Výkřiky, odpovědnost a Libeňský most
Po svých předchůdcích, v mém případě bývalých pražských radních pro dopravu za ODS a TOP 09, často zdědíte problémy a různé kostlivce v magistrátních skříních. Jedním z nich je i Libeňský most.
Když jsem před zhruba 14 měsíci začal pracovat v Radě hlavního města Prahy, kde mám mj. na starosti dopravu, už dávno se vědělo, že je most ve velmi špatném technickém stavu. V uplynulých letech se však do jeho úprav či zásadnější rekonstrukce neinvestovala ani koruna. Místo toho se před lety rozběhl projekt, podle nějž má být most zbourán a na jeho místě postaven nový, širší.
Poté, co jsem se začal problémem Libeňského mostu zabývat, zjistil jsem několik zásadních věcí. Zmíněný projekt na stavbu nového mostu má v současné době platné stavební povolení, což ve stavebnictví znamená, že se urazila už obrovská porce cesty. Stávající most je v kritickém stavu, což v důsledku znamená významná dopravní omezení a hlavně hrozbu úplné uzavírky. Ta by znamenala problém pro dopravu v lokalitě, ale rovněž by obrovsky zkomplikovala plánovanou rekonstrukci Hlávkova mostu. Zároveň jsem se při jednáních dozvěděl, že Praha 8 nemá s probíhajícím projektem problém, naopak Praha 7 je zásadně proti, stejně jako některá občanská sdružení.
Načerpal jsem maximum informací, absolvoval řadu jednání. Utvrdil jsem se v názoru, že projekt na stavbu nového mostu je naddimenzovaný, neodpovídá reálnému dopravnímu zatížení a je tím pádem i zbytečně nákladný. Lidsky s ním nemůžu souhlasit a chápu většinu argumentů jeho odpůrců. Navíc přijdeme o stávající, architektonicky hodnotný Libeňský most. Jenže v pozici radního pro dopravu bohužel nežijete v ideálním světě splněných přání, nýbrž v tvrdé realitě, v níž bohužel často musíte volit nejmenší zlo mezi špatnými řešeními.
Osobně, pokud by to bylo možné, bych byl zastáncem co nejcitlivější a nejlevnější rekonstrukce. Proto jsem nechal zpracovat studii odborníkům z Kloknerova ústavu ČVUT, abych se dozvěděl, zda taková možnost existuje. Studie řekla, že ano, ovšem jde o řešení, u kterého dopředu neznáme jeho technologickou, ekonomickou ani časovou náročnost. Rekonstrukce by životnost mostu prodloužila pouze o dvacet let. Zároveň by bylo nutné začít celý projekt od začátku a došlo by k časové prodlevě minimálně tři roky, během nichž by velmi pravděpodobně musel být most zcela uzavřen.
Oproti tomu bourání a stavbu nového mostu bude možné v případě politické shody zahájit velmi brzy. Známe ekonomický i časový rámec a víme, že životnost nového mostu bude minimálně sto let. Nedostaneme se do pasti, v níž bychom nemohli následně opravit Hlávkův most. To jsou argumenty, kterým má osobní přání a představy musí ustoupit, pokud chci být odpovědným politikem. A já jim chci být. A to navzdory tomu, že jsem se stal již tradičně terčem pomluv zastupitele Matěje Stropnického, který, jak je jeho zvykem, tvrdí, že má na tento složitý problém jednoduché řešení.
Nemá. Rozhodně ne takové, které by bralo v potaz všechny souvislosti a nediskriminovalo část Pražanů. V tomto konkrétním případě zejména ty, kteří se po Praze a zejména v okolí Libeňského mostu pohybují autem, a jimž by hrozily zásadní komplikace. Jejich problémy totiž Matěje Stropnického nezajímají, naopak se netají tím, že jim chce život zkomplikovat.
Já, i když se nijak netajím svou podporou rozvoje veřejné dopravy i cyklistiky, takovouto politiku odmítám. Nečiním to s radostí, dokonce se nebojím říct, že mne to lidsky velmi mrzí, ale jako nejméně špatné řešení budu prosazovat pokračování stávajícího projektu. Alespoň však budu požadovat, aby ve výsledné podobě byly na mostě pouze dva pruhy pro automobily, a nový most tak byl výrazně přívětivější pro cyklisty a pěší.
