Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Proč si asi nikdy nekoupím elektromobil

Dlouho jsem si říkal, že si jednou taky pořídím elektromobil, abych chránil životní prostředí. Zatím jsem to neudělal, nemůžu si takový luxus dovolit. A nejspíš se do toho nepohrnu, ani kdyby se na ně u nás začaly vyplácet dotace.

Připadalo mi jako fajn nápad tankovat místo u pumpy ze zásuvky v garáži. Do Ostravy na otočku bych sice nedojel, jako to dokážu se svým dieselem, ale to je přece únosná daň za odvrácení klimatické krize.

Jenže ono to vypadá, že rostoucí zastoupení elektrických aut ve vozovém parku ji může spíš prohloubit než vyřešit.

Že je teze o „nulových emisích“ elektromobilů jen ideologický blábol je asi už dnes jasné každému. To by musely přicházet na svět metodou neposkvrněného početí, ta se ovšem v průmyslové praxi na rozdíl od té teologické nevyužívá.

Každé auto, ať má jakýkoli pohon, se musí někde, z něčeho a nějak vyrobit. To se bez emisí prostě neobejde. A čím dál jasněji se ukazuje, že proces zrodu elektrického vozidla je na emise setsakra náročnější, než v případě benzinových či naftových samohybů.

Konkrétně se při výrobě elektromobilu vyprodukuje o 70 % více emisí než při výrobě stejného auta se spalovacím motorem. Vyplývá to ze studie, kterou zveřejnila švédská automobilka Volvo Motors.

Vycházela při tom ze srovnání vlastních modelů: elektrického SUV kupé C40 Recharge a klasické varianty kompaktního SUV XC40 s benzínovým motorem. Příbuzné modely stojí na stejné platformě a sdílí řadu dílů, elektrické SUV kupé je díky své zkosené zádi přece jen o něco aerodynamičtější.

Porovnávala se uhlíková stopa každého z nich. Do emisí vznikajících při výrobě se promítla i těžba potřebných surovin a jednotlivé výrobní procesy dodavatelů komponentů.

?Potvrdilo se, že elektromobily mají špinavější uhlíkovou stopu ještě předtím, než vůbec sjedou z montážní linky. Na horších výsledcích se po stránce materiálů a dílů hodně projevuje samotná baterie, která může téměř za třetinu výrobních emisí. Při výrobě se využívá víc hliníku, jehož produkce je energeticky velmi náročná.

Když se uhlíková stopa začne počítat na celou životnost auta (Volvo ji stanovilo na 200 000 najetých kilometrů) a do celkových výsledků se zahrne provoz, doplňování paliva, emise vznikající jeho spalováním i následná recyklace a likvidace ojetiny, počáteční hendikep elektroauta se v tom všem nakonec rozpustí.

Při využívání současného globálního energetického mixu (cca 60 % elektřiny je vyrobeno z fosilních paliv) musí elektrické Volvo C40 ujet 109 918 km, než začne být ekologičtější než jeho příbuzný se spalovacím motorem. Při započítání výroby i provozu během celého životního cyklu by pak u elektromobilu vzniklo o 15 % méně emisí než u spalovací verze.

Samotný pojem „globální energetický mix“ je ovšem ošidný. Počítají se do něj i země, kde fotovoltaika opravdu funguje, protože na panely svítí slunce celý rok, větrníky se točí, protože vítr fakt fouká, vodní turbíny jakbysmet, protože řeky mají náležitý spád, a uran se utěšeně štěpí, protože národní vlády ještě docela nezblbly a neodstavily jaderné elektrárny.

Pak je tady ale Čína, kde se elektromobily nabíjejí skoro výhradně elektřinou z uhlí spalovaného v neodsířených elektrárnách. A současné Německo nebo celé USA? Vzhledem k jejich energetickému mixu tam elektro a spalovací mobily hrají přinejlepším plichtu.

Autor: Petr Kotek | pátek 31.3.2023 10:00 | karma článku: 33,50 | přečteno: 1109x
  • Další články autora

Petr Kotek

Změna pohlaví nebyla nikdy snazší. Zatím jsem odolal

Vždycky, když jsem v nějakém dotazníku měl vyznačit pohlaví, nastoupila rutina. Zaškrtával jsem, že jsem muž. Odpovídá tomu můj šatník, prvotní i druhotné pohlavní znaky, navíc se tak cítím.

