České dráhy vrací úder?
Samé vláčky, ale ne Českých drah
Na vysvětlení, všude ve světě, a i u nás, má někdo na starosti dopravní cestu (koleje, silnice, vodu, vzduch) a rozhoduje o jejím používání, nebo obdobně stožáry pro přenos elektřiny. Tedy máte lokomotivu a chcete si o víkendu někam zajet, dnes žádný problém, domluvíte se se Správou železniční dopravní cesty - SŽDC (či s její zahraniční obdobou) a vyrazíte. Chcete si nakoupit ve Švýcarsku elektřinu, žádný problém, objednáte si jí a ČEPS vám jí po stožárech přenese až domů a nějaký ČEZ, PRE či E.ON vás nemusí zajímat.
A nyní zírám a nevěřím, státní akciovka, České dráhy, by měly být znovu sloučeny v nějakém holdingu se SŽDC. Holding by měl na starosti koleje, tedy by určoval konkurenci Českých drah, kdo, kdy, kam po nich může jezdit a kdy nemůže. Konkurenci tak může takový holding potápět i tak, že se budou dodržovat předpisy (české i ty z EU) tak, že by nikdo ani nevyjel, říká se tomu pasivní rezistence (viz odkaz dole).
Je zajímavé, že se ty výroky o holdingu objevily v době, kdy Vančura se svým RegioJet začal konkurovat Českým drahám, ty začaly uklízet, zlevňovat, vztekat se, ale jen na trasách, kde jezdí konkurence. Že by odborářům začalo vadit to uklízení?
Kolik myslíte, že je v Česku provozovatelů lokomotiv, tedy drážních vozidel? Pokud se podíváte na Wikipedii, je tam neúplný seznam, přesnější je na Evropské železniční agentuře (ano, další agentura v EU), tam jsem napočítal 144 provozovatelů (není tam metro, tramvaje a lanovky), je tam samozřejmě i RegioJet Jančury. Proč zrovna jedna organizace z těch 144 by měla dostat na starosti koleje, byť nepřímo, v rámci toho plánovaného holdingu? Protože si to přejí odboráři? Protože ví, že České dráhy nejsou schopné konkurence? Protože je potřeba udržet zbytečná pracovní místa?
Propouštění se stejně České dráhy nevyhnou. Odvody státu jsou u nás tak vysoké, že náklady na zaměstnance se mohu rozdělit přibližně na 2 poloviny, jedna polovina se pošle státu a druhá se dá jako čistá mzda (když pracujete načerno, můžete mít až 2× vyšší čistou mzdu). Když to hrubě spočítám (údaje jsou jako tradičně utajovány), tak měsíčně nás stojí železničáři skoro miliardu a za rok skoro 10 miliard. Tedy čím budou mít České dráhy méně lidí, tím budou mít nižší náklady a tím budou konkurenčně schopnější.
Já jezdím všude autobusem či autem, nemám tolik peněz, abych si je mohl dovolit vyhazovat za mnohem dražší vlak (nejméně o 40%). Navíc, autobus je vždy pro mě rychlejší a doveze mě blíže místa bydliště. Obdobně do ciziny létám letadlem, opět nemám tolik peněz, abych si mohl dovolit jízdenku na drahý vlak. Četl jsem někde, patrně v nějakém blogu, že vlakem do ciziny jezdí hodně železničáři a jejich rodinní příslušníci, pochopitelně se zaměstnaneckými benefity, dokonce nedaněnými (doufám, že takový je současný stav), které jim platíme my všichni. Kdo by pak po zrušení benefitů vlaky do ciziny jezdil? Autobus i letadlo jsou rychlejší, ty stísněnější podmínky se tu chvíli dají vydržet. A zasmál jsem se nad loňským blogem Aleše Balouna (viz dole), že dražší než železnice jsou jen lety do vesmíru. Dodávám zatím.
V jednom odkazu dole se uvádí jako vzor holdingu Německo, ala tam to funguje úplně jinak, spolehlivě a ekonomicky, a Itálie, tu bych si dnes za vzor nebral. A proč tam není uváděno Rakousko? To vím. V Rakousku se pro rozvoz pošty již vůbec nepoužívá vlak, prý je pomalý a nespolehlivý, tak se vozí pošta auty.
Jak je to třeba v USA? Tam mám pocit, že vše se vozí kamióny. Dnes jsou čas peníze, každý to chce "just in time", i třeba rohlíky, nemáme peníze na to, abychom čekali, až se vlaky rozjedou či až něco přivezou. Stát či samospráva přestávají mít peníze na to, aby jel osobní vlak a v něm sedělo 6 lidí, které je možné odvést rychleji a levněji autem. Každému je jasné, že České dráhy jdou pomalu do kytek, ani současné masivní reklamy v médiích a ani masivní rozprodávání majetku je nezachrání, jsou to takové poslední výkřiky. České dráhy není možné reformovat, lidé dnes chtějí úplně něco jiného, chceme jezdit levněji, rychleji, kulturněji a spolehlivěji. A to nám umožní jen konkurence a trh, ne nějaké holdingy vytvářené státem.
Abych nezapomněl na můj „oblíbený“ monopolní Dopravní podnik Praha, který stále zdražuje. Proč není možné také v městské dopravě oddělit koleje a tramvaje? Pak by jim možná konkurence nedovolila takové chování ke svým zákazníkům, viz můj předchozí blog.
