Pražský modrý mor podruhé

Ve svém minulém článku jsem se zabýval otázkou "neřešení" dopravy v Praze a šíření tzv. modrého moru bez toho, aby byla zajištěna adekvátní náhrada za použití osobního automobilu ve městě

Tak nám ho zabili, by asi řekla paní Millerová, kdyby slyšela zprávu, že se metro D v Praze stavět nebude. Ale mor se na jih města šířit bude, jak by ne. Ten přece být musí, lid si to tak přeje.

Vzpomínám si, jak již na mapkách z dob hlubokého komunismu byla nakreslená trasa D vedoucí na jih města. Měla několik variant, ale tato myšlenka existovala desítky let. Po revoluci se celkem logicky a správně rozhodlo, že se prodlouží do "nezastavěné" části na jihu a co hlavně, že se poslední stanice na okraji opatří parkovišti P+R. Ano, někdo začal přemýšlet jako v Berlíně, Londýně a nevím kde ještě na Západě, tam, kam chceme mířit a dospět. Jenže, pak začala licitace mezi politiky, kdo ho asi má většího a který potenciální dodavatel nabídne těm, kteří budou o stavbě rozhodovat větší výhody. A tak se opakovaně projektovalo a studovalo a vymýšlelo normální metro, metro na pneumatikách, lehké metro a těžké metro, s řidičem a bez řidiče a nevím co ještě. A automobilová a autobusová doprava stále narůstala, na jihu nezřízeně (protože tím, že máme demokracii až na nejnižší úroveň, tak kdo by koordinoval územní plány, dopravu atd., že, to je moc práce) rostly satelity a najednou vyrostl problém. Zase ta zpropadená auta a parkoviště nikde. Metro D spolu se záchytnými P+R s dostatečnou kapacitou nikde a naděje, že bude, umřela jako poslední Mohykán. Ale modrý mor určitě bude, už se plánuje jeho rozšiřování na území Prahy 4 a dále. Ano, znovu musím citovat toho Terazkyho: "Pořádek musí být soudruzi, tak to musí být, tak je to správné!"

Možná to se to někomu nebude líbit, ale patrně do dějin města jednou vejde primátor Bém jako ten, co ve městě skutečně něco postavil, resp. alespoň dokázal důležité stavby prosadit a spustit. Už slyším ty reakce typu jaký to byl kmotr či korupčník a nevím co ještě. Jenže dějiny se nakonec na takové detaily moc neptají, takový Jakub Krčín z Jelčan postavil ohromná vodohospodářská díla a taky to byl ve své podstatě tyran a přesto dnes uznáváme, že to byl člověk, který po sobě něco zanechal. Na rozdíl od pí. Krnáčové a některých jejich předchůdců. Výmluvy na to, že nejsou vykoupeny pozemky jsou svým způsobem trapné. Strategicky uvažující instituce musí pracovat s předstihem let a nikoliv ad hoc, teprve ve chvíli, kdy už tak říkající hoří stodola.

Za primátora Béma chtěli pokračovat ve stavbě trasy A (kde byl zřejmě daleko menší problém) dál k letišti a mimo jiné (obsluha mezinárodního letiště na úrovni 21. století) vyřešit problém individuální a autobusové dopravy v severozápadním kvadrantu města terminály a P+R na Dlouhé Míli a Letišti. Jeho nástupce se "vymezil" a projekt zrušili. A tak se nic nevyřešilo a jak je vidět, ani vysněné D nevyřeší. Takto se chovat management v soukromé firmě, tak je už dávno na dlažbě a na Úřadu práce, protože by byl vyhozen pro totální neschopnost. Když jsem pracoval pro Američany, tak jejich přístup byl asi takový, že nás nějaké lokální problémy nezajímají, platíme tě od toho, abys to vyřešil a jen řekni, co potřebuješ a kdy to bude. Tohle nám tu zoufale chybí.

A ještě k modrému moru. Já v Praze nebydlím, do Prahy za prací nedojíždím, takže by mě to mohlo být celkem jedno, nicméně by mne zajímalo, na základě jakých úvah bylo stanoveno parkovné na ulicích v okrajových částech města. Na P6, jak je uvedeno na jejich stránkách, má stát hodina 40 Kč. Vezmu-li v úvahu, že to v podstatě je volně neobchodovatelná komodita jako je třeba nájemné, tak bych očekával, že bude spíše korelovat s průměrným místním příjmem. Např. v Německu je průměrný plat, když budu hodně konzervativní a pro zjednodušení výpočtu cca 3 000 Euro, u nás cca 1 000 Euro. Např. parkování v centru Drážďan na ulici stojí cca 1 Euro/hod, v parkhausu v centru i celých 5 Euro/den. Na naše poměry by tomu odpovídalo tak 10 max. 15 Kč/hod, případně nějakých max. 50 na den. 20 Kč na P+R na okraji města za den je snad jediná suma, která odpovídá i poměrům v Německu. Čili když to shrnu, tak Čech či turista je v Praze doslova odrbáván v poměru k Německu. Asi to chceme. Ještě bych pochopil, kdyby byly takto vybrané peníze investovány do rozvojů P+R, ale ta nějak nepřibývají. Hlavně že se podporují různé jiné nesmysly.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Petr Karafiát | pátek 12.8.2016 12:23 | karma článku: 22,92 | přečteno: 564x