Santa, marketingově nejvíce zneužívaná postava
V tuzemských poměrech Santu před Vánoci zřejmě nejvíce „tlačí“ americká Coca-Cola, protože ta se přece jako nápoj hodí ke každému jídlu, tedy údajně i k našemu tradičnímu kaprovi, jeho kostem a českému bramborovému salátu. Podnikl jsem v minulých týdnech santovský exkurz do historie, abych si rozšířil obzory. A rád se o ně - v rámci svého předvánočního blogu - podělím.
Tak například v závěru druhé světové války Santu používal na svých reklamách výrobce cigaret Chesterfield, spadající nyní do tabákové stáje Philip Morris. V pravém horním rohu reklam nechybělo motivační „véčko“ ve znamení Victory/vítězství. A aby se to nepletlo, Phillip Morris, jako výrobce nejjemnějších (finest) amerických cigaret používal ke své propagaci mladičkého hotelového poslíčka v oblečku santovsky rudých barev, s pytlem s dárků na zádech, připraveného vlézt do komína a odvést za Santu jeho práci. Dítě v reklamě na cigarety? Dnes nemyslitelné…
Přestože to logicky úplně nejde dohromady, Santa také propagoval cigarety s velbloudem na poušti a s pyramidou v pozadí, přesněji pod ocasem. MarlboroSantu, krom toho, že měl mohutný, kouřem nezažlucený bělostný vous, opatřili tehdejší kreativci brýlemi. Chesterfieldí Santa i ten „velbloudí“ v té době ještě viděli dobře i bez brýlí. A také ten, co bez dioptrií propagoval i červené „pelmelky“ a Lucky Strike.
Dobový vliv reklamy je patrný i u cigaret Old Gold!, kdy opět neobrýlený Santa s pytlem místo kočáru taženého soby ze severního pólu jednou rukou řídí armádní džíp Willys v přiléhavé khaki barvě.
Ale aby to nebylo jen o Santovi, který nosí v pytli cigarety. Tak třeba v reklamě značky Peter Schuyler popotahoval v ústech ručně balené doutníčky. V reklamě na Lucky Strike mu pak na klín usedla půvabná blondýna v tmavě zelených šatech se sloganem „Nejrychlejší cesta k srdci muže“. Jenže Santa nejenže v pytli na zádech nosil cigarety, kouřil doutníky, dýmky a propagoval nejrůznější výrobce zapalovačů, on si krom toho dopřával i jiných pozemských slastí.
Tak třeba v reklamě na zázvorové pivo White Rock si vsedě pročítá došlou korespondenci u stolu, na němž je krom otevřeného piva též neidentifikovatelná lahev whiskey. Jakoby to vysvětlovalo, proč se směje a jednou rukou se drží za objemné břicho.
Že by šlo o míchanou kanadskou whisky Crown Royal? I v této reklamě si Santa zafiguroval. A jeho marketingový kolega v roce 1958 se spuštěnými brýlemi na očích hledí do pohárku s šumivým rozpustným nápojem Alka Seltzer. I Santové mají své dny, chce se říct…
A pak jsme tu měli Santu, co seděl na bednách vánočního piva „White Label“. Na zemi měl položený kalamář, v ruce držel husí brk a zapisoval jím cosi do knihy „Lidé, co si zaslouží to nejlepší“. Opět s brýlemi na očích. A něčím, co silně připomíná židovskou jarmulku, na hlavě. Nikdy jsem pivo té značky nepil, ale jako předpokládaný pivní patriot se proti tomuto údajnému nejlepšímu pivu musím ohradit.
Přeskočme od piva k ledničkám. V prosinci 1937 probíhala reklamní kampaň americké společnosti General Electric (GE). Obézní Santa Claus (pozor, má lehce zažloutlé vousy i vlasy) se zdviženým ukazováčkem ruky jedné a k ledničce směřujícím otevřeným gestem ruky druhé propaguje tehdejší výkřik techniky, „frigidaire“. Z dnešního pohledu a chápání jde o reklamu vyloženě sexistickou, neboť „call to action“ zní: „Dejte jí tuto senzační novou chladničku…“
Tvůrci reklamy v zámoří si zřejmě odedávna myslí, že Santovi nic lidského nemůže být cizí. A tak se chudák obézní chlapík pravidelně objevuje v reklamách na kondomy Trojan, nahý propaguje bramborové lupínky a vsedě se staženými kalhotami jednu ze značek toaletního papíru.
Sečteno a podtrženo, viděno očima marketérů je Santa obézní chlapík se sexistickým uvažováním, který už musí nosit brýle, ale často to skrývá, nezřízeně kouří, přičemž střídá jednu značku za druhou, po kapsách nosí barevné kondomy, pije pivo, dopřává si whiskey a colu, ráno to pak kompenzuje rozpustnou šumivou tabletou na uklidnění žaludku a následně vysedává na záchodě s „XXX“ časopisem. Nevím jak vy, ale být dítětem, od takového chlapíka bych žádný dárek opravdu dostat nechtěl. Přestože si zahrál i v reklamě na mýdlo.
Pavel Lukeš
Pořadatelé olympiád končí v dluzích. A s nimi i veřejné rozpočty