A nejnovější zpráva o DP Praha, jsou od včerejška v exekuci, nechápou, že jsou částečně placení z veřejných peněz=daní, tedy že podléhají zákonu 106/1999 o poskytování informací. Vypovídá to o jejich "odborné" úrovni, nechápou zákony, daně, padají do exekuce, nechali utopit metro. Můžete jim položit nějakou otázku podle toho zákona 109/1999, třeba jaké mají vzdělání, a když vám neodpoví, můžete požádat soud, aby dal tyto dobré hospodáře do další exekuce. Ať si jí také chvíli užijí, ti dobří hospodáři.
Holding České dráhy nezachrání, pouze vyvolá další soudy a pokuty. Nechme to pěkně rozdělené, koleje zvlášť, provozovatelé zvlášť. Podle křiku odborářů vidíme, že se to osvědčilo.
http://alesbaloun.blog.idnes.cz/c/125385/Benefity-komunismus-na-zeleznici-v-praxi.html - jenom lety do vesmíru jsou dražší než železnice (:-), to se mu opravdu povedlo
3 odkazy o vytváření holdinguhttp://www.rail.cz/zpravy-ze-SZS-110623.php - proti holdingu + http://www.rail.cz/2011-06-23-tiskova-zprava-SZS.pdf
http://www.denik.cz/ekonomika/zamestnanci-cd-prejdou-pod-spravu-zeleznic20110831.html - pro holdinghttp://zpravy.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/ministerstvo-dopravy-uvazuje-o-vytvoreni-holdingu-na-zeleznici-646625 - pro holdinghttp://www.era.europa.eu/Pages/Home.aspx - Evropská železniční agentura
+ http://www.era.europa.eu/Document-Register/Pages/list-VKM.aspx - seznam provozovatelů drážních vozidel http://cs.wikipedia.org/wiki/Just_in_time - just in time, právě teď to chci, potřebujihttp://leccos.com/index.php/clanky/pasivni-rezistence - co je to pasivní rezistence?
http://praha.idnes.cz/soud-uvalil-na-prazsky-dopravni-podnik-exekuci-odmitl-ukazat-smlouvy-1e8-/praha-zpravy.aspx?c=A111115_120052_praha-zpravy_ab - DP Praha v exekuci
http://www.szdc.cz/index.html - Správa železniční dopravní cesty
http://www.ceps.cz – ČEPS, a.s.
Pavel Pokorný
Co s nebezpečnou divokou zvěří?
Média jsou plná útoků medvědů na Slovenku. I u nás máme medvědy, vlky, rysy, divoké kance, jeleny. Nemělo by Slovensko vydat pokyny, jak se chránit před nebezpečnou divokou zvěří (zkráceně NDZ) s důrazem na útok medvědem?
Pavel Pokorný
Nejezděte v zatáčce přes plnou středovou čáru!
Čeští řidiči neumí projíždět zatáčky, silnice je jim úzká. Jedete do zatáčky, a často ve vašem pruhu proti vám jede auto, najíždí na vás klidně i půl metru přes plnou čáru a nějak věří, že vy se držíte u krajnice.
Pavel Pokorný
Poplatková televizní daň za vysílání České televize
Roky platím České televizi=ČT poplatky=daně za něco, co občas sleduji, ale jen proto, že když to musím platit, tak se podívám, za co platím. Platím tak daň z vlastnictví televize. Vysílání ČT mě jen deprimuje.
Pavel Pokorný
Olympiáda a nacismus?
Rusové již rok vraždí na Ukrajině, mezi mrtvými jsou i ukrajinští sportovci (stačí dát do vyhledávače: ukrajinští sportovci padli zahynuli). Může někdo uvažovat, že se olympiády v Paříži zúčastní jejich vrazi, ruští nacisté?
Pavel Pokorný
Volby prezidenta jsme opět prohráli
Volby prezidenta jsme opět prohráli, prezidentem bude opět bývalý člen hnutí potlačující práva a svobodu člověka. Dokonce v 2. kole voleb šlo jen o to, který bývalý komunista zvítězí. Chápou dnešní děti, o co v roce 1989 šlo?
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma
Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Bratra bodl do hrudníku i hlavy. Za pokus o vraždu soud muži potvrdil čtrnáct let
Muž z Litvínova si odpyká 14 let vězení za pokus o vraždu svého bratra, kterému zazlíval, že se za...
Vláda má jednat o návrhu na vznik nových sousedských dětských skupin
Návrh ministra práce a sociálních věcí Mariana Jurečky z KDU-ČSL, který počítá se zřizováním...
Volební spoty hrozí zelenými pomatenci i populisty. Ufoni slibují nadhled
Česká televize začala vysílat volební spoty stran a hnutí, které kandidují v červnových...
Norsko, Španělsko a Irsko uznají Palestinu. Terorismus se vyplácí, reaguje Izrael
Norsko, Irsko a Španělsko formálně uznají Palestinu jako stát. Bez uznání palestinského státu...
Komerční pozemek 2.840m2 - Žďár nad Sázavou -Zámek
Santiniho, Žďár nad Sázavou - Žďár nad Sázavou 2
2 695 000 Kč
- Počet článků 303
- Celková karma 9,25
- Průměrná čtenost 2383x
Moje ankety na BlueBoard.
Dělám desítky let do počítačů, zájmově i profesně. Mám rád knihy (staré sci-fi) a staré olejomalby. Jezdím na kole a občas na moto. Ve skutečnosti vypadám lépe, než na foto.
Počitadlo od 16.12.2008.
Translate my blogs by Google Translator, click on the flag.
Použité clipart Microsoft Office, © ZONER software nebo vlastní.