České dráhy vrací úder?

Opožděně ke mně dorazilo, že se plánuje opětovné sloučení Správy železniční dopravní cesty a Českých drah do nějakého holdingu. A hádejte, kdo to prosazuje, samozřejmě železniční odbory. To jsou ti praví odborníci, odbory totiž umí vlaky pouze zastavovat.

Samé vláčky, ale ne Českých drah

Na vysvětlení, všude ve světě, a i u nás, má někdo na starosti dopravní cestu (koleje, silnice, vodu, vzduch) a rozhoduje o jejím používání, nebo obdobně stožáry pro přenos elektřiny. Tedy máte lokomotivu a chcete si o víkendu někam zajet, dnes žádný problém, domluvíte se se Správou železniční dopravní cesty - SŽDC (či s její zahraniční obdobou) a vyrazíte. Chcete si nakoupit ve Švýcarsku elektřinu, žádný problém, objednáte si jí a ČEPS vám jí po stožárech přenese až domů a nějaký ČEZ, PRE či E.ON vás nemusí zajímat.

A nyní zírám a nevěřím, státní akciovka, České dráhy, by měly být znovu sloučeny v nějakém holdingu se SŽDC.  Holding by měl na starosti koleje, tedy by určoval konkurenci Českých drah, kdo, kdy, kam po nich může jezdit a kdy nemůže. Konkurenci tak může takový holding potápět i tak, že se budou dodržovat předpisy (české i ty z EU) tak, že by nikdo ani nevyjel, říká se tomu pasivní rezistence (viz odkaz dole).
Je zajímavé, že se ty výroky o holdingu objevily v době, kdy Vančura se svým RegioJet začal konkurovat Českým drahám, ty začaly uklízet, zlevňovat, vztekat se, ale jen na trasách, kde jezdí konkurence. Že by odborářům začalo vadit to uklízení?

Kolik myslíte, že je v Česku provozovatelů lokomotiv, tedy drážních vozidel? Pokud se podíváte na Wikipedii, je tam neúplný seznam, přesnější je na Evropské železniční agentuře (ano, další agentura v EU), tam jsem napočítal 144 provozovatelů (není tam metro, tramvaje a lanovky), je tam samozřejmě i RegioJet Jančury. Proč zrovna jedna organizace z těch 144 by měla dostat na starosti koleje, byť nepřímo, v rámci toho plánovaného holdingu? Protože si to přejí odboráři? Protože ví, že České dráhy nejsou schopné konkurence? Protože je potřeba udržet zbytečná pracovní místa?
Propouštění se stejně České dráhy nevyhnou. Odvody státu jsou u nás tak vysoké, že náklady na zaměstnance se mohu rozdělit přibližně na 2 poloviny, jedna polovina se pošle státu a druhá se dá jako čistá mzda (když pracujete načerno, můžete mít až 2× vyšší čistou mzdu). Když to hrubě spočítám (údaje jsou jako tradičně utajovány), tak měsíčně nás stojí železničáři skoro miliardu a za rok skoro 10 miliard. Tedy čím budou mít České dráhy méně lidí, tím budou mít nižší náklady a tím budou konkurenčně schopnější.

Já jezdím všude autobusem či autem, nemám tolik peněz, abych si je mohl dovolit vyhazovat za mnohem dražší vlak (nejméně o 40%). Navíc, autobus je vždy pro mě rychlejší a doveze mě blíže místa bydliště. Obdobně do ciziny létám letadlem, opět nemám tolik peněz, abych si mohl dovolit jízdenku na drahý vlak. Četl jsem někde, patrně v nějakém blogu, že vlakem do ciziny jezdí hodně železničáři a jejich rodinní příslušníci, pochopitelně se zaměstnaneckými benefity, dokonce nedaněnými (doufám, že takový je současný stav), které jim platíme my všichni. Kdo by pak po zrušení benefitů vlaky do ciziny jezdil? Autobus i letadlo jsou rychlejší, ty stísněnější podmínky se tu chvíli dají vydržet. A zasmál jsem se nad loňským blogem Aleše Balouna (viz dole), že dražší než železnice jsou jen lety do vesmíru. Dodávám zatím.

