Toulky Francií - Burgundsko Beaune, Dijon

Druhý den v Burgundsku s sebou přinese dva klenoty - vinařskou oblast Cote d'Or a město Dijon, bývalé sídlo burgundských vévodů.

Den třetí, pondělí 7.7.

Beaune je skutečným centrem vinařského průmyslu v Burgundsku a byl by hřích si odtud neodvést nějakou lahev. Pochopitelně musíme vidět i staré město s hospicem Hotel - Dieu, jehož barevná střecha je symbolem města. Počasí je k nám dnes vlídnější, je sice pod mrakem, ale neprší. V infocentru si bereme mapu starého města a naše první kroky vedou do hospicu. Prohlídka exteriéru i interiéru překonává moje očekávání.

Zdobná architektura budovy, dřevěné arkády a pestrobarevně glazované střešní tašky jsou výjimečné, ale více než to, na mě největší a nejsilnější dojem udělala hlavní místnost hospice. Patnáct lůžek po obou stranách seřazených za sebou, rudé závěsy a barevná výmalba, která měla nemocné rozptýlit a pobídnout k přemýšlení. Naopak pestře zdobené vazné trámy, končící na obou stranách ve vyřezávaných tlamách draků, evokují peklo, čekají na své hříšníky.

Opravdu depresivní prostředí, které k mému překvapení fungovalo až do padesátých let minulého století. Zbytek dopoledne se touláme uličkami, prohlížíme domy, zákoutí města, kostely a v jedné s vedlejších uliček narážíme na malý sklep, nabízející místní víno. Milá paní, která nás obsluhuje, vládne angličtinou, což mi umožňuje snadnější konverzaci a lepší výběr z nabízeného vína. Dokonce mi dává ochutnat z lahve v ceně okolo 50€ , krásné víno Grand Cru, skvělé!  Ale až tak vysoko nemířím, kupuji jednu lahev archivního vína, opatrně ji ukládám na dno batohu a uvědomuji si, že mám za sebou vlastně jedinou a poslední ochutnávku, čeká nás cesta do Dijonu a za volant alkohol nepatří. Škoda. Ale po pravdě řečeno, asi by to nebylo žádné velké nakupování, kvalitní vína zde začínají na 30 € a to není zrovna málo. Ale za kvalitu a "značku" se platí.

Nabíráme tedy směr na sever, do hlavního města regionu, Dijonu. Na první pokus nacházíme kemp, před kterým je STLP. Bohužel přijíždíme půl hodiny po poledni a na recepci visí cedule upozorňující na dvou hodinovou pauzu. Tak to je nemilé, čekat tady před bránou se nám moc nechce. Obíhám recepci s ambicí se na někoho doklepat, ale marně, přemýšlíme tedy co dál. Ale přeje nám štěstí, stojíme před vjezdem natolik blbě, že jsme nechtěně donutili obsluhu, aby opustila svůj úkryt a zvedla nám závoru. No vida, jak jsem je rozhýbal. Po obědě, vyrážíme do centra města, které je od nás asi půl hodiny, takže nic dramatického. V průvodci jsme si našli, že po městě existuje tzv. soví okruh - Parcours dé la Chouette, vyznačený v dláždění bronzovými šipkami s vyobrazenou sovou, symbolem města. Jednoduché a nápadité.

Díky tomu jsme pohodlně prošli okolo všech důležitých památek města, jako jsou  Palais des Ducs, Les Halles, Notre-Dame a další. Pochopitelně jsme nemohli vynechat nákupy toho nejtypičtějšího pro Dijon a to je hořčice. Do dneška jsem si myslel, že je jen několik dijonských hořčic, ale tady vidím, že je jsou jich desítky druhů. Které vybrat? Vybíráme asi dvanáct chutí a minimálně dvojnásobek ještě zůstává v regálech.

A největší úchylka, kterou jsme zde potkali  je výčep, kde z pípy  místo piva, teče hořčice a jednou z nich je i ta s malinovou příchutí. Dokážete si představit máchat si klobásu v malinách? Já ne.

Po dvouhodinové couráni po městě usedáme znaveni do kavárny, holky si objednávají kafe a já místní míchaný nápoj Kir. Je to slušný tlamolep, takže platí jednou a dost. Na zpáteční cestě nám silně prší a do karavanu přicházíme docela promočení, vybalujeme hořčice, víno a také sýry, které se chystáme ochutnat. To je jasný signál pro Jendu, aby se zavřel v zadní časti karavanu a utěsnil dveře. Jeho odmítání sýrů všeho druhu ho drží od raného dětství a vůně mu navozuje nelibé pocity.  Krájíme čerstvou bagetu a silné aroma sýrů se pomalu rozprostírá po karavanu, ale "nejhustější" je gorgonzola, jejíž konzistence a vůně je nepřekonatelná.  Ale náramně jsme si pochutnali. Mezitím se den přehoupl do podvečera a do střechy nám stále klepe déšť. Ve skrytu duše doufáme, že zítra bude lépe.

