Proč si asi nikdy nekoupím elektromobil
Připadalo mi jako fajn nápad tankovat místo u pumpy ze zásuvky v garáži. Do Ostravy na otočku bych sice nedojel, jako to dokážu se svým dieselem, ale to je přece únosná daň za odvrácení klimatické krize.
Jenže ono to vypadá, že rostoucí zastoupení elektrických aut ve vozovém parku ji může spíš prohloubit než vyřešit.
Že je teze o „nulových emisích“ elektromobilů jen ideologický blábol je asi už dnes jasné každému. To by musely přicházet na svět metodou neposkvrněného početí, ta se ovšem v průmyslové praxi na rozdíl od té teologické nevyužívá.
Každé auto, ať má jakýkoli pohon, se musí někde, z něčeho a nějak vyrobit. To se bez emisí prostě neobejde. A čím dál jasněji se ukazuje, že proces zrodu elektrického vozidla je na emise setsakra náročnější, než v případě benzinových či naftových samohybů.
Konkrétně se při výrobě elektromobilu vyprodukuje o 70 % více emisí než při výrobě stejného auta se spalovacím motorem. Vyplývá to ze studie, kterou zveřejnila švédská automobilka Volvo Motors.
Vycházela při tom ze srovnání vlastních modelů: elektrického SUV kupé C40 Recharge a klasické varianty kompaktního SUV XC40 s benzínovým motorem. Příbuzné modely stojí na stejné platformě a sdílí řadu dílů, elektrické SUV kupé je díky své zkosené zádi přece jen o něco aerodynamičtější.
Porovnávala se uhlíková stopa každého z nich. Do emisí vznikajících při výrobě se promítla i těžba potřebných surovin a jednotlivé výrobní procesy dodavatelů komponentů.
?Potvrdilo se, že elektromobily mají špinavější uhlíkovou stopu ještě předtím, než vůbec sjedou z montážní linky. Na horších výsledcích se po stránce materiálů a dílů hodně projevuje samotná baterie, která může téměř za třetinu výrobních emisí. Při výrobě se využívá víc hliníku, jehož produkce je energeticky velmi náročná.
Když se uhlíková stopa začne počítat na celou životnost auta (Volvo ji stanovilo na 200 000 najetých kilometrů) a do celkových výsledků se zahrne provoz, doplňování paliva, emise vznikající jeho spalováním i následná recyklace a likvidace ojetiny, počáteční hendikep elektroauta se v tom všem nakonec rozpustí.
Při využívání současného globálního energetického mixu (cca 60 % elektřiny je vyrobeno z fosilních paliv) musí elektrické Volvo C40 ujet 109 918 km, než začne být ekologičtější než jeho příbuzný se spalovacím motorem. Při započítání výroby i provozu během celého životního cyklu by pak u elektromobilu vzniklo o 15 % méně emisí než u spalovací verze.
Samotný pojem „globální energetický mix“ je ovšem ošidný. Počítají se do něj i země, kde fotovoltaika opravdu funguje, protože na panely svítí slunce celý rok, větrníky se točí, protože vítr fakt fouká, vodní turbíny jakbysmet, protože řeky mají náležitý spád, a uran se utěšeně štěpí, protože národní vlády ještě docela nezblbly a neodstavily jaderné elektrárny.
Pak je tady ale Čína, kde se elektromobily nabíjejí skoro výhradně elektřinou z uhlí spalovaného v neodsířených elektrárnách. A současné Německo nebo celé USA? Vzhledem k jejich energetickému mixu tam elektro a spalovací mobily hrají přinejlepším plichtu.
Petr Kotek
Změna pohlaví nebyla nikdy snazší. Zatím jsem odolal
Vždycky, když jsem v nějakém dotazníku měl vyznačit pohlaví, nastoupila rutina. Zaškrtával jsem, že jsem muž. Odpovídá tomu můj šatník, prvotní i druhotné pohlavní znaky, navíc se tak cítím.
Petr Kotek
Zdražujeme. No a co?
Jsem pamětník a podle toho vypadají asociace, které mi naskakují v různých životních situacích. Třeba když mne moje banka informuje o změnách v sazebníku služeb.
Petr Kotek
Chlapeček, nebo holčička? To je tak omezující…
Instagram a jemu podobné sítě zvané sociální by se měly zakázat. Omezují totiž mladé lidi, kteří teprve formují svou identitu, ve svobodné volbě pohlaví.
Petr Kotek
Řepka za Babiše nemůže
Je to tady zase: Žlutá záplava, kam oko dohlédne. Řepka olejka, přesněji brukev řepka (Brassica napus), v očích lidu něco jako mandelinka bramborová, americký brouk, jímž se imperialisté pokoušeli zvrátit vítězství proletariátu.
Petr Kotek
Důchodová reforma už začala. Žádné nové penze nebudou
Důchodová reforma, o níž se tak horlivě diskutuje, ve skutečnosti už začala. Je naprosto převratná, zatím však probíhá v utajení.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí
Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...
Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030
Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...
Počkej na mě! Vyprovodil tátu do války, jeho fotka otevírala peněženky
Seriál Jeho rozzářená tvář bývala za druhé světové války vystavena v každé třídě a kanadským žáčkům...
Bijec migrantů živoří. Salvini zamrzl v minulosti, spásu hledá v bájném mostu
Premium Někdejší hvězda italské krajní pravice Matteo Salvini politicky živoří. Jeho strana Liga před...
Strach z problémového nájmu? Majitelé bytů mají získat garanci za nájemníky
Premium Stát chce motivovat majitele nemovitostí k poskytování bydlení i rizikovým nájemcům. Pronajímatelé...
Dvacet let v Unii řečí čísel. Češi dominují v kaprech, letí také Erasmus
Dvě dekády po vstupu do Evropské unie je co se týče peněz Česko více než bilion korun v plusu. Z...
Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene
S příjemnými hřejivými pocity ze slunečních paprsků k nám ale míří i nebezpečné UV záření. To na nás působí celoročně, a proto je důležité sebe i...
- Počet článků 26
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1799x