- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Jako student jsem dojížděl vlakem do krajského města na školu. Tehdy nebyla trať elektrifikovaná, vlak jel padesát minut a byl plný lidí každých den. V zimě, při jízdě prvním ranním spojem, člověk nejdříve setřel ze sedadla jinovatku a koukal přes krustu ledu na okně. Poslední dva roky jezdím vlakem po stejné trase opět alespoň jednou týdně. Kvůli nemoci jsem nemohl nějakou dobu řídít auto a i když jsem kdysi vlak neměl rád, nyní jsem si cestu vlakem oblíbil. Trať je elektrifikovaná, jízda dnes trvá třicet minut a vagóny jsou pohodlné. V létě není ve vlaku vedro k padnutí a v zimě je ve vagónu teplo. Díky výstavbě nové silnice a různým omezením, je přeprava vlakem rychlejší než autem.
Cestování vlakem je však pro cestujícího plné otazníků.
Tak třeba nechápu tvorbu cen přepravného. Cena plné jízdenky z bodu A do bodu B stojí 46,-Kč. Chceteli jet opět z bodu A, ale na vzdálenější nádraží krajského města, tedy do bodu C, zaplatíte 55,-Kč. Rozdíl je tedy 9,-Kč. Jenže pokud chcete cestovat vlakem jen po krajském městě z nádraží B na nádraží C, dáte za jízdenku plných 18,-Kč.
Stalo se mi, že jsem se domů vracel posledním vlakem. Mrzlo a na trati byl nějaký technický problém. V polovině cesty jsme museli vystoupit na opuštěném, nefungujícím a posprejovaném nádraží s informací, že bude zajištěna náhradní přeprava. Vlak odjel zpět, a asi sto lidí zůstalo v mrazu před vybrakovanou budovou nádraží a čekalo. WC použít nešlo, nebylo se kam schovat a nervozita se stupňovala. Trvalo to dvě hodiny, kdy jsme neměli vůbec žádné informace a neviděli nikoho s nápisem ČD na bundě, jenž by nám řekl co a jak.
Vlakem stále cestuje dost lidí. Hlavně v dopravní špičce jsem fascinován, že jeden ze tří patrových vagónů má jedno patro vyhrazené pro první třídu. První třída klidně, ale na trase dlouhé 32 km a půl hodině jízdy? Zbytek vagónů je plný lidí a v první třídě sedí jeden a ten ještě jede zadarmo, protože je bývalý zaměstnanec ČD a nasledně vrcholový odborář tamtéž. Ono by mě vůbec zajímalo, kolik stojí státní dráhy tito bývalí zaměstnanci a jejich rodiny.
Bylo těsně před vánočními svátky, nádraží plné studentů i lidí toužících nakoupit ve velkém krajském nákupním centru. Také pán s vánočním stromečkem čekal na odjezd. Vlak však nedorazil. Místo něj byl přistaven takový ten malý motoráček, který vypadá, že jede prosklená marigotka. Jak píše klasik: "Stál jsem na jedné noze, ale ne na vlastní."
Nákup jízdenky u okénka? Tak to je také někdy masakr. Hlavně pak, když přiběhnete těsně před odjezdem vlaku. Jsou na nádraží sice výdejní místa v počtu čtyři, ale u počtu tři je až moc pravidelně zavřeno. A jako na potvoru se u toho jednoho funkčního okénka dlouze informuje potenciální cestující s velkým kufrem o cestě kolem světa po kolejích.
Pokud nadáváme, že se ve státním mrhá penězi, tak v ČD to musí platit dvojnásob. Dostal se mi ve vlaku do rukou časopis ČD. Na to, kolik asi stoji jeho vydání, jsem s ním byl hotový během deseti minut. A hlavně stále nedovedu pochopit, že jsou ČD v červených číslech. Kolos, který nemá defacto velkou konkurenci a jisté každodenní příjmy v řádech milionů, je zkostnatělý, vedou jej přeplacení manažeři, kteří za nic nikdy nezodpovídají a hlavně kteří se nestarají o chod podniku, ale převážně kují soukromé pikle se státníky a jinými státními manažery za státní penize.
Další články autora |
Státní ústav pro kontrolu léčiv
Praha