Střílení vrabců

Vláda Andreje Babiše vymýšlí další daně pro nejméně majetné, pro ty nejvíc bezbranné.Pokud jeho voliči nevěděli, že vést zemi jako firmu znamená dělníkům snížit plat a v kancelářích si pak rozdat vánoční prémie, tak byli hlupáci. 

Tentokrát vláda své nenažrané chapadlo zacílila na ojetá auta. Pod rouškou infantilních plků typu: musíme snížit stáří aut na našich silnicích, musíme chránit životní prostředí a v Evropě už to mají taky tak, hodlá vláda zavést a zvýšit poplatky na všechno, co se kolem aut jen mihne. A jedná se o všechna auta, nejen ta starší. I když o ta jde především. Ta budou ždímána až tak, že jim z převodovky poteče krev.

Pojďme se podívat na tu veselou kopičku, kterou vláda z provozu aut dojí už dnes:

Z benzínu 12,5 mld na DPH a 27 mld. na spotřební dani. Z nafty je to 29,5 mld. DPH a 60 mld. SD. 4,6 mld. na dálničenkách a 6,2 mld. ze silniční daně přidají podnikatelé. Na mýtném se vybere 10 mld. a 3,7 mld. za devět let, tedy zhruba 0,5 ročně,  se vybralo na lupičské eko dani z koupi staršího vozu, tedy takové dani z chudoby. Suma sumárum mi to vychází na pěkných 150 mld. ročně. Za to by se dalo u nás postavit i pět km dálnic a s použitím odpadu ze staveb, jako za vlády česanů, i šest.

A kam ty peníze všechny jdou? No nevím do kterých děr, ale do těch na silnicích asi těžko. Například už zmiňovaná eko daň z přepisu staršího auta. Prý to jde na likvidace starých vraků a sanaci životního prostředí poté. Sice nevím, proč by za celoživotní provoz auta měl být z pohledu životního prostředí finančně odpovědný jen druhý majitel v pořadí, a taky nevím, proč vybrané peníze nejdou jako dotační pobídka ke koupi nového vozu po likvidaci starého, ale za to bezpečně vím, že na tento účel nejde ani 20% z uvedené částky. Ze zbytkem si ministerstvo ŽP lepí své vlastní, populistické projekty. A tak ti majitelé ojetin, kteří bydlí sami v pronájmu, přispívají majitelům rodinných domů na nové kotle, ti, kteří doma z nouze topí drahými přímotopy, financují vesničanům domácí solární panely a ti, kteří ve městech platí předražený kubík vody, dotují těm s vlastní studnou ještě i nádrže na dešťovku.

A tento veselý kabaret rozhodně nekončí. Vláda přesně podle přísloví: kdo má hůl, hledá si psa, hledala až našla. A jsou to zase ti stejní. A tak už na počátku roku si nechala zpracovat analýzu, rozuměj, zadala příkaz k propočtům, kolik se dá z lidí ještě vyždímat, kolik, kde a co ještě motoristů napálit. A vyšlo ji, že se dá škubnout na: roční silniční daň všem v rozmezí od 4000kč až po 16 000kč (5000kč ta mírnější verze) podle emisních tabulek. Dále registrační poplatek od 9 000kč po 40 000kč! (24 000kč) za každé jedno auto! Tady se zdá, že vládní úředníci spadli zřejmě z jahodníku rovnou na hlavu. Vláda se sice dušuje, že tyto návrhy zatím pouze posuzuje, ale ve skutečnosti jen uvažuje, jestli ovcím za volantem nejprve předloží jen tu mírnější verzi, anebo jim to napálí rovnou v plné síle, když do voleb je ještě dost daleko.

V praxi tento heroický boj za čistotu našeho milovaného ovzduší vypadá takto: v movitější rodině mají dražší auto oba partneři a jezdí v něm sami a všude. Ti méně bohatší mají starší auto jedno a jezdí v něm spolu a jen někam. Ti první nepřispívají nic (anebo budou nepoměrně méně), ti chudší to zatáhnou za obě rodiny až na kost. Ti bohatší obměňují auta po 5-6 letech a opět nic neplatí. Ti méně movití si je po nich kupují a platí za to extra jak mourovatí. Musí. Protože jim nic jiného ani nezbývá. Kdyby si totiž s vypětím všech sil koupili vůz nový, přeplatí na leasingu to stejné, jako by byl poplatek za starší auto a po 8-10 letech by se z něj z pohledu tabulek stala už zase ojetina a poplatky by se platily vesele dál. Prakticky je to likvidace majitelů vozů důchodců, početnějších rodin, zaměstnanců na nižších pozicích, invalidů a nemajetných obecně. V praxi se jedná o diskriminaci v přímém přenosu, protože tabulky by nerozlišovaly, jestli řidič najezdí za rok 1 000km, nebo stokrát víc. Obludný příspěvek za provoz by platili automaticky jen ti se starším vozem, ač jezdí nepoměrně méně. Návrh nerozlišuje, jestli v autě jezdí současně více lidí, a tím se šetří životní prostředí a silnice, nebo jen jeden. Zacálují to automaticky ti šetrnější. Protože jsou nejzranitelnější. Nemohou si dovolit vyměnit vůz za nový, nemohou si dovolit nejezdit do práce a ti starší na nákupy. Jsou v pasti jako vrabci na mušce zaměřovače.

Ale vždyť ono je do vrabců tak snadné se strefovat, když máte flintu a jste v převaze. To věděl už i Mao Ce Tung. Spočítal, že každý vrabec polní sezobe za rok 4,5 kg zrní, a že při množství vrabčí populace tak země přichází o úrodu pro 60 000 lidí. Vyhlásil tedy vrabcům totální válku. Všechen čínský lid se do ní zapojil. A kdo z učenců oponoval tím, že vrabci požírají především polní škůdce, šel si svůj akademický názor opravit do komunistického lágru, anebo rovnou ke zdi. Výsledky byly velkolepé. Už toho roku citelně poklesla sklizeň a další roky to nebylo, kvůli přemnoženému polnímu hmyzu, o moc lepší. A tak za pouhé tři roky 1958-1961 zemřelo vlivem následného hladomoru na 40 milionů čínských soudruhů, soudružek a soudružčat, což se dodnes považuje za rekord. Jak říkám, a to proto jen, že do vrabců se strefovat je přeci tak snadné.

http://www.auto.cz/poplatky-na-stara-auta-chudym-brat-bohatym-davat-120273

https://automix.cars.cz/zivot-ridice/ministerstvo-dopravy-chce-zavest-dodatecnou-dan-za-stara-auta-20180331.html

https://www.hedvabnastezka.cz/fotokurzy/totalni-valka-proti-vrabcum-kdyz-se-cina-rozhodla-vyhladit-ptaky-skoncilo-to-katastrofou/

Autor: Petr Burian | pátek 9.11.2018 16:32 | karma článku: 38,36 | přečteno: 1692x
  • Další články autora

Petr Burian

Země opaků

15.7.2020 v 12:36 | Karma: 39,90

Petr Burian

Zlepšení situace Romů

8.7.2020 v 17:00 | Karma: 39,93

Petr Burian

Neberte nám černou, nepatří vám

6.7.2020 v 20:35 | Karma: 38,45

Petr Burian

Příběh o rasismu

28.6.2020 v 12:58 | Karma: 42,72