Kašperské Hory - Javorník, Úbislav

Podzim se chopil palety barev a přetváří přírodu okolo nás do krásných sytých tónů, slunce vítězí nad mraky a je škoda lenošit za pecí. Co navštívit například okolí Javorníku?

Kašperské Hory, nebo také Klostermannovský kraj, nabízí nepřeberné množství výletů za poznáním. Můžete navštívit nejvýše položené gotické město v Čechách s hradem Kašperk, vydat se podél Zlatého potoka po stopách dobývání zlata či šplhat po kopcích až k rozhledně nad Javorníkem.  Na to všechno nám víkend nestačí, proto vybíráme jen dva cíle Javorník a Obří hrad. Základnou pro sobotní výšlap na rozhlednu, nám bude malý kemp v obci Úbislav, který je tak trochu ukryt v lese za rybníkem a najít ho v pátek večer se nám daří až na podruhé. Ale neklesám na mysli, ani další kamarádi, na které v kempu čekáme, nejsou tak suverénní, jak si mysleli. Bojová hra je u konce a jsme kompletní.

Večer trávíme v malé hospůdce pana správce, jenž  se s námi dělí o skvělý jehněčí gulášek a domácí slivovici s medem. Vypadá to na krásný víkendový start.

Ráno se probouzíme do kouzelného podzimního dne, balíme batohy na celodenní výlet, jehož cílem je Klostermannova rozhledna na Javorníku. Tato stavba má zajímavou historii, na jejímž prvopočátku stál Karel Klostermann, který si na vrcholu Javorníku vysnil rozhlednu. Jeho sen mu těsně před uskutečněním zhatila mobilizace a k výstavbě rozhledny došlo až roku 1938. Ale ani to nebyl ten správný začátek. Po odtržení Sudet, se stala protiletadlovou pozorovatelnou a na svůj pravý účel si musela nějaký ten rok počkat. Cesta do Javorníku vede po dobře značené turistické stezce, děti dovádějí, dospělí probírají důležitá témata a netrvá dlouho a jsme pod rozhlednou. Teď stačí vyšlápnout 201 schodů a jsme na ochozu 39m vysoké rozhledny, z které je za pěkného počasí vidět vrcholky dvě stě kilometrů vzdálených Alp. Ale nemuselo tomu tak být. Původní smrkový porost začal v sedmdesátých letech přerůstat vyhlídkovou část a rozhledna se tak stala nefunkční. Plán nástavby se zrealizoval do dnešní podoby až po roce 2003. A díky tomu se nám dnes naskýtá okouzlující pohled do krajiny. Ten ovšem zůstává stranou zájmu našich dětí a začíná se trochu stávkovat.

To je jasný signál pro rychlý sestup dolů, na řadu přichází první "sladká" motivace a pokračování v cestě přes Kránkotské sedlo až ke Královskému kameni. Úkol je splněn, obracíme kroky směrem k Úbislavi a míříme zpět. Po návratu do kempu  mám trochu cukání se ještě projet na kole, ale nakonec jsem " přemluven" lahvičkou červeného vína a zůstávám s ostatními.  V neděli ráno přejíždíme k obci Nicov, odkud chceme vyrazit na Obří Hrad, jenž se nachází na ostrohu vrchu Valy. Toto největší české hradiště je opředeno mnoha pověstmi, jako nejzmiňovanější je ta o devíti obrech žijících na vrchu. Díky této pověsti děti udržujeme v pozornosti  po celou dobu výšlapu a na nějaké skuhrání si ani nevzpomenou. Více pravděpodobné je, že jde o dílo Keltů z  2-1 století před naším letopočtem a plocha o velikosti 80x 370m mohla sloužit jako posvátný prostor. Ať je pravda jakákoli, výhledy po kraji, které nás čekaly, rozhodně stojí za tu trochu námahy.

Autor: Petr Havránek | neděle 6.11.2016 18:00 | karma článku: 17,63 | přečteno: 459x

Pražský půlmaraton

Občas vyměním cestovatelské boty, za ty běžecké. Ale i výlet do Prahy, byť za sportem, by se mohl počítat mezi cestování, ne?

1.5.2024 v 11:46 | Karma: 9,41 | Přečteno: 136x | Diskuse| Cestování

Přírodní park Fanes-Sennes

Sotva nám stačily oschnout stoupací pásy a už míříme na další zastávku naší skialpové tour. Tentokrát to bude jihotyrolská část Dolomit, přírodní park Fanes.

13.2.2024 v 6:12 | Karma: 8,29 | Přečteno: 169x | Diskuse| Cestování

Lechtálské Alpy, Bach.

Pro otevření letošní skialpové sezóny si vybíráme západní kout Rakouska, Lechtálské Alpy s úzkými údolími a strmými vršky kopců, sahající vysoko nad dva tisíce metrů.

27.1.2024 v 6:00 | Karma: 9,66 | Přečteno: 166x | Diskuse| Cestování

Turecko, výstup na Ararat 5.137 m n.m.

Většina turistů míří do Turecka za mořem a památkami, my vybočíme z řady. Naším cílem je východ země a bájná hora Ararat.

5.9.2023 v 6:00 | Karma: 22,75 | Přečteno: 699x | Diskuse| Cestování

Grossglockner trochu jinak...

Nejvyšší horu Rakouska není třeba dlouze představovat. Na jejím vrcholu jsem stanul v roce 2019, tehdy v plné lezecké výzbroji. Tentokrát to celé bude trochu jiné...

6.8.2023 v 8:00 | Karma: 17,43 | Přečteno: 684x | Diskuse| Cestování

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Důchod daleko, ale práci nedostanou. Nezaměstnaných šedesátníků přibývá

11. května 2024

Premium Lidé kolem šedesátky při hledání zaměstnání narážejí na zeď. Zaměstnavatelé o ně nestojí, preferují...

Britská učitelka spala s žáky, s jedním otěhotněla. U soudu přiznala „chyby“

14. května 2024  20:57

O chybách a zničeném snu nyní u soudu v Manchesteru vypráví britská učitelka, kterou policie viní...

Fica stále operují. Pojď sem, řekl mu útočník. Syn netuší, proč to otec udělal

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  20:11

Přímý přenos Útočník na slovenského premiéra Roberta Fica si k sobě politika nejdřív zavolal, než pětkrát...

Do mostu v Texasu narazilo plavidlo a poškodilo ho. Do vody uniká palivo

15. května 2024  20:07

Do mostu v Galvestonu v americkém státě Texas ve středu narazilo plavidlo a do okolních vod uniká...

Na Slovensku není mír a smír, polarizace pokračuje, říká novinářka

15. května 2024  20:03

Premium Slovenské vládní strany po atentátu na premiéra Roberta Fica slovně útočí na novináře. Přidávají se...

ANALÝZA: Rusko natahuje frontu do šířky. Putinova letní ofenziva začíná

15. května 2024

Premium Vytváření nárazníkové zóny u hranic, nebo pokus o útok na druhé největší ukrajinské město? Nenadálý...

Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA

Toužíte po dokonalé letní barvičce bez rizika spálení? Vyzkoušejte lehký přírodní samoopalovací krém na obličej i tělo od Manufaktury. Zapojte se...

Občasný cestovatel, který svými nápady"ničí" dovolené své rodině i přátelům. Moto je : I cesta je cíl".