- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Projekt vodního díla DOL se datuje již od sedmnáctého století. Nejedná se tedy o nic nového, natož pak převratného. Právě skutečnost, že se ani za monarchie, první republiky ani za komunistické vlády tento megalomanský projekt nerealizoval naznačuje, že se jedná o velice pochybnou záležitost. Během tří století jistě padly veškeré adekvátní argumenty pro i proti platné své době. V roce 2008 musely padnout i argumenty o ekonomické a ekologické prospěšnosti.
300 miliard až jeden bilión korun je předpokládaný rozpočet za největší projekt v dějinách české země. Po Bémově nápadu s uspořádaní olympijských her v matičce Praze se tak jedná o další megalomanský projekt, který absolutně nekoresponduje s ekonomickou situací našeho státu ani s životní úrovní většiny obyvatel a jejich potřeb.
Názory odborníků a vědců, ale i krajských a regionálních úřadů Moravskoslezského kraje, stejně jako místních obyvatel se vzácně shodují na tom, že výstavba plavebního kanálu je investice, která se stále opírá o zastaralé vodohospodářské plány a ekonomiku sedmdesátých let a v současné době postrádá jakékoliv reálné opodstatnění. Tím méně je proto veřejným zájmem. Jde o velice nákladnou mnohasetmiliardovou, typicky rizikovou investici, jejíž návratnost je evidentně sporná, tedy o typický příklad ztrátových investic, na který poukázal i „Kontrolní závěr NKÚ z kontrolní akce 01/15 – finanční prostředky poskytované na provoz, údržbu a rozvoj vodních cest“, provedené Ministerstvem dopravy a spojů v roce 2001.
Ekologické studie a hodnocení vlivů kanálu jednoznačně varují před rozsáhlými, nevratnými poškozeními lesních i nelesních ekosystémů s odkazem na negativní vlivy, které byly zaznamenány u podobných, již dříve vybudovaných kanálů v zahraničí. Geologické hodnocení poukazuje na neznalost podrobného charakteru geologického podloží navrhované trasy, které by mohlo přivodit důsledky nepředvídatelných rozměrů. Kolize navrhované trasy s výhradními ložisky nerostů a výhradními ložiskovými územími je neodiskutovatelná.
Zcela zásadní zamítavé stanovisko pak vyplývá z vážného nebezpečí narušení, nevratného poškození a nezanedbatelné ztráty strategických zásob pitné vody, která limituje obyvatelnost krajiny a je zcela zásadním faktorem určujícím zdraví a životní úroveň obyvatelstva. Zásobování obyvatelstva a hospodářství vodou je vrcholný veřejný zájem zejména v období očekávaných srážkových výkyvů a deficitů způsobených klimatickými změnami. Tedy v době, kdy se očekávají extrémní sucha a následný akutní nedostatek nejen pitné vody, ale vody jako takové.
Souhrnem lze tedy říci následující:
Ø případná výstavba průplavního kanálu DOL by vyvolala jednu z největších ekologických katastrof na území České republiky
Ø Chybí seriózní podrobný ekonomický rozbor návratnosti investic ve vztahu nabídky a poptávky, který by mohl zcela jasně prokázat ekonomickou naléhavost takové gigantické stavby.
Ø Nikdy nebyla prokázána skutečnost (jak předpokládá usnesení vlády č. 741/99 Sb.), že reálně existují skutečné potřeby dopravního trhu a finanční možnosti státu. Přes všechna ujišťování, přání a výmluvy Ředitelství vodních cest (ŘVC) ve skutečnosti dochází k výraznému útlumu lodní říční dopravy.
Ø Vzhledem k vývoji zásadních klimatických změn a tedy k předpokládanému dlouhodobému sužování naší země extrémním suchem, lze dedukovat problémy se stavem vody v kanálu, respektive s trvalým nedostatkem vody pro provozování vodní dopravy.
Ø územní ochrana vymezeného koridoru projektu DOL a všech jeho případných variant výrazně omezuje rozvoj regionů a některých obcí, které se v tomto koridoru nacházejí.
Vzhledem k uvedenému a vzhledem ke všem známým faktům považujeme za nutné, aby vláda od megalomanského, neskutečně drahého a dnes již neopodstatněného projektu výstavby vodního koridoru DOL zcela upustila a odblokovala územní ochranu vymezeného koridoru. Jak naše životní prostředí, tak i naši občané potřebují energii vládních úředníků a finanční prostředky daňových poplatníků nasměrovat ke zvýšení životní úrovně a zajištění sociálních a životních potřeb našich občanů, což případná realizace projektu DOL rozhodně nezajistí.
Další články autora |