Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Maroko - na kole přes Střední a Velký Atlas, díl 3

Čím déle jsem v horách, tím více si všeho, co nás obklopuje, užíváme. Čekají nás dlouhá stoupání, vedro, trocha adrenalinu, defekty, ale i srdeční Berbeři.

8. Den 2.5. sobota

98 km, n.m.v. 2.363m,  denní převýšení 2.000m

Královsky snídáme kávu, čaj, palačinky, takže se s plným žaludkem pouštíme i do královské etapy první poloviny expedice.  První stoupání za Agoudim do sedla 2.348 m, sjezd do údolí Anefgou a přes další dvě sedla vyšplháme do nejvyššího bodu dne 2.658m. Cílem je Agoudal.

Cesta vede po asfaltu a při dnešní vysoké teplotě nás bude stoupání stát dost sil. Ale za to se postupně okolo nás otvírají neopakovatelná panorama, barevné skály, zasněžené vrcholky, skály roztodivných tvarů, poznamenané tisíciletým vývojem.Při ranním setkání nad trasou nás Tomáš upozorňuje, že obzvláště tento úsek je plný nebezpečných dětí. Jsme při průjezdech vesnicemi obezřetní, ale vše probíhá v klidu. Chtějí si jen plácnout dlaní a mávají. Celkový účet jsou jen dva kameny do zad, to jde. Po cestě obdivuji  nezměrnou pracovitost místních horalů, kteří se od rána plahočí po svých políčcích nebo pasou stáda ovcí na neúrodných kopcích. Tu a tam vidíme malá osetá políčka, na něž musí stále dovážet zem, která se dešti odplavuje. Asi dvakrát jsme opravdu tváří v tvář opravdové bídě. To když nás cesta zavádí přes vesnice. Cesta se mění v mlat, všude prach a nepořádek.

Ale i v tomto, pro Evropana nepředstavitelném světě, na nás mávají usměvaví lidé.
Člověk se zde naučí velké pokoře, škoda jen, že na ni zapomene hned na letišti. . .

Ještě jsem se nezmínil o domech, které jsou z valné většiny postavené z vepřovic a ve sta procentech mají rovnou střechu, pokrytou hlínou. A tam, kde je zaveden proud, nesmí na střeše chybět satelit. Takže jsou k vidění mnohdy bizarní pohledy na rozpadlý dům, na jehož střeše se vypíná satelitní parabola.

Pomalu opouštíme odlehlé kraje Maroka a blížíme se k místům, která jsou více dotčena turismem.

Je to vidět i na našem dnešním ubytování – augberge Ibrahim. Má již evropský střih s pokoji s koupelnou. Ale pozor, není to hotel ani penzion, který znáte, jsme stále v Africe. K večeři máme kuskus s masem, není to sice šálek mé kávy, ale zasytí to. Po večeři se tvoří plán na zítřejší cestu a vedle té oficiální se nabízí i druhá, více bajková. Ovšem má to svůj háček, za větší zážitek se musí zaplatit větší porcí kilometrů jak do dálky, tak i do výšky.
Jdeme do toho v šesti, spolu s Tomášem.

9. Den 3.5. neděle

127 km, n.m.v. 1.309m,  denní převýšení 2.100 m

První skupina, která musí dnes nejprve zdolat sedlo Tizi-Tirherhouzine 2.673 m, a zbytek cesty doklouzat pohodlným sjezdem do impozantního červeného kaňonu Todra, si může přispat. My vstáváme dříve, ale nutnou podmínkou je vstát. Což se nám nedaří, protože jsem špatně nařídil budíka. Tak rychlé balení jsem od Jendy ještě neviděl, věci jsme do báglů naházeli, jak nám přišly pod ruku, a spěcháme na snídani.