Švýcarské město Lausanne je světovou raritou – vybudovalo olympijský stadion, ale žádné olympijské hry se tam nikdy nekonaly a zřejmě ani konat nebudou.
Pavel Lukeš
Einstein, létající krejčí a vrabčák se stéblem v zobáku

Úkolem městských strážníků nebylo vždy jen rozdávat pokuty. Například ti z německého Ulmu prý před více než 200 lety donutili jistého Berblingera, místního krejčího, ke splnění závazku vůči württemberskému králi Friedrichovi.
Pavel Lukeš
Monacké zákony nepřejí muslimům, Francouzům a paparazziům

V Evropě existují jen dva státy, které nemají absolutně žádný problém s muslimskými přistěhovalci. Tím prvním je Vatikán a tím druhým Monako, v kterém podle statistik žije 280 muslimů. Tedy necelé procento z 38 400 obyvatel země.
Pavel Lukeš
Co má Facebook proti šmoulování?

Jedna z komerčních televizí o víkendu odvysílala film Sociální síť o vzniku Facebooku. O důvod víc podělit se o čerstvou zkušenost, jak tato síť, díky níž se Mark Zuckerberg zařadil mezi nejbohatší lidi světa, funguje.
Pavel Lukeš
Jak se zbavit myší v restauraci a jak těch v médiích?

Na začátku bylo myší hovínko v budově, kde sídlilo jednoho lahůdkářství. Teď už jsou z něj zástupy hlodavců prohánějících se českými médii. A nic na ně nezabírá. Někteří novináři si je totiž hýčkají.
Další články autora |
Skokem do propasti Macocha ukončila život matka oběti střelby na fakultě
Skokem do Macochy ukončila o víkendu život matka jedné z obětí tragické střelby na Filozofické...
Bílá rakev, věnec od Gottové. Na rozloučení se Slováčkovou dorazil i prezident
Rodina a přátelé se v kostele v centru Prahy rozloučili Annou Julií Slováčkovou. Zpěvačka a...
Výbuch v Poličce: ostraha hlásila, že se předtím nad areálem vznášely cizí drony
Exploze v muničním areálu v Poličce, k níž došlo koncem března, stále vyvolává otázky. Ačkoli...
Bili ho, řezali a natáčeli, jak umírá. Mladíci umučili třináctiletého kluka, pro zábavu
Premium Mladistvý spolu s kamarádem zabil v Děčíně před třemi lety třináctiletého chlapce. Nebývale...
Trump si hraje s vojáčky. Stažení by Evropu bolelo, na výběr jsou jen špatné varianty
Premium Je to jen pár dní, co Donald Trump vyslal směrem k Evropě poněkud nepříjemnou zprávu. USA mohou ze...
Pokud se do pár dní nepohneme, USA ukončí mírové snahy, varoval Rubio
Sledujeme online Spojené státy ukončí úsilí zprostředkovat mír mezi Ruskem a Ukrajinou, pokud během několika dní...
Československá reklama na sklo, rtěnku i avantgardu. Fred Kramer se dočkal výstavy
Nejvýznamnější reklamní fotograf 50. až 80. let Fred Kramer má první retrospektivní výstavu. Fotil...
Hlavní sezona začíná. Šéfka památkářů radí, kam vyrazit na hrady a zámky
Hrady a zámky se otevřely před dvěma týdny, skutečný nápor návštěvníků ale začne až na Velikonoce,...
Ukrajina a Spojené státy podepsaly memorandum o nerostných surovinách
Sledujeme online Ukrajina a Spojené státy podepsaly memorandum o záměru uzavřít dohodu o ukrajinských vzácných...
- Počet článků 18
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1182x