Elektromobily: ČEZ navazuje na myšlenku ČSSD

ČSSD prosazené tzv. šrotovné obsahuje dvě sazby. Druhá dvojnásobná sazba se týká elektromobilů a přestaveb spalovacích motorů na elektromobily (v legislativním procesu tato sazba byla rozšířena i na ostatní ekologicky přátelská vozidla). ČSSD tak chtěla probudit českou podnikatelskou veřejnost, aby se rozhlédla, jakým směrem jde vývoj v ostatních zemích a jaká je budoucnost automobilového průmyslu a dopravy ve světě. Dnes ČEZ, a.s. oznámila záměr podpořit rozvoj elektromobility v České republice. Jako jedna z prvních evropských energetických firem zahájí pilotní projekt zahrnující rozvoj infrastruktury, která je nezbytná pro širší uplatnění elektromobilů. To je pro ČR rozhodně dobrá zpráva.

Shodou okolností tento měsíc Čína oznámila plán, podle nějž by se za tři roky měla stát jedním z hlavních výrobců hybridních aut a aut na elektřinu. Kromě ekonomiky se Čína tímto způsobem snaží řešit i problém znečištění vzduchu a závislosti na ropě. I když pouze auta nepomohou Číně vyřešit problém smogu, přispějí z dlouhodobého hlediska téměř 20% poklesu skleníkových plynů produkovaných Čínou. Kromě výroby nového typu aut Čína rovněž zavedla subvence až 8800 dolarů pro taxi společnosti a místní vládní úřady v 13 čínských městech na každé hybridní nebo elektrické auto, které si pořídí. Dále plánují daňové dobropisy pro spotřebitele, kteří si zakoupí automobil s alternativním pohonem. (zdroj: The New York Times, 25.4.2009 – Příloha)

Podle dostupných informaci si též ve Velké Britanii mohou podnikatele při nákupu elektrických aut a jiných vozidel se sníženými emisemi, jakož i zařízení k jejich nabíjeni nebo tankování, uplatnit 100% odpis do nakladu ihned při nákupu. Z elektrických aut se rovněž v Britanii neplatí silniční daň a neplatí se poplatek za vjezd do centra Londýna. Ve Spojených státech je maximální odpisovatelná částka zvýšena u elektroaut na trojnásobek oproti ostatním vozidlům. V červnu 2007 byl tehdejším senátorem Obamou a dalšími dvěma senátory v USA navržen systém podpory zájemcům o elektroauta ve výši 2000 USD plus 400 USD za každou kWh pro auta s kapacitou větší než 2,5 kWh. Strop podpory měl být 7.500 USD. Návrh bohužel neprošel, nicméně nic nebrání, aby jej Obama zopakoval, tentokrát v prezidentské funkci. V Kanadě existuje ekoAUTO Rebate program, poskytující lidem kupujícím elektroauta příspěvek ve výši 2000 kanadských dolarů. V Belgii je daňová úleva 200 Euro. V Irsku majitelé elektroaut platí 50% silniční daň.  Totéž platí v Portugalsku. V Itálii existuje příspěvek ve výši 1.807 Euro při nákupu elektroauta, pokud současně kupující dá sešrotovat vozidlo starší 10 let a stejný příspěvek poskytne i výrobce auta.

Je třeba připomenout, že jsme u nás - v České republice, kde elektromobilům dosud pšenka nekvetla, se snad též blýská na lepší časy. Malé firmy jako je např. ČAS Znojmo vyvíjejí řadu let elektromotory - ve jmenovaném případě u autobusů. Proč je zatím nikdo nepodpořil? Snad se situace zlepší, pokud ČEZ nebude čekat na Auto Škoda, kolínskou TPCA nebo některého z významných dovozců, až se někdo z nich probudí. Zatím všichni na iniciativu ČEZ reagují, jako když se jich netýká, alespoň ne v nejbližším období. Iniciativa ČSSD a ČEZ se týká ale právě oněch nadšenců, kteří by s podporu od ČEZu mohli tento směr autodopravy u nás skutečně nastartovat. Proč nezačít například s veřejnou dopravou ve Znojmě?

Autor: Petr Petržílek | úterý 23.6.2009 17:11 | karma článku: 10,94 | přečteno: 1771x