Kvůli zdržení jsme přišli o ranní korekci trasy. Tomáš si ze starých záznamů vylovil podrobnosti a prý to bude o maličko ostřejší, než večer slíbil. No co, karty jsou rozdány, jedeme. Začínáme krásným výšvihem podél potoka a postupně překonáváme dvě sedla ve výšce 2.630m a 2.750 m. Na to poslední, do výšky 2.950 m, šplháme po šotolině a  je to slušná porce práce. Ale za ten pocit vítězství to stojí. Je to můj i Jendův nejvyšší bod, dosažený na kole. Při příjezdu na vrchol nás vítají potleskem osádky terénních jeepů a zvednutými palci vyjadřují svůj názor na naši dřinu.

Dokonce nám dávají i vodu, která nám přijde vhod, protože jsme téměř na suchu. Postupně přijíždí zbytek skupinky, ještě poslední fotka a krásným trailem po úzké klikaté pistě připomínající shora tkaničku se spouštíme do kaňonu. Bohužel neznám jeho jméno, ale Tomáš ho nazývá černým, tak u toho zůstanu.

Po cestě nevíme co dřív, dávat pozor na cestu, sledovat kaňon pod námi nebo nad ním se pnoucí černé skály. Chvílemi mi to připadá, že nás vysadili někde na Měsíci, tak na mě působí okolní, zvrásněná krajina. Dole u řeky je k naší smůle zavřené auberge, jsme téměř bez vody, takže musíme ujet dalších 20km, abychom se u té další mohli občerstvit a doplnit vodu.

Podle včerejších informací od Tomáše nás mělo čekat jen malé převýšení 200m, a pak sjezd do kaňonu Todra. Ale skutečnost je jiná a o dost brutálnější. Podle GPS musíme vystoupat ze současných 2.000m  do 2.600 m, což by ještě nebylo tak zlé, ale ta cesta, která vede ke zdolání sedla, je vyhledávanou trasou offroadových nadšenců. Dva z nás to vzdávají a Tomáš s nimi jede hledat odvoz. A jako bychom o tom nemluvili. Míjí nás jeden jeep, mířící stejným směrem, jako my. Chytáme se jeho stop a nabíráme směr do hor.

Po chvíli končí stezka a najíždíme do suchého koryta řeky. Čeká nás 10km po kamenech, balvanech i štěrku, mnohokrát přejíždíme brody a jediné, co nám trochu ulehčuje cestu, jsou ujeté stopy po jeepech.

Koryto řeky je uprostřed skal, takže jediné, co vidíme, jsou okolní skály a horizont. Konečně jsme venku, na šotolině, která vydrží až do sedla. Po dvou hodinách jsme nahoře. A to, co jsme vyjeli, teď sjíždíme dolů, jen s tím rozdílem, že na této straně kopce je koryto jednodušeji sjízdné. Cesta nás dovádí do Tamtetoucht, kde se napojujeme na asfaltku, klikatící se kaňonem Todra. Ale před tím do sebe každý klopíme litr vody, který si kupujeme v krámku u silnice. Čeká nás za odměnu 20km sjezd kaňonem, který se díky červené barvě skal podobá kaňonům v Severní Americe, proto se pro něj vžil název marocký Grand Canon. Na konci kaňonu vjíždíme do turistického masakru. Mezi úzkými skalami jsou tu vměstnány stovky lidí kochající se kaňonem nebo si jen tak užívající krásného dne. Je 19 hodin, máme v nohou 130km, nastoupáno něco přes 2km a jsme konečně v cíli. K našemu velkému překvapení na nás čeká luxusní hotýlek, čisté postele, dokonce i kombi záchod se sprchou na pokoji. Vem čert, že koupelna nemá dveře, to je maličkost. Rychle se sprchujeme, abychom smyli únavu, a jdeme na tajim, tentokrát s mletým masem - keftou.

Hoteliér je nesmírně milý a snáší nám modré z nebe, tedy kromě piva. Ještě než usnu, promítám si dnešek v hlavě a utvrzuji se v tom, že to, co jsme dnes jeli, bylo to nejhezčí a nejtěžší, co jsem kdy absolvoval.

