- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Shodou okolností tento měsíc Čína oznámila plán, podle nějž by se za tři roky měla stát jedním z hlavních výrobců hybridních aut a aut na elektřinu. Kromě ekonomiky se Čína tímto způsobem snaží řešit i problém znečištění vzduchu a závislosti na ropě. I když pouze auta nepomohou Číně vyřešit problém smogu, přispějí z dlouhodobého hlediska téměř 20% poklesu skleníkových plynů produkovaných Čínou. Kromě výroby nového typu aut Čína rovněž zavedla subvence až 8800 dolarů pro taxi společnosti a místní vládní úřady v 13 čínských městech na každé hybridní nebo elektrické auto, které si pořídí. Dále plánují daňové dobropisy pro spotřebitele, kteří si zakoupí automobil s alternativním pohonem. (zdroj: The New York Times, 25.4.2009 – Příloha)
Podle dostupných informaci si též ve Velké Britanii mohou podnikatele při nákupu elektrických aut a jiných vozidel se sníženými emisemi, jakož i zařízení k jejich nabíjeni nebo tankování, uplatnit 100% odpis do nakladu ihned při nákupu. Z elektrických aut se rovněž v Britanii neplatí silniční daň a neplatí se poplatek za vjezd do centra Londýna. Ve Spojených státech je maximální odpisovatelná částka zvýšena u elektroaut na trojnásobek oproti ostatním vozidlům. V červnu 2007 byl tehdejším senátorem Obamou a dalšími dvěma senátory v USA navržen systém podpory zájemcům o elektroauta ve výši 2000 USD plus 400 USD za každou kWh pro auta s kapacitou větší než 2,5 kWh. Strop podpory měl být 7.500 USD. Návrh bohužel neprošel, nicméně nic nebrání, aby jej Obama zopakoval, tentokrát v prezidentské funkci. V Kanadě existuje ekoAUTO Rebate program, poskytující lidem kupujícím elektroauta příspěvek ve výši 2000 kanadských dolarů. V Belgii je daňová úleva 200 Euro. V Irsku majitelé elektroaut platí 50% silniční daň. Totéž platí v Portugalsku. V Itálii existuje příspěvek ve výši 1.807 Euro při nákupu elektroauta, pokud současně kupující dá sešrotovat vozidlo starší 10 let a stejný příspěvek poskytne i výrobce auta.
Je třeba připomenout, že jsme u nás - v České republice, kde elektromobilům dosud pšenka nekvetla, se snad též blýská na lepší časy. Malé firmy jako je např. ČAS Znojmo vyvíjejí řadu let elektromotory - ve jmenovaném případě u autobusů. Proč je zatím nikdo nepodpořil? Snad se situace zlepší, pokud ČEZ nebude čekat na Auto Škoda, kolínskou TPCA nebo některého z významných dovozců, až se někdo z nich probudí. Zatím všichni na iniciativu ČEZ reagují, jako když se jich netýká, alespoň ne v nejbližším období. Iniciativa ČSSD a ČEZ se týká ale právě oněch nadšenců, kteří by s podporu od ČEZu mohli tento směr autodopravy u nás skutečně nastartovat. Proč nezačít například s veřejnou dopravou ve Znojmě?
Další články autora |
S příjemnými hřejivými pocity ze slunečních paprsků k nám ale míří i nebezpečné UV záření. To na nás působí celoročně, a proto je důležité sebe i...