1. Toulky Francií - úvod a první zastávka - Alsasko                            http://petrhavranek1.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=553277

2. Toulky Francií - Burgundsko - Cluny                                                   http://petrhavranek1.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=553529

Autor: Petr Havránek | neděle 25.9.2016 20:00 | karma článku: 17,82 | přečteno: 922x

Pražský půlmaraton

Občas vyměním cestovatelské boty, za ty běžecké. Ale i výlet do Prahy, byť za sportem, by se mohl počítat mezi cestování, ne?

1.5.2024 v 11:46 | Karma: 9,41 | Přečteno: 137x | Diskuse| Cestování

Přírodní park Fanes-Sennes

Sotva nám stačily oschnout stoupací pásy a už míříme na další zastávku naší skialpové tour. Tentokrát to bude jihotyrolská část Dolomit, přírodní park Fanes.

13.2.2024 v 6:12 | Karma: 8,29 | Přečteno: 171x | Diskuse| Cestování

Lechtálské Alpy, Bach.

Pro otevření letošní skialpové sezóny si vybíráme západní kout Rakouska, Lechtálské Alpy s úzkými údolími a strmými vršky kopců, sahající vysoko nad dva tisíce metrů.

27.1.2024 v 6:00 | Karma: 9,66 | Přečteno: 166x | Diskuse| Cestování

Turecko, výstup na Ararat 5.137 m n.m.

Většina turistů míří do Turecka za mořem a památkami, my vybočíme z řady. Naším cílem je východ země a bájná hora Ararat.

5.9.2023 v 6:00 | Karma: 22,75 | Přečteno: 703x | Diskuse| Cestování

Grossglockner trochu jinak...

Nejvyšší horu Rakouska není třeba dlouze představovat. Na jejím vrcholu jsem stanul v roce 2019, tehdy v plné lezecké výzbroji. Tentokrát to celé bude trochu jiné...

6.8.2023 v 8:00 | Karma: 17,43 | Přečteno: 686x | Diskuse| Cestování

Královna fetiše rozdráždila Ameriku. Její fotografce se klaní i feministky

22. května 2024

Seriál „Nejkrásnější fotografka“ či „nejlepší pin-up fotografka na světě“. Taková čestná přízviska si...

„Krok ke třetí světové.“ Ukrajinci zasáhli klíčovou ruskou radarovou stanici

25. května 2024  12:55

Ukrajinská armáda zřejmě tento týden zasáhla významnou ruskou radarovou stanici, která je součástí...

Turek: Z Nerudové mi bývá špatně, o hlasy komoušů a progresivistů nestojím

24. května 2024

Bývalý automobilový závodník a lídr Přísahy s Motoristy Filip Turek patří mezi černé koně...

Česko explodovalo zlatou hokejovou radostí, fanoušci v Praze kolabovali

26. května 2024  11:40,  aktualizováno  23:29

Česko v neděli zažilo hokejový svátek. Fanoušci vyrazili sledovat finále mistrovství světa na...

Pavel se zranil na motorce. V nemocnici na pozorování zůstane několik dní

23. května 2024  20:03,  aktualizováno  22:32

Prezident Petr Pavel se zranil při jízdě na motorce. Zranění nejsou vážná, ale vyžádají si...

V Gaze se 70 procent pomoci z moře ukradlo. Hamásu se „odklánění“ hodí

29. května 2024

Premium Plán amerického prezidenta Joea Bidena nakrmit Gazu pomocí plovoucích přístavů dostal ránu...

Poslední šance dostat dítě na tábor. Co se letos mění a kde ještě hledat místo

Premium Čarodějnickými hábity, klobouky a nezbytnými hůlkami se děti z Teplic na rozdíl od filmového...

Rusko je agresor, připustil lídr SPD Mach. Chce zrušit Green Deal

29. května 2024

Stanovuje si troufalý cíl zrušit Green Deal, zpochybňuje závazek přijmout euro a připouští, že...

Fackují ho, kopou, ničí mu foťáky. Ale stařičký král paparazzi stále fotí

Seriál Jedenáctkrát mu zlomili žebra, jednou ho pobodali, sto osmdesátkrát byl v nemocnici. Naposledy...

Občasný cestovatel, který svými nápady"ničí" dovolené své rodině i přátelům. Moto je : I cesta je cíl".