Srí Lanka - díl 3

Dnes se nám vstává už lépe. Buď je to tím, že jsme si už zvykli, nebo proto, že odjíždíme až v devět hodin. Míříme k nedaleké Sigiriya, též Sigirija Rock - Lví skála

Už v úvodu cestopisu jsem se zmínil o opicích a o jejich návštěvách pokojů. Doposud jsme to štěstí neměli, až do dnešního rána. Po snídani mě dostihla biologická potřeba a protože  koupelna i pokoj mají veliká okna tak, aby byl člověk co nejblíže džungli, i já jsem tedy měl nyní krásný výhled na jezero.Takže mě ani moc nepřekvapilo, že mi za okny "přistáli" dvě opice. Ovšem ta situace, za které se to stalo, zvláštní byla.

Cesta k Sigirija Rock, netrvala dlouho, takže jsme se nahoru vypravili za relativně nízké teploty, slunce ještě nebylo v plné síle. Sigirija tvoří pozůstatky palácového komplexu, který zde vznikl v 5. století a pro krále byl na vrcholu hory postaven monumentální palác. Na stěnách hory, se nachází velké množství zachovalých nástěnných maleb. Tato památka je rovněž na seznamu UNESCO .

Na samotný vrchol prý vede 2.000 schodů, já je nepočítám, ale je jich fakt dost. Hned u paty hory stojí několik neodbytných prodejců a nutí nám mnoho nezbytností, jako jsou dřevění sloni, knihy, trika. Těch se dá docela pohodlně zbavit. Horší je druhá skupinka hochů, kteří číhají na turisty, berou je za ruce a pomáhají jim nahoru. Pochopitelně za peníze. Stačí jim jen letmý pohled na ně a už vedle tebe kráčí a buď opravdu pomohou nebo pomoc předstírají.

Přístup vzhůru je relativně pohodová, jen ty schody. Na vrcholu, když si prohlížím rozsáhlé pozůstatky paláce, bazén a plochy zpevněné cihlami, tak si představuji to nezměrné úsilí, které stálo za vybudováním tak rozsáhlého komplexu. Je to krásný zážitek.

Při sestupu dolů je slunce již v plné síle, navíc mi došla voda, takže  spěchám , jinak tu uschnu.

Přejíždíme dál, do Danbulli. Čeká nás prohlídka Rock a Golden Temple - jeskyní buddhistické chrámy. Říká se, že první jeskyně vznikla za vlády krále Devanampiya Tiss v 1 st.před n.l. . Nyní je k vidění sedm jeskyní se sto padesáti ti sochami buddhů. Pomalu stoupáme po terasách vzhůru a již z dáli  je vidět holá skála, kde jsou jeskyně vytesány. Před vstupem si zouváme boty, platíme 25.000 rupií a po rozpálených kamenech jdeme dovnitř. Naše kroky jsou úměrně rychlé tomu, jak nás pálí chodidla.

Takže s radostí bereme za vděk chladnými jeskyněmi. Při vstupu se mi tají dech a v duchu se skláním před dílem, které mám před sebou. Obrovská jeskyně, jejíž stěny jsou v celé své ploše pomalovány, 20m dlouhý , ležící buddha a mnoho dalších okolo něj. Něco, co se musí vidět, to se nadá odvyprávět.

Postupně procházíme všechny jeskyně a znovu a znovu obdivuji ty, kteří ve víře v Buddhu, dokázali k jeho poctě něco takového vybudovat.

Dolů scházíme podél Golden Temple, jehož dominantou je obrovský pozlacený Buddha. Je pozdní odpoledne a my se vracíme zpět do hotelu. Konečně došlo i na pár doušků oroseného piva. V té souvislosti je dobré povyprávět, jak si místní číšník přijde na spropitné. Objednáš si jedno pivo a on ti záhy přinese účet, na kterém je 550 rupii a zároveň i 150 rupií pro něj. Objednáš si další a situace se opakuje!  Když jsem se ho ptal, zda by to nešlo platit jen jednou, dohromady, tak se usmál a řekl "ne".