10. Den 4.5. pondělí

51 km, denní převýšení 760m

Dnes nespěcháme, máme před sebou jen přejezd místní dopravou asi 120km blíže k hlavnímu masivu Velkého Atlasu-Adrar , N'Dern, s nejvýšší horou Dj. Toubkalu 4.167m. Cílem je   pouštní město Ouarzazate ( Warzazatu ),  odkud pokračujeme dál na kolech do srdce hor. Ráno dojíždíme na kolech do 15km vzdáleného Tinerhiru, po krátkém hledání nacházíme nádraží a na něm náš bus.

Je to dodávka, jejíž věk je podobný mému, uvnitř slepené sedačky z několika typů busů a na střeše zahrádka, kam musíme uložit kola na jízdu. Moje se veze na Omarově autě, protože mám obavy, že můj karbonový rám by jízdu nepřežil bez úhony. Řidič a závozník umisťují první dvě kola na zahrádku a z jejich práce nám jde husí kůže po těle. Je jim celkem jedno, jestli se kola odřou, poškodí se převody nebo prasknou dráty. Michal se chápe organizace, leza na střechu a postupně kola ukládá tak, aby utrpěla po cestě co nejmenší úhony. Asi po hodině je naloženo, ale je tu další problém. Schází nám jedno místo v autě. Problém ale trvá jen pár sekund. Závozník nám posílá plastovou židli do uličky a je to. Ostatně i on sedí u řidiče na té samé židličce, takže to zde není asi neobvyklé řešení. Cesta je utrpení, málo místa na nohy a mně na ně celou dobu fouká teplý vzduch, protože řidič topí, aby motor nepřehřál. Rozepisovat se o interiéru busu je asi zbytečné, ale co je na první pohled patrné a stojí za zmínku, jsou fixou popsaná stínítka nad oknem a celý horní prostor nad řidičem důležitými čísly. Není nad to mít vše důležité na očích.

Trochu se po cestě protahujeme u benzinky, dáváme si kafe a pití, ale obsluha není schopna sečíst tři položky.  Tím se přestávka trochu protahuje. Konečně jsme v Ouarzazate,  obědváme, nasedáme na kola a musíme dojet etapu po svých, nějakých 20km.

Ouarzazate je mimo jiné i oblíbené místo filmařů. V místních ateliérech se např. zrodily filmy Gladiátor či Honba za klenotem Nilu. Než vyjedeme, Tomáš nám vypráví o tom, jak na polopoušti, přes kterou pojedeme, vždy zabloudí. Ale díky Radkově GPS, to bude prý dnes tutovka. Nebyla. Opět kufrování a navíc nám dochází voda.

Asi po hodině hledání správné pisty se konečně orientujeme v terénu a míříme správným směrem. Na kopci na nás čeká Omar s vodou. Sláva, jsme zachráněni. Omar nás bezpečně dovádí až do hotelu v  Ksar Ait Benhaddou. Máme dohodnuté ubytování u bratra našeho včerejšího hoteliéra a děláme dobře.

Zatím perla mezi naším dosavadním ubytováním. Dokonce i s bazénem, do kterého skáčeme hned, co z nás na pokoji spadly dresy. A k večeři nás čeká co? Tajim! Uf… Ale k našemu velkému překvapení nám nabízí růžové víno od Sahary. Je nevalné chuti, teplé, ale nevadí, po týdnu abstinence chutná cokoli.
11. Den 5.5. úterý

87km, denní převýšení 1.940m

Ráno si jdeme prohlédnout kasbu (opevněnou vesnici) Ait Benhaddou  se ksarem (hradem). Tato památka je poměrně zachovalá, ale není to zásluhou péče Maročanů. Místo si oblíbili filmaři, kteří památku čas od času opraví. Asi nejslavnějším filmem, který se zde točil, je Gladiátor, po něm tu ještě zbyla gladiátorská aréna. Prohlídku a focení města máme za hodinku za sebou a míříme zpět, abychom pokračovali v cestě.