5.8.2023 v 10:00 | Karma: 25,45 | Přečteno: 583x | Diskuse | Ostatní

Petr Kotek

Zdražujeme. No a co?

Jsem pamětník a podle toho vypadají asociace, které mi naskakují v různých životních situacích. Třeba když mne moje banka informuje o změnách v sazebníku služeb.

15.7.2023 v 9:00 | Karma: 26,35 | Přečteno: 782x | Diskuse | Ostatní

Petr Kotek

Chlapeček, nebo holčička? To je tak omezující…

Instagram a jemu podobné sítě zvané sociální by se měly zakázat. Omezují totiž mladé lidi, kteří teprve formují svou identitu, ve svobodné volbě pohlaví.

27.5.2023 v 9:00 | Karma: 16,14 | Přečteno: 572x | Diskuse | Ostatní

Petr Kotek

Řepka za Babiše nemůže

Je to tady zase: Žlutá záplava, kam oko dohlédne. Řepka olejka, přesněji brukev řepka (Brassica napus), v očích lidu něco jako mandelinka bramborová, americký brouk, jímž se imperialisté pokoušeli zvrátit vítězství proletariátu.

13.5.2023 v 9:00 | Karma: 35,84 | Přečteno: 3406x | Diskuse | Ostatní

Petr Kotek

Důchodová reforma už začala. Žádné nové penze nebudou

Důchodová reforma, o níž se tak horlivě diskutuje, ve skutečnosti už začala. Je naprosto převratná, zatím však probíhá v utajení.

6.5.2023 v 13:32 | Karma: 41,46 | Přečteno: 6035x | Diskuse | Ostatní
  • Nejčtenější

Tisíce lidí v Opavě opouští domovy. Voda odřízla i sever Olomouckého kraje

14. září 2024  7:45,  aktualizováno  15.9 2:20

Sledujeme online Velká část Česka čelí kvůli extrémním srážkám záplavám. Moravskoslezský a Olomoucký kraj vyhlásily...

Druhý den povodní: voda řádila v 11 krajích, lidé prchali, katastrofa na Jesenicku

15. září 2024  3:31,  aktualizováno  23:41

Velká voda v neděli zasáhla většinu Česka. Nejhorší situace byla na Jesenicku, řeka tam smetla domy...

Extrémní deště, silný vítr, na jihu Čech až stoletá voda. Řeky začaly stoupat

12. září 2024  9:57,  aktualizováno  22:36

Sledujeme online Meteorologové v novém modelu potvrdili vysoké srážkové úhrny na českém území v nejbližších třech...

V Praze se srazily vlaky, zraněno 35 lidí. Strojvůdce byl opilý, druhý v zácviku

18. září 2024  7:59,  aktualizováno  14:33

V pražské Libni se ve středu ráno srazily dva osobní vlaky. To si vyžádalo 35 zraněných, nikdo však...

Zpřesněná výstraha: naprší až 250 mm, v Jeseníkách i víc. Upouštějí se přehrady

11. září 2024  11:26,  aktualizováno  13:32

Meteorologové upravili výstrahu před extrémními srážkami. Platí od čtvrtka minimálně do neděle....

Podezřelé mosty. Policie podezírá manažery a pražské úředníky z korupce

19. září 2024

Premium Opravu Barrandovského mostu a stavbu nového Dvoreckého mostu v Praze, dohromady za více než dvě...

Moskva nečeká, až se Biden rozhoupe. Letectvo uklidila mimo dosah raket

19. září 2024

Premium Zatímco západní politici se stále dohadují, zda Ukrajině povolí útoky svými zbraněmi na území...

Volby budou těžké, ovlivní je poslední dny. Babiš o povodních i budoucnosti

19. září 2024

Bývalý premiér a předseda největší opoziční strany Andrej Babiš doufá, že lidé v krajských a...

Škody z povodní skokově rostou. Největší nápor pojišťovny teprve čekají

19. září 2024

Když do Česka během víkendu dorazily nevídaně silné srážky, telefony ve všech tuzemských...

  • Počet článků 26
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1806x
Po létech strávených v různých redakcích jsem nejdřív uvítal, že už nemusím plnit denní kvótu příspěvků, upravovat texty po redaktorech, kteří nikdy nepochopili shodu podmětu s přísudkem, ani se zodpovídat z poklesu nákladu. Občas mi to ale nedá, a cítím potřebu se k něčemu vyjádřit i jinde, než u piva...

Seznam rubrik