A když jsme u těch postřehů, vzpomínáte, jak jsem v úvodu psal o malárii a o tom, že jsme si nevzal žádná antimalárika? Takže s vědomím, že v téhle oblasti je mírné riziko nákazy, jsem se ptal recepční, zda tu komáři jsou a je tu nějaká hrozba malárie . Roztomile mi odpověděla, že v žádném případě, komáři tu nejsou!  "Prima, zase jedna starost z krku " říkám si. Ale hodně rychle jsem se vrátil do reality. A to tehdy, když jsem šel první den na večeři a na zdi u jídelny jsem viděl tisíce komárů, číhajících na svoji šanci.

Srí Lanka - díl první : http://petrhavranek1.blog.idnes.cz/c/484878/sri-lanka-dil-1.html

Srí Lanka - díl druhý: http://petrhavranek1.blog.idnes.cz/c/484999/sri-lanka-dil-2.html

Autor: Petr Havránek | středa 25.11.2015 15:00 | karma článku: 10,91 | přečteno: 428x

Pražský půlmaraton

Občas vyměním cestovatelské boty, za ty běžecké. Ale i výlet do Prahy, byť za sportem, by se mohl počítat mezi cestování, ne?

1.5.2024 v 11:46 | Karma: 9,41 | Přečteno: 136x | Diskuse| Cestování

Přírodní park Fanes-Sennes

Sotva nám stačily oschnout stoupací pásy a už míříme na další zastávku naší skialpové tour. Tentokrát to bude jihotyrolská část Dolomit, přírodní park Fanes.

13.2.2024 v 6:12 | Karma: 8,29 | Přečteno: 169x | Diskuse| Cestování

Lechtálské Alpy, Bach.

Pro otevření letošní skialpové sezóny si vybíráme západní kout Rakouska, Lechtálské Alpy s úzkými údolími a strmými vršky kopců, sahající vysoko nad dva tisíce metrů.

27.1.2024 v 6:00 | Karma: 9,66 | Přečteno: 166x | Diskuse| Cestování

Turecko, výstup na Ararat 5.137 m n.m.

Většina turistů míří do Turecka za mořem a památkami, my vybočíme z řady. Naším cílem je východ země a bájná hora Ararat.

5.9.2023 v 6:00 | Karma: 22,75 | Přečteno: 699x | Diskuse| Cestování

Grossglockner trochu jinak...

Nejvyšší horu Rakouska není třeba dlouze představovat. Na jejím vrcholu jsem stanul v roce 2019, tehdy v plné lezecké výzbroji. Tentokrát to celé bude trochu jiné...

6.8.2023 v 8:00 | Karma: 17,43 | Přečteno: 684x | Diskuse| Cestování

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Důchod daleko, ale práci nedostanou. Nezaměstnaných šedesátníků přibývá

11. května 2024

Premium Lidé kolem šedesátky při hledání zaměstnání narážejí na zeď. Zaměstnavatelé o ně nestojí, preferují...

Britská učitelka spala s žáky, s jedním otěhotněla. U soudu přiznala „chyby“

14. května 2024  20:57

O chybách a zničeném snu nyní u soudu v Manchesteru vypráví britská učitelka, kterou policie viní...

Na Děčínsku narazil vlak do spadlého stromu, trať do Německa stála

15. května 2024  18:10,  aktualizováno  20:44

Vlak jedoucí z Drážďan do Prahy narazil v Dolním Žlebu na Děčínsku do stromu. Cestující se museli...

Fica stále operují. Padlo pět výstřelů, ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  20:39

Přímý přenos Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica, který byl ve čtvrtek terčem atentátu, je...

Do mostu v Texasu narazilo plavidlo a poškodilo ho. Do vody uniká palivo

15. května 2024  20:07

Do mostu v Galvestonu v americkém státě Texas ve středu narazilo plavidlo a do okolních vod uniká...

Na Slovensku není mír a smír, polarizace pokračuje, říká novinářka

15. května 2024  20:03

Premium Slovenské vládní strany po atentátu na premiéra Roberta Fica slovně útočí na novináře. Přidávají se...

Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA

Toužíte po dokonalé letní barvičce bez rizika spálení? Vyzkoušejte lehký přírodní samoopalovací krém na obličej i tělo od Manufaktury. Zapojte se...

Občasný cestovatel, který svými nápady"ničí" dovolené své rodině i přátelům. Moto je : I cesta je cíl".