Večer jsme se trochu pověnovali kolům, dost tady trpí. Ráno čekáme na ostatní, kteří nechali údržbu na ráno, a za počínajícího vedra  pokračujeme do kopců přes dvě sedla. Hned v tom prvním to přišlo! Michal, s kterým se znám více než 20let a jsme oba soutěživí, do toho šlápnul a hnal se do kopce.

Hozenou rukavici jsem musel zvednout a bylo to.  Kolo na kolo až na vrchol. Hezký souboj, který nám dal dost zabrat, ale soutěživost je potvora. Asi nemusím psát, že jsme se i přes naši snahu dívali na Jendova záda. Je to tak, letos už považuji za úspěch, když ho občas uvidím. Cesta na druhé sedlo nás vede skrz pohoří, které má snad nekonečně odstínů barev, fotíme a obdivujeme tu nádheru.

Na oběd stavíme ve městě Telouet, kde je dominantou kasbah, bývalé sídlo kmene Glaui, dnes na seznamu UNESCO. Ale než jdeme památku navštívit, obědváme v hospodě.

Vlastní ji postarší vitální Francouzka. Krásně poobědváme a jdeme na prohlídku kasby. Kdyby pánové z UNESCO viděli, co podporují a kam dávají eura, asi by se divili. Polorozpadlé domy, nepořádek, zanedbané okolí a jeden zedník. Ztráta času. V druhé půli cesty nás opět čekají dvě sedla a zejména to druhé Tizi´n Tichka 2.260m  je o morálu. Nekonečná tkanička, vinoucí se kopcem, a neskutečně silný protivítr. Ale vůle vítězí a jsme na kopci. Nyní nás nemine 15km sjezd po frekventované silnici do Agouim.  Když vidím, jak nebezpečně se po silnici řítí nákladní vozy, mám husí kůži po těle. Jediná šance je to nakopnout a co nejrychleji úsek přeletět. Tak i činíme a ve městě jsem opravdu za chvíli. Vítá nás nepořádek a zápach. Městečko je neosobní a špinavé, asi nejhorší, kde jsme zatím spali.

Na druhou stranu je pozitivní, že jsme ujeli ruchu turistického průmyslu a kromě jednoho Portugalce a partičky Japonců, kteří si mimochodem vaří jídlo vedle nás na pokoji, jsme tu sami. K večeři máme konečně změnu. Špagety s mletým masem, sice rozvařené, ale kdo by na to v Maroku hleděl. Hotel má sice sprchy a wc společné, ale relativně čisté. Horší je to s pokoji, někteří spí na matracích, my si užíváme komfortu a válíme se v postelích. Nicméně máme okna na hlavní ulici, kde ruch neutichá ani v noční dobu. Jen co usnu, už slyším hlas muezzina, který vyzývá k modlení. Už jsem zažil příjemnější budíček, na druhou stranu vím, že si ještě nějakou tu hodinku mohu poležet.

VIDEO: https://vimeo.com/149750090 

Díl 1: http://petrhavranek1.blog.idnes.cz/c/488513/maroko-na-kole-pres-stredni-a-velky-atlas-dil-1.html

Díl 2: http://petrhavranek1.blog.idnes.cz/c/488555/maroko-na-kole-pres-stredni-a-velky-atlas-dil-2.html?ref=vsimli

Autor: Petr Havránek | úterý 22.12.2015 14:24 | karma článku: 14,90 | přečteno: 397x
  • Další články autora

Petr Havránek

Pražský půlmaraton

Občas vyměním cestovatelské boty, za ty běžecké. Ale i výlet do Prahy, byť za sportem, by se mohl počítat mezi cestování, ne?