V jednom odkazu dole se uvádí jako vzor holdingu Německo, ala tam to funguje úplně jinak, spolehlivě a ekonomicky, a Itálie, tu bych si dnes za vzor nebral. A proč tam není uváděno Rakousko? To vím. V Rakousku se pro rozvoz pošty již vůbec nepoužívá vlak, prý je pomalý a nespolehlivý, tak se vozí pošta auty.

Jak je to třeba v USA? Tam mám pocit, že vše se vozí kamióny. Dnes jsou čas peníze, každý to chce "just in time", i třeba rohlíky, nemáme peníze na to, abychom čekali, až se vlaky rozjedou či až něco přivezou. Stát či samospráva přestávají mít peníze na to, aby jel osobní vlak a v něm sedělo 6 lidí, které je možné odvést rychleji a levněji autem. Každému je jasné, že České dráhy jdou pomalu do kytek, ani současné masivní reklamy v médiích a ani masivní rozprodávání majetku je nezachrání, jsou to takové poslední výkřiky. České dráhy není možné reformovat, lidé dnes chtějí úplně něco jiného, chceme jezdit levněji, rychleji, kulturněji a spolehlivěji. A to nám umožní jen konkurence a trh, ne nějaké holdingy vytvářené státem.

Abych nezapomněl na můj „oblíbený“ monopolní Dopravní podnik Praha, který stále zdražuje. Proč není možné také v městské dopravě oddělit koleje a tramvaje? Pak by jim možná konkurence nedovolila takové chování ke svým zákazníkům, viz můj předchozí blog.
A nejnovější zpráva o DP Praha, jsou od včerejška v exekuci, nechápou, že jsou částečně placení z veřejných peněz=daní, tedy že podléhají zákonu 106/1999 o poskytování informací. Vypovídá to o jejich "odborné" úrovni, nechápou zákony, daně, padají do exekuce, nechali utopit metro. Můžete jim položit nějakou otázku podle toho zákona 109/1999, třeba jaké mají vzdělání, a když vám neodpoví, můžete požádat soud, aby dal tyto dobré hospodáře do další exekuce. Ať si jí také chvíli užijí, ti dobří hospodáři.

Holding České dráhy nezachrání, pouze vyvolá další soudy a pokuty. Nechme to pěkně rozdělené, koleje zvlášť, provozovatelé zvlášť. Podle křiku odborářů vidíme, že se to osvědčilo.

http://alesbaloun.blog.idnes.cz/c/125385/Benefity-komunismus-na-zeleznici-v-praxi.html - jenom lety do vesmíru jsou dražší než železnice (:-), to se mu opravdu povedlo
3 odkazy o vytváření holdinguhttp://www.rail.cz/zpravy-ze-SZS-110623.php - proti holdingu + http://www.rail.cz/2011-06-23-tiskova-zprava-SZS.pdf
http://www.denik.cz/ekonomika/zamestnanci-cd-prejdou-pod-spravu-zeleznic20110831.html - pro holdinghttp://zpravy.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/ministerstvo-dopravy-uvazuje-o-vytvoreni-holdingu-na-zeleznici-646625 - pro holdinghttp://www.era.europa.eu/Pages/Home.aspx - Evropská železniční agentura
+ http://www.era.europa.eu/Document-Register/Pages/list-VKM.aspx - seznam provozovatelů drážních vozidel http://cs.wikipedia.org/wiki/Just_in_time - just in time, právě teď to chci, potřebujihttp://leccos.com/index.php/clanky/pasivni-rezistence - co je to pasivní rezistence?
http://praha.idnes.cz/soud-uvalil-na-prazsky-dopravni-podnik-exekuci-odmitl-ukazat-smlouvy-1e8-/praha-zpravy.aspx?c=A111115_120052_praha-zpravy_ab - DP Praha v exekuci
http://www.szdc.cz/index.html - Správa železniční dopravní cesty
http://www.ceps.cz – ČEPS, a.s.

Autor: Pavel Pokorný | středa 16.11.2011 8:18 | karma článku: 24,57 | přečteno: 1621x