ČSSD dává stromům zelenou

Minulý týden ministři Bursík a Bendl rozhodli, že provedou analýzu bezpečnosti jednotlivých alejí. Bude tedy záviset na posouzení úředníků, zda a které stromy padnou za oběť prevence silničních nehod. Potud asi není co dodat, zvláště jestli kritérium pro kácení stromů bude omezeno na stromy skutečně nemocné, na stromy, nebo jejich části, které bezprostředně zasahují do vozovky, a nebo skutečně představují jisté konkrétní odůvodněné bezpečností riziko. Vždy však  musí platit, že za každý poražený strom bude vysázeno nejméně deset stromů jiných. Nechci spekulovat o řešení „aby se vlk nažral …“, jak je často slyšet mezi odbornou veřejností, a budu očekávat kvalitní práci. Kdybych byl lidovecký politik, dodal bych: „A k tomu jim dopomáhej Bůh“.

Vrátím se však k podstatě věci. Byl jsem doslova pobouřen záměrem  Ředitelství silnic a dálnic, které naplánovalo v letošním roce vykácet  podél silnic minimálně 9 tisíc stromů. Důvodem nehorázné likvidace kilometrů stromových alejí lemujících naše silnice měla být prevence automobilových smrtelných nehod. Vida, Ředitelství silnic a dálnic našlo viníka nepříznivé statistiky nehodovosti. Měly jím být právě ony nevinné a naopak životadárné stromy.

 

Nemohl jsem než alespoň na chvíli si myslet, že v pozadí za tímto záměrem stojí ministr dopravy Petr Bendl a potažmo i ministr vnitra Ivan Langer, kteří tak chtěli zakrýt svou naprostou nekompetentnost řešit bezpečnost silničního provozu. Kácení stromů se tak nabýzelo jako ideální alibistický přístup. Pokud tomu tak bylo, musím pochválit ministra Bursíka, že včas zasáhl.

 

Ke snížení smrtelných dopravních nehod nelze dojít likvidací stromů, které jsou nedílnou součástí krajinotvorby a  již desítky let zastávají řadu důležitých funkcí.  Stromořadí lemující naše silnice chrání vozovku před povětrnostními vlivy a  sluncem, zpevňuji krajnice vozovky, zlepšují orientaci v krajině a pochopitelně pohlcují prach a škodlivé látky. Nezanedbatelnou rolí stromových alejí podél našich silnic je i právě krajinný ráz, který velice výrazně  zpestřuje krajinu a brání tak monotónnosti, která je naopak v řadě případů důvodem mikrospánku a únavy řidičů na dálnicích.

 

Rozsáhlá stromořadí lemující naše cesty a silnice jsou naším kulturním dědictvím, které je nutné  chránit, a nikoli bezmyšlenkovitě likvidovat.

 

K ochraně lidských životů a  snížení smrtelných dopravních nehod je nutné zvolit adekvátní technická a koncepční opatření, která nelze nahradit plošným vykácení stromů.

 

Většina  dopravních nehod je způsobena nezodpovědností řidičů, kteří sedají za volat pod vlivem omamných látek. Negativním faktorem je také únava, přecení řidičských schopností anebo špatný stav vozidla. Bohužel svoji roli hraje i nešťastná náhoda, kdy může padající strom někoho usmrtit. Za jednu náhodu však  není nutné barbarsky vymítit všechny stromy.

 

Bylo by skutečně paradoxní, pokud by zmizely kilometry stromových alejí a namísto nich se vyrojily billboardy, které odpoutávají pozornost řidičů od řízení a mají za důsledek řadu dopravních nehod, včetně těch tragických, ale k jejich zákazu podél silnic  doposud  nedošlo.

 

Jsem rád, že stejně rychle jako Ministerstvo životního prostředí zareagoval i předseda Asociace krajů Michal Hašek (tiskové konference proběhly tentýž den). Společně s Michalem Haškem usilujeme o to, aby stejně jako je tomu v Německu byla uzákoněna ochrana stromových alejí, které jsou nenahraditelnou součástí naší krajiny a aby se zabránilo jejich stávajícímu  barbarskému vyhlazovaní. Vyzvali jsme proto hejtmany, aby zabránili  kácení alejí podél komunikací, které je v rozporu se zákonem o ochraně přírody a krajiny,   a vyzvali jsme poslance všech parlamentních stran, aby v rámci novely zákona  o ochraně přírody, která bude projednávána na poslanecké schůzi Parlamentu ČR, podpořili zákaz tohoto pustošení životodárných stromů a nezodpovědné devastace naší krajiny.

 

Autor: Petr Petržílek | středa 18.3.2009 11:12 | karma článku: 10,71 | přečteno: 901x