1.5.2024 v 11:46 | Karma: 9,41 | Přečteno: 138x | Diskuse| Cestování

Petr Havránek

Přírodní park Fanes-Sennes

Sotva nám stačily oschnout stoupací pásy a už míříme na další zastávku naší skialpové tour. Tentokrát to bude jihotyrolská část Dolomit, přírodní park Fanes.

13.2.2024 v 6:12 | Karma: 8,29 | Přečteno: 173x | Diskuse| Cestování

Petr Havránek

Lechtálské Alpy, Bach.

Pro otevření letošní skialpové sezóny si vybíráme západní kout Rakouska, Lechtálské Alpy s úzkými údolími a strmými vršky kopců, sahající vysoko nad dva tisíce metrů.

27.1.2024 v 6:00 | Karma: 9,67 | Přečteno: 168x | Diskuse| Cestování

Petr Havránek

Turecko, výstup na Ararat 5.137 m n.m.

Většina turistů míří do Turecka za mořem a památkami, my vybočíme z řady. Naším cílem je východ země a bájná hora Ararat.

5.9.2023 v 6:00 | Karma: 22,75 | Přečteno: 703x | Diskuse| Cestování

Petr Havránek

Grossglockner trochu jinak...

Nejvyšší horu Rakouska není třeba dlouze představovat. Na jejím vrcholu jsem stanul v roce 2019, tehdy v plné lezecké výzbroji. Tentokrát to celé bude trochu jiné...

6.8.2023 v 8:00 | Karma: 17,43 | Přečteno: 686x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Brutální útok nožem v Mannheimu, policista po něm bojuje o život

31. května 2024  13:12,  aktualizováno  18:49

Šest lidí v pátek utrpělo zranění při útoku nožem na náměstí v centru německého Mannheimu, uvedla...

Ženě se do ruky zakousl pes. Muž, který jí přispěchal na pomoc, zvíře zabil

29. května 2024  15:12

Ženu v Žihli na Plzeňsku vážně pokousal volně pobíhající pes. Na pomoc jí přiběhl příbuzný, který...

Nemocnému synovi vstříkla do krve vodu. Chtěla jsem, aby to skončilo, řekla

29. května 2024  13:51

Mimořádně nešťastný případ matky samoživitelky a jejího vážně nemocného dítěte řeší Městský soud v...

Velký podfuk s výsluhou, nemocenská i v civilu. Policisté obírají stát o miliony

31. května 2024

Premium Státu rapidně rostou výplaty výsluh pro policisty, hasiče, celníky či dozorce. Loni Česká republika...

Povodně zpustošily západní Čechy. Zasahovaly vrtulníky, sesuv zastavil trať

2. června 2024  12:06,  aktualizováno  21:58

Části Česka o víkendu zasáhly bouřky provázené místy silným deštěm. Zejména na jihozápadě Čech...

Pláže v Normandii čeká zápis na seznam UNESCO. Včetně vraků pod hladinou

3. června 2024  14:35

Le Courbet, Centurion, Grief... Francouzské, britské a německé válečné lodě leží u pobřeží...

Předvolební sprint vrcholí. Orbánovci na síti rozhazují miliony, Češi paběrkují

3. června 2024  14:26

Kampaň před volbami do Evropského parlamentu vrcholí, strany utrácejí miliony eur nejen na setkání...

Odpor vůči mediální novele sílí. Nechtějí ji televize, rádia ani operátoři

3. června 2024  14:20

Kritika mediální novely se v posledních dnech ozývá ze všech stran. Mobilním operátorům se nelíbí...

U cesty našli mrtvého muže, leželo vedle něj kolo. Příčinu smrti určí pitva

3. června 2024  14:03

Tělo muže bez známek života našli v neděli lidé u cesty mezi Dolní Cerekví a osadou Hutě na...

  • Počet článků 222
  • Celková karma 9,41
  • Průměrná čtenost 729x
Občasný cestovatel, který svými nápady"ničí" dovolené své rodině i přátelům. Moto je : I cesta je cíl".

Seznam rubrik