V Česku neumíme čerpat dotace. Výsledky kontrol jsou k pláči

České úřady mají dlouhodobě problém s rozumným využitím evropských peněz. I tak ale výsledky některých kontrol pořád umí překvapit.

Můj osobní „favorit“ je nález Nejvyššího kontrolního úřadu z kontrolní akce zaměřené na finanční podporu „rekreační plavby“. Ano, vidíte správně, Ministerstvo dopravy platí z eurofondů věci, které zjednodušují život těm šťastlivcům, co se po vnitrozemské České republice ve volném čase prohánějí v jachtě či v motorovém člunu. Ale dobrá, proč ne, řeknete si. Jenže ten kontrolní nález obsahuje třeba následující perly:

V oblasti rekreační plavby Ministerstvo dopravy nemá vytvořen účinný systém řízení investic. Schvalovalo nedostatečně připravené projekty s nevěrohodnými hodnoceními jejich efektivnosti, v nichž byl nárůst nákladů kompenzován nedostatečně podloženými nárůsty očekávaných přínosů, aby projekty zůstaly efektivní. Vyhodnocením skutečných přínosů projektů ani celkových výsledků financování rozvoje rekreační plavby z peněžních prostředků státu a EU se MD nezabývalo.

Ředitelství vodních cest (ŘVC) v rozporu se zákonem neuchovalo dokumentaci k veřejné zakázce Úvaziště osobní vodní dopravy na dolním Labi, kterou zadalo v říjnu 2012. Modernizaci přístaviště v Litoměřicích, kterou v rámci širšího projektu Úvaziště osobní vodní dopravy na dolním Labi MD schválilo v roce 2010, nyní ŘVC realizuje s náklady patnáctinásobně vyššími, než původně navrhlo.

Svůj postup při vypořádání majetkoprávních vztahů se správcem vodní cesty bránících realizaci této stavby (ten průtah o 12, resp. 10 let) ŘVC nebylo schopno doložit žádnými doklady.

Efektivnost projektu Dokončení Vltavské vodní cesty v úseku VD Hněvkovice – Týn nad Vltavou je snížena dosavadní nerealizací projektu zvýšení nevyhovující výšky mostu v Týně nad Vltavou a opožděným řešením problematické splavnosti Vltavy pod zdymadlem Kořensko. ŘVC v závěrečné monitorovací zprávě projektu uvedlo nepravdivé informace o splnění cílů projektu.

Takže stručně shrnuto: evropské peníze jdou do nepřipravených projektů, jejichž náklady se v čase zvyšují, realizace se prodlužuje, podklady se skartují, uměle se „vypapírovává“ efektivita i přínosy projektů a o výsledcích se ve finále lže. Skvělý.

Objem celkových peněz, které NKÚ v tomto případě kontroloval, dosahoval 5 miliard Kč investičních zdrojů z Operačního programu Doprava. Jinak se z nálezu taky dozvíte, že se v letech 2019 a 2020 – tedy v době, kdy většina lidí seděla doma v lockdownu nebo řešila, jak to bude mít dál s prací - výdaje na vodní dopravu zvýšily z neznámých důvodů skoro šestinásobně oproti předchozím letům.

Dávám to sem i s odkazem na příslušný materiál NKÚ. Až zase kolegové z ANO budou radit, jak na čerpání evropských fondů, bude dobré si připomenout, že to za časů multiministra Havlíčka nebyla úplná hitparáda.

 

Autor: Mikuláš Peksa | středa 1.3.2023 20:25 | karma článku: 6,12 | přečteno: 251x