Petr Dolínek
Změny v MHD znovu a snad lépe
Každá výraznější změna v organizaci pražské veřejné dopravy vždy vzbudila vlnu kritiky. Bylo to tomu tak nepochybně i proto, že byla občanům představena jako holý fakt. Proto to chceme tentokrát udělat jinak.
Petr Dolínek
Méně aut, více čistého vzduchu
Na faktu, že stav ovzduší v našem hlavním městě není zrovna ideální, se shodneme patrně všichni a minulé dny a týdny to opět potvrdily. Jak přispět ke zlepšení situace?
Petr Dolínek
Nastupujte, dveře se otevírají!
Cyklisti, rodiče s kočárky, hendikepovaní spoluobčané, všichni jste v pražské městské hromadné dopravě srdečně vítáni!
Petr Dolínek
Praha musí být moderním městem s důrazem na sociální rozměr
Praha potřebuje sociálně ohleduplné a přátelské řízení města, v jehož středu zájmu budou Pražané a jejich potřeby. Proto sociální demokracie nabízí skutečný program a jasná opatření, prostřednictvím kterých chce Praze dát sociální a lidský rozměr. Stejně tak jako jej dala sociální demokracie vládě, která nyní napravuje chyby předchozích neohleduplných pravicových vlád.
Petr Dolínek
Pomůžeme dvěma třetinám bezdomovců pryč z ulic
Podle dat z roku 2010 se v Praze pohybuje okolo 4 tisíc lidí bez domova, z čehož jedna třetina jsou tzv. viditelní bezdomovci, tedy ti, které vídáme na ulicích v centru či vlakových nádražích. ČSSD představila v rámci svého volebního programu návrhy preventivních opatření k zastavení neustálého nárůstu počtu lidí bez domova. Naším cílem je co nejdříve zastavit alarmující nárůst bezdomovectví v Praze a zároveň snížit počet bezdomovců v ulicích minimálně o dvě třetiny.
Další články autora |
Brutální útok nožem v Mannheimu, policista po něm bojuje o život
Šest lidí v pátek utrpělo zranění při útoku nožem na náměstí v centru německého Mannheimu, uvedla...
Ženě se do ruky zakousl pes. Muž, který jí přispěchal na pomoc, zvíře zabil
Ženu v Žihli na Plzeňsku vážně pokousal volně pobíhající pes. Na pomoc jí přiběhl příbuzný, který...
Nemocnému synovi vstříkla do krve vodu. Chtěla jsem, aby to skončilo, řekla
Mimořádně nešťastný případ matky samoživitelky a jejího vážně nemocného dítěte řeší Městský soud v...
Velký podfuk s výsluhou, nemocenská i v civilu. Policisté obírají stát o miliony
Premium Státu rapidně rostou výplaty výsluh pro policisty, hasiče, celníky či dozorce. Loni Česká republika...
Povodně zpustošily západní Čechy. Zasahovaly vrtulníky, sesuv zastavil trať
Části Česka o víkendu zasáhly bouřky provázené místy silným deštěm. Zejména na jihozápadě Čech...
Zkusili jsme trávu, přiznali kandidáti do EU. Kokain do parlamentu podle nich nepatří
Berou europoslanci kokain? „Nedivil bych se, když vidím některá vystoupení,“ prohlásil v...
Soudcům doplatíme šest krácených platů zpětně ve výplatě za červen, slíbil Blažek
Soudci dostanou v návaznosti na nález Ústavního soudu z minulého týdne nové platové výměry od...
Zákulisí superdebaty iDNES.cz: ve studiu hádky, jinak se lídři dobře bavili
Zpravodajský portál iDNES.cz v pondělí odvysílal jednu z posledních superdebat před eurovolbami....
V Palermu zatkli nebezpečného českého překupníka drog. Unikal čtyři roky
V italském Palermu zadrželi dlouho hledaného českého občana odsouzeného za nelegální obchod s...
Pozemek k výstavbě 3477m2 Žalhostice
Žalhostice, okres Litoměřice
3 999 000 Kč
- Počet článků 11
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 711x