmě bude eurokomisařem pro obchod. Blíží se to obchodu, ale rozhodnuto není,...
Po svatbě to bylo nejhorší. K psychickému nátlaku přibylo i fyzické násilí
Je ženou bojovnicí, co se nevzdává. Za svým otcem chodila jako malá do vězení, v patnácti letech odešla z domova, zvládla vystudovat dvě vysoké...
- Počet článků 257
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2304x
Seznam rubrik
- politika
- křesťanská apologetika
- historie - fakta a mýty
- rodina a výchova
- kultura a společnost
- Osobní
- Nezařazené